GRIP 1 Twee EOD'ers zwaargewond door explosief aan flitspaal - Voorschoten 23-10-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Twee EOD'ers zwaargewond door explosief aan flitspaal - Voorschoten 23-10-2011  (gelezen 41878 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Waarom? Ik vind dit een zeer begrijpelijke vraag van een leek en dat is nu juist ook één van de doelen van dit forum om dit soort misverstanden uit de wereld te helpen. En dat is het laatste wat ik in dit topic erover zeg.

omdat in het filmpje duidelijk te zien is dat een ambulance richting incident rijdt gevolgd door een medewerker te voet.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
je was me net voor..

Maar goed, buiten dat alles. Sterkte voor alle betrokkende.  Denk ook voor de mensen die erbij waren een behoorlijk shock teweeg brengt.

We zullen vast nog wel horen waarom dat ding nu opeens afging.
Ze hadden hun bescherming (helm) al afgedaan.... helaas..


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
De daders zullen wel een moeilijke jeugd hebben gehad en komen er met een goed gesprek vanaf. Ze hebben vast niet geweten dat een explosief kon ontploffen.

Ik denk dat niet de "straf" gaat worden   maar het is wel de tentens waar in men momenteel denkt.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Twee EOD'ers gewond

23 oktober 2011, 13.19 uur

Twee militairen van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) en een rechercheur van de politie Hollands Midden zijn vanmorgen gewond geraakt. Dat gebeurde nadat een zelfgemaakte bom aan een flitspaal in Voorschoten ontplofte. De drie zijn naar het Leids Universitair Medisch Centrum gebracht.

De gewonde militairen zijn een 44-jarige sergeant-majoor van de landmacht en een ranggenoot van 41 van de luchtmacht. Eén van hen is er ernstig aan toe. De toestand van de explosievenruimers is stabiel. De familie is inmiddels op de hoogte gesteld.
 
Defensie reageerde geschrokken: "Het komt altijd hard aan als een collega gewond raakt. Defensie is een hechte organisatie. Alle inzet is gericht op de twee gewonde collega’s en steun aan het thuisfront." De militaire organisatie leeft mee met de familie en bekenden van beide militairen en de rechercheur van de politie. Het Openbaar Ministerie (OM) is een grootschalig onderzoek begonnen naar de toedracht van het incident.

Aanvullende informatie sinds 20.00 uur:
De luchtmachtmilitair is vroeg in de avond uit het ziekenhuis ontslagen.


De Explosieven Opruimingsdienst Defensie is verantwoordelijk voor de opsporing, identificatie en ruiming van conventionele en geïmproviseerde explosieven, zowel op het land als op het water. Ook de bescherming van uitgezonden Nederlandse eenheden valt onder het takenpakket van de EOD.
 
Dagelijks worden diverse EOD-ploegen ingezet in Nederland en in de uitzendgebieden. Daarvoor staan diverse teams 24 uur per dag paraat. Gemiddeld rukt de EOD 2000 keer per jaar uit.
 
Naast het ruimen van explosieven uit de Tweede Wereldoorlog, heeft de toegenomen terrorismedreiging na de aanslagen van 11 september 2001 de vraag naar inzet van Defensie sterk vergroot. Een verdacht pakketje in een trein, op een vliegveld of in een winkelstraat; het zijn situaties die tegenwoordig regelmatig door de EOD onderzocht moeten worden.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2011/10/23/46189782/Twee_EOD_ers_gewond


ADGPB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 439
zo 23 okt 2011, 20:27

41-jarige EOD'er ontslagen uit ziekenhuis
VOORSCHOTEN -  Een van de medewerkers van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) die gewond raakte bij de mislukte ontmanteling van een explosief dat aan een flitspaal in Voorschoten zat is ontslagen uit het ziekenhuis. Het betreft de 41-jarige sergeant-majoor van de luchtmacht, die lichtgewond raakte. Dat maakte het ministerie van Defensie, waartoe de EOD behoort, zondagavond bekend.
De toestand van de zwaargewonde 44-jarige EOD'er, een sergeant-majoor van de landmacht, blijft stabiel.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/10776245/__EOD_er_uit_ziekenhuis__.html


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
De daders zullen wel een moeilijke jeugd hebben gehad en komen er met een goed gesprek vanaf. Ze hebben vast niet geweten dat een explosief kon ontploffen.

Als dit de tendens is, zijn we zeer diep gezonken in Nederland, en zou ik me bijna gaan schamen Nederlander te zijn.

Hier sluit ik me bij aan, Straffen zulk volk.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Ik twijfel geen moment aan de mensen binnen het EOD, maar misschien dat met 2000 oproepen op jaarbasis, men in sommige gevallen te "overmoedig" kan worden? Het lijkt namelijk een routineklus te worden, wat de staat van ons land niet ten goede komt.

Ik hoop dat de betrokkenen snel herstellen van hun verwondingen, want wat vandaag is gebeurt, gaat alle perken te buiten.
Hopelijk heeft de verantwoordelijke de ballen om zichzelf aan te geven, maar dat zal wel niet.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ik twijfel geen moment aan de mensen binnen het EOD, maar misschien dat met 2000 oproepen op jaarbasis, men in sommige gevallen te "overmoedig" kan worden? Het lijkt namelijk een routineklus te worden, wat de staat van ons land niet ten goede komt.
Ik denk niet dat je daar in dit geval over kan spreken. Dit soort dingen komen volgens mij niet zo vaak voor en zeker zelf in elkaar gezette explosieven bieden de grootste uitdaging voor de EOD. Dat is wat anders als een 'standaard' vliegtuigbommetje. Ik denk dat deze mannen professioneel genoeg zijn om niet overmoedig te worden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Ik denk niet dat je daar in dit geval over kan spreken. Dit soort dingen komen volgens mij niet zo vaak voor en zeker zelf in elkaar gezette explosieven bieden de grootste uitdaging voor de EOD. Dat is wat anders als een 'standaard' vliegtuigbommetje. Ik denk dat deze mannen professioneel genoeg zijn om niet overmoedig te worden.

even speculaas mode aan het is immers de tijd van het jaar e050:

ik werk zelf de laatste tijd regelmatig met een bouwlamp zoals op de foto lijkt te staan dan is de hitte die daarvan vrijkomt best wel intens zeker op dermate korte afstand. Het explosief lijkt op de fotos van 112 Leiden(de eerste waar het explosief door de EOD op de weg wordt gelegd)  op iets van een soort lawine pijl. 1 + 1 = 2

einde speculaas mode

Ik wens iedere betrokkene sterkte en een goed herstel toe


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
http://www.youtube.com/watch?v=EZ9XPo0Wgls#ws
door devilee52 op 23 okt 2011

Eod personeel gewond tijdens inspektie explosief in voorschoten.
Explosief op flitsplaal op de N447 in Voorschoten.
Samen sterk in de hulpverlening!