Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen

Auteur Topic: Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen  (gelezen 61237 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 27 november 2011, 18:12:19
Nu ik lees dat meneer Zuiderhoek hier bij betrokken is vrees ik dat er geen ontheffing op papier bestaat maar er een "vriendendienst" wordt geleverd welke we kunnen indelen in de categorie discretionaire bevoegdheden, de categorie welke tot heden ook nog steeds voor mij een verbaal voorkomt.

Ik zeg niet dat er een betrokkenheid is, dat is het verdraaien van mijn bericht.
Ik zeg dat Frans Zuiderhoek met een van de Porsche's op televisie is geweest én dat er in zo'n beetje elk persbericht over de nieuwe eisen gesproken wordt over een ontheffing (mogelijk door de minister afgegeven). Om dit te achterhalen geef ik je het advies om contact op te nemen met het KLPD en dan met bijvoorbeeld Frans Zuiderhoek ... ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #11 Gepost op: 27 november 2011, 18:21:05
Als dat de berichten zijn betreffende artikel 5.3.65, tweede lid, van de Regeling voertuigen ofwel het aanwezig hebben van armaturen voor blauwe zwaai en / of knipperlichten zelfs wanneer de lampen verwijderd zijn .....

Dan is die ontheffing geregeld per wegbeheerder zoals ik reeds eerder in een post aangaf, om op deze wijze een landelijk dekkende ontheffing te verkrijgen is ondoenlijk, weet je hoeveel wegbeheerders er zijn in dit kikkerlandje. Helaas geeft het verantwoordelijke ministerie ( I en M ) waar BiZa deels in opgegaan is geen ontheffing uit en ook de RDW (begrijpelijk) niet.

Het komt er dus op neer dat de wetgever wel de mogelijkheid geeft ontheffing aan te vragen maar gelijktijdig zulke grote bergen opwerpt dat het een (bijna) onneembare hindernis is. Als ik dus begrijp uit dit topic dat er toch een aantal voertuigen zo beschikken over een landelijke ontheffing dan vraag ik me dus af hoe zij er aan komen als dit, volgens het ministerie, onmogelijk is.
Ik hoop dus dat er iemand een kopie van de ontheffing kan voorzien, als achterommetje ga ik overigens wel weer in het toetsenbord richting KLPD....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #12 Gepost op: 27 november 2011, 19:24:21
volgens mij dwalen wij af van de vraagstelling  ;)

Ik denk dat wanneer we te veel afdwalen er vast wel een moderator in zal grijpen en het topic zal afsplitsen. Ook denk ik dat de originele vraag al ruim beantwoord is.

Duitse politie rijd niet met NL kentekens, voertuig zal tijdens de APK afgekeurd worden indien blauw gemonteerd is tijdens de APK en eigenaar / bestuurder KAN bekeurd worden voor het aanwezig hebben van blauw zwaai/ knipperlichten zonder dat het voertuig in dienst is bij een van de aangewezen hulpdiensten.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Gast

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 27 november 2011, 20:17:46
De gedrevenheid waarmee klf grimmenstein markt schrijft (en ik wel deels herken) is gevoed door een persoonlijk belang bij, en interesse in, het zo origineel mogelijk houden van het eigen voertuig.
Niemand anders behalve de eigenaar ziet dat belang op dezelfde manier, dat is wat ik mezelf in ieder geval voor ogen houdt. Geen enkele wegbeheerder, officier van justitie of welke minister dan ook zal dezelfde gedrevenheid, interesse, of belang, erbij hebben dat op zo'n oud voertuig, welk voertuig dan ook, een ontheffing voor een blauwe pit komt.
Daarom is de vraagstelling evengoed wel legitiem, en ik wacht dan ook met interesse het antwoord af vanaf de KLPD en Dhr. Zuiderhoek, danwel vanuit de groep met KLPD porsches.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #14 Gepost op: 27 november 2011, 20:59:49
Daarom is de vraagstelling evengoed wel legitiem, en ik wacht dan ook met interesse het antwoord af vanaf de KLPD en Dhr. Zuiderhoek, danwel vanuit de groep met KLPD porsches.

Mag ik aannemen dat daar ook een stukje eigenbelang aanhangt  8)

Overiens geldt dit niet alleen voor mij zelf, ik weet dat er verschillende particuliere bezitters van ex-hulpverleningsvoertuigen met dit probleem worstelen en zoals gesteld tijdens de optocht van 100 jaar brw IJsselstein waren de eerste berichten van verplichte demontage op oude brandweervoertuigen een feit, een van de oldtimers kwam zelfs aan rijden met een witte sok over de blauwe lamp.

