Hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: Hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 243462 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #550 Gepost op: 15 januari 2014, 18:58:28
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1237161 date=1389806360
Is dit bij iedereen bekend? Ik zie toch bijna altijd gebruik van de automatische lier om los te trekken wanneer deze aanwezig is. Dat mag/kan dus blijkbaar helemaal niet?  :-X

Ja als het goed is wel, bij iedereen die de lier mag gebruiken, ik heb nog nooit gezien dat een zware TS-BT met de lier werd losgetrokken aangezien er ook met gebruik van een keerschijf niet meer als 10 ton getrokken mag worden, boven dit gewicht zal er gewoon gesleept moeten worden met een sleepkabel van voldoende sterkte door een voertuig met voldoende asdruk.

De VNOG IVECOS, zonder water in de watertank ,zouden wel gelierd kunnen worden door een standaardlier van een HV met een keerschijf, indien ze niet al te vast staan in het zand.
De standaard TS-BT van VNOG en VGGM niet.

Heb jij dan foto's waarop een zwaar voertuig van 10+ton met de lierkabel van een HV wordt gelierd, ik heb dat nog nooit gezien.
Bergingsvoertuigen hebben vaak zwaardere lieren van 20 tot 30 ton trekkracht op een enkele lierkabel en die zouden het wel kunnen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #551 Gepost op: 15 januari 2014, 19:28:50
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1237165 date=1389808708
Ja als het goed is wel, bij iedereen die de lier mag gebruiken, ik heb nog nooit gezien dat een zware TS-BT met de lier werd losgetrokken aangezien er ook met gebruik van een keerschijf niet meer als 10 ton getrokken mag worden, boven dit gewicht zal er gewoon gesleept moeten worden met een sleepkabel van voldoende sterkte door een voertuig met voldoende asdruk.

De VNOG IVECOS, zonder water in de watertank ,zouden wel gelierd kunnen worden door een standaardlier van een HV met een keerschijf, indien ze niet al te vast staan in het zand.
De standaard TS-BT van VNOG en VGGM niet.

Heb jij dan foto's waarop een zwaar voertuig van 10+ton met de lierkabel van een HV wordt gelierd, ik heb dat nog nooit gezien.
Bergingsvoertuigen hebben vaak zwaardere lieren van 20 tot 30 ton trekkracht op een enkele lierkabel en die zouden het wel kunnen.

Ik heb de VNOG Iveco's inderdaad vorige week losgetrokken zien worden per lier. Naja, een poging tot. Want men stond dusdanig vast dat de dumptruck nodig was om los te komen.

In 't verleden heb ik het volgens mij wel vaker zien gebeuren. Foto of videomateriaal heb ik er niet van. Niet alles is goed te fotograferen of te video'en.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #552 Gepost op: 15 januari 2014, 23:34:32
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1237178 date=1389810530
Ik heb de VNOG Iveco's inderdaad vorige week losgetrokken zien worden per lier. Naja, een poging tot. Want men stond dusdanig vast dat de dumptruck nodig was om los te komen.

In 't verleden heb ik het volgens mij wel vaker zien gebeuren. Foto of videomateriaal heb ik er niet van. Niet alles is goed te fotograferen of te video'en.

Dus niet !
Waarschijnlijk in je dromen maar een echte TS-BT is eenvoudig weg te zwaar om met de standaard 50 KN lier van een HV losgetrokken te worden.
Dat is ook precies de reden dat VNOG en VGGM geen HV 4x4 in de pelotons hebben zitten.
En die IVECO van Hoog Soeren gebruikte waarschijnlijk de eigen lier en niet de lier van de 06-7770, toch!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #553 Gepost op: 16 januari 2014, 05:54:50
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1237256 date=1389825272
Dus niet !
Waarschijnlijk in je dromen maar een echte TS-BT is eenvoudig weg te zwaar om met de standaard 50 KN lier van een HV losgetrokken te worden.
Dat is ook precies de reden dat VNOG en VGGM geen HV 4x4 in de pelotons hebben zitten.
En die IVECO van Hoog Soeren gebruikte waarschijnlijk de eigen lier en niet de lier van de 06-7770, toch!

Die Iveco gebruikte de eigen lier ja. Is die anders dan die van de HV's dan?

Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1237256 date=1389825272
Waarschijnlijk in je dromen

Was die nou echt nodig? Je kan toch gewoon volwassen reageren? :-X Ik stel gewoon vragen hoor. Ik maak geen verwijten, ik stel niemand in kwaad daglicht. Waarom dan zo reageren?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #554 Gepost op: 16 januari 2014, 07:14:53
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1237296 date=1389848090
Die Iveco gebruikte de eigen lier ja. Is die anders dan die van de HV's dan?


Ja, die is anders aangezien die lier er primair op zit voor de berging van het voertuig zelf en dus van een zwaarte is die hierop is afgestemd.
De standaard HV lier heeft een trekkracht van 5 ton, er zou misschien wel een zwaardere lier op kunnen, alleen standaard is 5 ton trekkracht.

Vroeger had de DAF HV van brandweer Ede een 5 tons lier en op de TS-BT,de IVECO met neus, zat een lier met 10 ton trekkracht van buiten zagen ze er hetzelfde uit maar kon de IVECO 2 x zoveel gewicht lieren.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #555 Gepost op: 16 januari 2014, 14:53:13
Precies waar de lier voor een HV voor is bedoeld is een personenauto te stabiliseren of bijv een ambulance vlot te trekken. Die 4x4 is enkel om bijv f door de berm of een bospad (gebaand) te kunnen nemen. De Hv's zijn hier ook niet voor ingericht en bevatten ook niet bijv een bandenaflaatsysteem


KarstLovers

  • Fotograaf Leerdam/Groesbeek
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 335
Reactie #556 Gepost op: 16 februari 2014, 15:26:19
Citaat van: Bernt link=msg=858495 date=1299958896

Soort voertuig: Hulpverleningswagen-2
Merk voertuig: Mercedes
Roepnummer: 18-179
Korps: Leerdam
Regio: Zuid-Holland-Zuid
Bijzonderheden:

Inmiddels overgeplaatst naar Meerkerk.


TAS-716

  • Werkzaam op brandweervoertuigen-gebied
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #557 Gepost op: 20 februari 2014, 10:35:23




Dienst: Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Afdeling: Regionale Brandweer Zuid-Holland Zuid
Standplaats: Heinenoord
Roepnummer: 18-172
Kenteken: 06-BDK-3
Soort voertuig: Hulpverleningsvoertuig
Merk & type: MAN TGM15.290 EEV
Bijzonderheden: Manschappencabine tbv. het HV-team bestaande uit 6 man
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.


Fire shark

  • Ach & Brw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 620
Reactie #558 Gepost op: 20 februari 2014, 20:07:21
Betekend dit, dat er bij een thv alleen dit voertuig tp gaat of komt er dan ook een TS achteraan.
Wat inhoud dat er 12 man bij een ongeval staat....
Hoe zien de uitrukvoorstellen er uit?
ACH & HBT


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #559 Gepost op: 20 februari 2014, 20:17:18
Hier in Brabant-Noord is alleen in eigen gemeente 6 man op de HV en buiten de gemeente 2.