Het nieuwe rijbewijs

Auteur Topic: Het nieuwe rijbewijs  (gelezen 4139 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Gepost op: 17 oktober 2011, 14:47:38
Jongeren mogen straks met 16.5 jaar al beginnen voor hun rijbewijs en met 17 jaar dus een 'begeleid rijden' rijbewijs.

Me zoon vroeg zich af;
Is er dan ook nog een aparte brommer certificaat nodig?

Of zit (net als bij gewoon rijbewijs B) er bij in.
Lijkt me op zich logisch, zeker gezien dat brommer certificaat gewoon erg veel geld kost.




erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2011, 16:04:57
Jongeren mogen straks met 16.5 jaar al beginnen voor hun rijbewijs en met 17 jaar dus een 'begeleid rijden' rijbewijs.

Me zoon vroeg zich af;
Is er dan ook nog een aparte brommer certificaat nodig?

Of zit (net als bij gewoon rijbewijs B) er bij in.
Lijkt me op zich logisch, zeker gezien dat brommer certificaat gewoon erg veel geld kost.
Het bromfietscertificaat bestaat al niet meer. We hebben hiervoor tegenwoordig rijbewijs AM. Of AM direct wordt toegekend bij het begeleid rijden rijbewijs B, dat weet ik niet.


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2011, 16:17:34
Ja, zodra je op je 17e je rijbewijs hebt mag je ook op een scooter, las ik op een site van de overheid. Ik kan in ieder geval zoals het er nu naar uit ziet over een paar maanden gaan lessen
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


sylvester1986

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2012, 22:28:09
Jongen (17) raakt rijbewijs kwijt

AARDENBURG -  Een 17-jarige bestuurder die sinds enkele dagen zijn rijbewijs had, heeft er niet lang van kunnen genieten. De jonge automobilist uit Oostburg maakte brokken in Draaiburg en raakte daarbij gewond.

De 17-jarige bestuurder slipte en klapte tegen een geparkeerde bedrijfsbus met aanhanger. Zijn 14-jarige passagier, een jongen uit Breskens, liep geen verwondingen op. De bestuurder mocht pas sinds een paar dagen de weg op met een zogenaamd 2toDrive rijbewijs. Daarbij staat tot het 18e levensjaar vermeld dat er een 'ervaren' bestuurder naast de jonge bestuurder moet zitten. Dit was nu niet het geval. Hij was zonder toestemming van zijn ouders in de auto gaan rijden. Zijn rijbewijs zal hij nu al moeten inleveren.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12157462/__Jongen__17__raakt_rijbewijs_kwijt__.html


RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2012, 11:10:35
Ja, zodra je op je 17e je rijbewijs hebt mag je ook op een scooter, las ik op een site van de overheid. Ik kan in ieder geval zoals het er nu naar uit ziet over een paar maanden gaan lessen

Als dat zo zou zijn, dan weet ik wat ik ga doen als ik 17 ben :D


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2012, 22:36:14
Mijn visie op #3 is: veel te jong een rijbewijs op 17jaar. Het zijn nog pubers zonder besef waar ze mee bezig zijn en wat ze in handen hebben. En daarbij ook nog eens diefstal al is het auto van je ouders. Daar gaat zijn zakgeld... 3x dom.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2012, 22:59:45
De jongeren die nu een bromfietsrijbewijs halen kopen een 45 km autootje en rijden daarmee rond.
Van de week kwam ik ook een stel snelle gasten tegen. Ik was afslaand verkeer en moest doorgang verlenen aan zo'n 45km gevaar. Misschien opgevoerd, maar aardig de snelheid erin. (50 km gebied)
Toen ze vlak bij waren gingen de handen voor de ogen en stuur los en gaan met die banaan. (stoer doenerij dus)
Ze beseffen inderdaad niet waar ze mee bezig zijn en waarmee ze rijden.

Ik wil niet iedereen over een kam scheren maar ik geloof dat het ook anders kan.
Ben wel benieuwd wat dat gaat worden als de echte auto komt voor hun en deze nog harder kan.
(kijken of ze dan nog de handjes voor hun ogen houden)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2012, 23:01:24
Mijn visie op #3 is: veel te jong een rijbewijs op 17jaar. Het zijn nog pubers zonder besef waar ze mee bezig zijn en wat ze in handen hebben. En daarbij ook nog eens diefstal al is het auto van je ouders. Daar gaat zijn zakgeld... 3x dom.

Mwuah...er zijn zat minderjarige die zich verantwoordelijk gedragen. Laat ze een soort van psychologische keuring bij het CBR ondergaan van 15-20 min en je minimaliseert het risico al aanzienlijk denk ik.


TuttebelXL

  • Zoekende
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2012, 12:39:47
Ze mogen met het nieuwe rijbewijs toch no niet alleen rijden? Ik heb gelezen dat er dan iemand naast moet zitten die 10 jaar het rijbewijs heeft zonder noemenswaardige verkeersdelicten te hebben begaan. Ik veronderstel dat zonder deze persoon de bestuurder onverzekerd rondrijdt en dus een misdrijf begaat?

In elk geval zie ik ook op tegen dit nieuwe fenomeen. Moet je eens zien hoe sommige jongeren van 18 rijden  98uiye opgevoerde Golfjes met stukken regenpijp onder de auto voor het geluid. Geblendeerde ramen en de bestuurder vaak voorzien van een petje. Het zal mij benieuwen of deze nieuwe maatregels ook zo goed gaat uitpakken als men nu denkt.  :-\


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2012, 16:58:33
Mijn visie op #3 is: veel te jong een rijbewijs op 17jaar. Het zijn nog pubers zonder besef waar ze mee bezig zijn en wat ze in handen hebben. En daarbij ook nog eens diefstal al is het auto van je ouders. Daar gaat zijn zakgeld... 3x dom.

Daarom moet er ook tot het 18e jaar er een ervaren bestuurder naast zitten als ze gaan rijden dus volgen jou is iemand van 17 jaar en 364 dagen niet geschikt om een auto te besturen en iemand van 17 jaar en 366 dagen wel.
Ik ken mensen van 17 jaar die ik met een gerust hart m'n auto zou uit lenen en ook mensen van 60 jaar die ik na dat ze al jaren het rijbewijs hebben nog steeds niet m'n auto mee durf te geven.
Het is niet de leeftijd die belangrijk is maar het verantwoordings gevoel.