Uit het topic over de Sprinter-ambulances (witte kolom):
Tevens het eerste voertuig in Nederland met zo te zien de nieuwe strepen als zijmarkering
Als het goed is, komt dit ook op de politie & brandweervoertuigen (in het wit & rood natuurlijk)
1. Is er al iets meer bekend over datum van invoering bij de rode en blauwe kolom?
2. Het is al eens eerder opgemerkt dat de BZK-striping "tegengesteld verloopt" in vergelijking met de verdrijfstrepen op de rood/witte bebakening bij wegwerkzaamheden. Is dit thema ooit bij de BZK-ambtenaren aangesneden? In principe zóu het kunnen dat de striping verkeerd geinterpreteerd wordt en de automobilist zodoende niet van de HV-wagen wég, maar juist ernaartoe geleid wordt. Is er iets over ongevallen bekend waar dit een factor bij was?
3. Een aantal landen zijn op "battenburg" overgegaan (Engeland en Zweden), mogelijk volgen andere. (In ieder geval in Engeland is bovendien op de achterkant van de wagens een opvallende, in de "juiste" richting verlopende striping aangebracht, zie 2 boven). Afgezien van de vraag of dit esthetischer is, is het ook effectiever?
4. Sommige leden vinden het (met mij) jammer dat het fluo-oranje bij brandweer en ambulance is verdwenen, en verwijzen naar wijlen de kleurstelling bij de VZA (met grotere hoeveelheden fluo-rood) en naar de tenminste overdag geweldige zichtbaarheid. Is het misschien tijd dat die kleur terugkomt bij brandweer en ambulance? Nieuwere folies zijn veel beter tegen uitbleken bestand dan spuitlak, en fluo-rood is bovendien ook in reflecterende uitvoering te verkrijgen (zoals ik in Queensland/AUS kon zien van de zomer; geldt overigens ook voor fluo-geel, ik heb een rolletje liggen). Zou dit deel kunnen uitmaken van een verbeterde striping?
Wie is er handig met Photoshop en kan een conceptje maken op een bestaande auto? Ik denk daarbij aan:
- Basis: BZK-striping
- Omkering van de helling van de strepen (overal, dus voor, achter en opzij)
- Bij brandweer en ambulance vervangen van de rode strepen door fluo-rood (reflecterend). Ook bij de politie kunnen de fluo-rode strepen reflecterend worden.
- Blauwe, gele én witte strepen moeten eigenlijk ook reflecterend.
- En de nieuwe contourmarkering in basiskleur.
Mijn excuses als dit thema al ergens aangesproken wordt, zo ja mag een mod dit graag ergens naartoe schuiven.