Ook tijdens het afgelopen Noord Hollandse Oldtimerfestival in Venhuizen / Hem is dit onderwerp van gesprek geweest tussen de eigenaren van de aanwezige brandweervoertuigen en de PVGNL. Het zelfde geldt ook voor bijvoorbeeld de Stichting Historisch Brandweer Materieel. Gelukkig worden we, althans velen van ons, gedoogd maar langzaam maar zeker merk je dat de handhaving op de aanwezigheid van blauwe lampen steviger aan het worden is.

Ik begrijp best een stukje wetgeving tav de blauwe lampen, in mijn directe omgeving (Hoogkarspel) reed een ex dienstvoertuig van brw Drechterland kompleet in de biza stripping en met blauw, deze eigenaar presteerde het om de wannabee uit te hangen en ook werkelijk met werkende OGS in het dorp te rijden. Natuurlijk moet je daarop handhaven al was het slechts vanwege de gevaarzetting van een dergelijke...... toch is m.i. de categorie liefhebbers waar ik Caprice en mezelf toe reken zich meer dan bewust van de aanwezigheid van onze OGS op de voertuigen, vandaar ook de inspanning tot het behalen van een EHBO diploma. Mensen op de weg lezen immers niet wat er op het voertuig staat (brandweer, police of feuerwehr) men ziet en herkent een bepaald uiterlijk en verwacht daar ook iets bij.

In geval van nood zullen de fanatieke liefhebbers, lijkt mij, ook handelend optreden waar dit binnen hun kennis en macht ligt  ZONDER gebruik te maken van de aanwezige OGS en, dat maakt het verschil tussen de echte liefhebbers en de wannabee's
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Gast

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 27 november 2011, 21:09:18
Mag ik aannemen dat daar ook een stukje eigenbelang aanhangt  8)

Nee, aannames maken is altijd gevaarlijk beste klf, daar kun je figuurlijk behoorlijk mee op je smoel gaan!
Er is namelijk geen stukje eigenbelang bij. Ik vind het namelijk absoluut niet vervelend om mijn blauwe lens te vervangen door een rode elke keer, ik wil geen ontheffing, ik hoef die mallemolen niet door.
Het is uit interesse dat ik graag een antwoord daarop zie, ter kennisvergroting.
We zitten in hetzelfde "segment", namelijk hobby, en that's it, we zijn particulieren met een hobby. Papiertjes aanvragen ga ik niet aan beginnen.
 Als ik met blauwblauw wil rijden dan doe ik dat wel in een Sanquin voertuig namelijk  8)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #16 Gepost op: 27 november 2011, 21:30:15
Kennelijk een verkeerde aanname  ;)
Ik zie dat het topic inmiddels is afgesplitst wellicht gaat het wat meer wetenswaardig heden op levert.
Alleen de topic titel misschien wijzigen in Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen.

Hoe het ook zij er is voor de leifhebber nog behoorlijk wat aan de weg te timmeren
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 27 november 2011, 21:49:08
In Nederland rijden erg veel liefhebbers zoals KLF, maar ook verenigingen met hulpverlenings-oldtimers rond. Is het niet mogelijk om een aparte registratie van die voertuigen te maken, zodat er een compleet register is met voertuigen die niet meer ingezet worden in de hulpverlening, maar die nog wel rondrijden met de blauwe kappen. Zet daar bv een jaarbedrag op van bv 50euro. Ik denk dat je dan een hoop problemen verhelpt.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #18 Gepost op: 28 november 2011, 18:34:06
In Nederland rijden erg veel liefhebbers zoals KLF, maar ook verenigingen met hulpverlenings-oldtimers rond. Is het niet mogelijk om een aparte registratie van die voertuigen te maken, zodat er een compleet register is met voertuigen die niet meer ingezet worden in de hulpverlening, maar die nog wel rondrijden met de blauwe kappen. Zet daar bv een jaarbedrag op van bv 50euro. Ik denk dat je dan een hoop problemen verhelpt.

De reden dat zoiets niet gebeurd is dat je altijd mensen heb die niet met hun vingers van bepaalde knopjes af kunnen blijven en er misbruik van gaan maken.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #19 Gepost op: 28 november 2011, 19:00:49
Caprice 9C1 zijn oplossing is het gewoon.     O0     en nee ik heb niets goed te maken

Wat is het probleem om te kap / lamp te verwijderen / af te dekken / te veranderen.    
(met verwijderen heb ik nog wel beeld dat, dat een probleem kan zijn)