Hoe zou volgens jou de ideale dienstauto voor de beveiliging eruit zien ?

Auteur Topic: Hoe zou volgens jou de ideale dienstauto voor de beveiliging eruit zien ?  (gelezen 55776 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Wat is eigenlijk het nut van amber flitsers en een zwaailamp op een auto van een particuliere beveiligingsdienst?
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Wat is eigenlijk het nut van amber flitsers en een zwaailamp op een auto van een particuliere beveiligingsdienst?

Twee ledig,
a, Als je gevaarlijk staat bij constatering dat er een verbreking van de omheining is kun je jezelf kenbaar maken. Bijv. Phillips terrein Zwolle, dat zit aan de Ceintuurbaan en als je daar dus stilstaat al is het in de berm zijn gewoon gevaarlichten niet toereikend.
b, Op veel fabrieksterreinen moeten langzaam rijdende voertuigen signalering aan hebben. Voor routerondjes over het terrein te rijden rijdt men vaak langzaam en moet men dus signalering hebben.

Ook is een derde reden mogelijk maar die wordt niet hart omschreven, nl: Het gelijk op een politievoertuig in het donker werkt afschrikkend en voorkomt in veel gevallen confrontatie.

Deze laatste stond in een flyer die wij destijds kregen tijdens de amo mbt wachtlopen. Het ging toen weliswaar over LaRo's die dan op voertuigen van de KMar leken in het donker.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Voor routerondjes over het terrein te rijden rijdt men vaak langzaam en moet men dus signalering hebben.

Ook is een derde reden mogelijk maar die wordt niet hart omschreven, nl: Het gelijk op een politievoertuig in het donker

Deze twee redenen lijken mij wat tegenstrijdig: als je amber-verlichting voert, lijk je nu juist niet op een politievoertuig, voor zover dat al gewenst zou zijn. Voorts is de taak van een particuliere beveiliger vooral die van 'oog en oor'. Een schijnwerper of een zaklantaarn lijken mij nuttig, men ziet doorgaans niet wie deze hanteert en inbrekers houden niet van licht.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Dank voor de complimenten  ;)

Nu iets gewaagder: natuurlijk is het niet gewenst dat beveiliging met politie of handhaving verward wordt, maar aan de andere kant is de kleur behoorlijk afwijkend. Oordeel zelf...



PS had even geen balkjes op voorraad die onder de juiste hoek stonden, dus denk maar even aan een "slicktop" uitvoering met amber LED-signalering in de bovenste rand van de voorruit, of zoiets.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


sylvester1986

  • Gast
Ik zou eerder zeggen....Groene BOA ;)


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Dank voor de complimenten  ;)

Nu iets gewaagder: natuurlijk is het niet gewenst dat beveiliging met politie of handhaving verward wordt, maar aan de andere kant is de kleur behoorlijk afwijkend. Oordeel zelf...



PS had even geen balkjes op voorraad die onder de juiste hoek stonden, dus denk maar even aan een "slicktop" uitvoering met amber LED-signalering in de bovenste rand van de voorruit, of zoiets.
Dan heb je het alleen over de groene streepjes die afwijkend zijn ... want zeg nu zelf .... Mij komt het wel bekend voor.

Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Tja, het idee om voor meer, tenminste iets met hulpverlening gerelateerde, bedrijfstakken ook BZK-achtige striping toe te passen (wat op zichzelf niet onomstreden is) stoot natuurlijk ergens op grenzen, bijvoorbeeld omdat delen van kleurcombinaties al in gebruik zijn. Naast nog iets verder afwijkende kleuren (bv. ipv blauw, zwart of paars gebruiken?) blijft er dan natuurlijk alleen nog maar de keuze van een geheel afwijkende striping.

De vraag of uniforme striping voor de beveiliging nodig is, is m.i. ook nog niet conclusief beantwoord. Aan de andere kant betekent volledige vrijstelling (binnen in principe duidelijke grenzen - zoals op het moment) enerzijds een zekere wildgroei (-> verwarring omtrent functie) en anderzijds het opzoeken van de grenzen door bedrijven die een beetje van de HV-aura willen meepikken (-> eveneens verwarring en bovendien verwatering van de HV-status), wat erop zou kunnen wijzen dat een duidelijk van de HV-striping afwijkende standaardstriping misschien een betere oplossing is.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Ik zou überhaupt niet zover willen gaan wat betreft de primaire striping, ik zou het meer zoeken in secundaire striping of gewoon een beroepsstyle van aankleding.

Zoals ik het zie kan het voor een surviant wel werken als afschrikking echter roept het ook weer geweld aan, niet voor niets hebben we de ambulance's een andere kleur gegeven. En heeft de KMar juist wel weer die witte neus gekregen.

Of een bewakingseenheid gewenst is van uniforme kleurstelling, ja in mijn ogen wel. Nu is het ook voor de overheidsdiensten gewoon een woud van wie/wat kunnen we verwachten van een voertuig dat daar aan komt. Ik baal altijd al van die bestelauto's die aan komen rijden en ben dan opgelucht als dat bijv. de VKR is die is besteld. Maar ook tijdens evenementen dat het de beveiliging is die is aangesteld.

Als ik alleen hier in de buurt de voertuigen al eens ga vergelijken van de beveiligers dan lopen de kleuren uiteen van : Wit, Blauw, Oranje en Geel. Dan zal ik er nog wel 1 of 2 vergeten maar als ik dan nog kijk naar de aankleding dan zie ik niet meer aan het voertuig of ik mij zorgen moet maken of niet.

Het zou een stuk makkelijker zijn als we weten wie wat is, keerzijde hiervan is dan wel dat ook criminelen deze voertuigen weer herkennen en ik denk niet dat dat tengoede komt aan het aantal heterdaadjes.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Indien er een voorgeschreven standaard layout komt ben je meteen af van de steeds vaker op BZK-striping gelijkende voertuigen (die in mijn ogen voorbehouden moet blijven aan bepaalde instanties).
Zo zijn de wagens van bijv. Intergarde duidelijk herkenbaar én er is ruimte om eigen bedrijfsnaam/reclame te plaatsen...

http://www.intergarde.nl/upload/Image/security01.png
(Het linker voertuig, rechts weer een voorbeeld van wat absoluut niet zo moeten mogen...)
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Dank voor de complimenten  ;)

Nu iets gewaagder: natuurlijk is het niet gewenst dat beveiliging met politie of handhaving verward wordt, maar aan de andere kant is de kleur behoorlijk afwijkend. Oordeel zelf...



PS had even geen balkjes op voorraad die onder de juiste hoek stonden, dus denk maar even aan een "slicktop" uitvoering met amber LED-signalering in de bovenste rand van de voorruit, of zoiets.

Dit voertuig is not done! Het is gewoon BZK-striping. Wel is waar in een andere kleur. Maar gelijkend op is al verboden.

De link van intergarde: Het linker voertuig is mooi en duidelijk. Ik zeg 100 punten. Het rechter voertuig lijkt qua striping erg veel op de huisstijl van de overheid.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.