Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen

Auteur Topic: Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen  (gelezen 30854 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Nieuw idee in het kader van doe eens gek op een donderdag middag:

Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen.

Onder commerciele hulpverleningsdiensten versta ik:
- dierenambulance
- ANWB
- Sequin bloedtransport
- IM bergingsbedrijven
- Salvage

De door de minister aangewezen commerciele hulpverleningsdienst kan zijn chauffeurs OGS laten opleiden waarbij een jaarlijkse toetsing vereist is om gecertificeerd te blijven. OGS chauffeurs certificering komt in 2 klasses (personenauto en bedrijfsauto/ vrachtwagen). Het aan de chauffeur toegekende certificaat komt in het RDW systeem te staan zodat controle eenvoudig is en bij het overstappen naar een ander transportbedrijf een hercertificering voor de chauffeur niet nodig is. Het IVW controleert en handhaaft de Bedrijfscertificering, waarbij tevens het te gebruiken materiaal en de administratie mbt certificering van de chauffeurs gecontroleerd wordt.
Opleidingen worden gegeven door aangewezen rijscholen waarbij een verplichting geld dat er op het circuit (zandvoort/ lelystad) gereden wordt met OGS. De jaarlijkse toetsing om gecertificeerd te blijven bestaat uit een theorie deel en een praktijk deel. Het praktijk deel bestaat uit het laten zien dat je met OGS veilig deel kan nemen aan het verkeer en uit een deel voertuigkennis.

Even voor de ongeruste bewoners in de omgeving van een circuit: er komt in de auto een (tijdelijke) geluidsinstalatie die de Sirene nabootst zodat er in de omgeving van het circuit geen toename van geluidsoverlast is.  

Ik maak even een flauwe nattevinger indicatie voor de:

- opleidingskosten: 3500,- euro per chauffeur
- jaarlijkse certificering: 350,- euro per chauffeur
- misbruik maken van de OGS ontheffing: voor de chauffeur 350 euro
- herhaald misbruik maken van OGS ontheffing: voor de chauffeur bij 3x vervalt de certificering
- misbruik maken van OGS certificering: voor het bedrijf 3500 euro
- herhaald misbruik maken van OGS certificering: voor het bedrijf bij 3x vervalt de certificering

Handhaving door IVW bij de jaarlijkse bedrijfscontrole en door de politie/KMAR op rijkswegen.

IM bedrijven met OGS certificaat krijgen daarvoor een op de voertuigen aan te brengen embleem dat zichtbaar aan alle zijden van het voertuig moet worden aangebracht. IM bedrijven zonder OGS certificering kunnen geen aanspraak maken op welke wijze van OGS gebruik uitgezonderd ter beveiliging van het werkgebied waarin op dat moment daadwerkelijk gewerkt wordt, en zullen zich net als elke andere weggebruiker moeten houden aan de regels bepaald in het RVV en de WVW. Ontheffing daarop is niet mogelijk.

Eisen met betrekking op de opleiding worden door de minister vastgesteld. De kosten voor de opleiding worden jaarlijks door de minister in overleg met Transport en Logistiek Nederland (ofzo) vast gesteld. Het certificatensysteem blijft ten minste 10 jaar gehandhaafd waarbij na 7 jaar vast gesteld wordt of er opnieuw een periode van 10 jaar wordt ingesteld. Zo weten de commerciele hulpverleningsbedrijven ruim van te voren waar ze aan toe zijn en kunnen er geen verrassingen (zoals destijds in de taxi wereld) ontstaan.

Volgens mij heb ik alles dicht getimmerd en kunnen we aan de slag  >:D

Ik zit me alleen af te vragen of we eisen moeten gaan stellen aan reflectie e.d. van de voertuigen.

Voors en tegens? Op en aanmerkingen? (eigenlijk alleen voors natuurlijk want mijn donderdag middag idee is geniaal  ;))


in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Zowiso zijn de dierenambulances en Salvage geen commerciele partijen.

Salvage is een stichting en komt op voor het belang van de gezamelijke verzekeringsmaatschappijen en hebben geen commercieel belang een dierenambulance moet het vaak hebben van giften en subsidies en hebben ook geen commercieel belang.

verder is het wat mij betreft inderdaad een gek idee wat snel vergeten moet worden.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Ik ben sowieso pertinent tegen het gebruik van OGS bij dierenambulances. Het rijden met OGS brengt, zoals iedereen ondertussen weet, risico's met zich mee. Ik vind dat 1000 schattige cavia's, parkieten, katten, honden of andere pluizige furby achtige wezens niet opwegen tegen het risico van een dodelijk ongeval. Lijkt mij zeer pijnlijk dat een ouder van een kind moet horen "Uw kind is overleden door een Chihuahua die gered moest worden".

Daarnaast zou ik dan voorstellen om dan in ieder geval rode signalering, zonder sirene te gebruiken. Daarmee houdt: blauw de spoed status, oranje de 'rijdt a.j.b. niet over mijn voeten heen'-status en rood de 'zou ik, indien het u niet al te lastig is, er langs mogen'-status.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


hout

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Dan doen we een compromis... om een ander topic ook even de loef af te steken gaan alle OGS chauffeurs hun oefenritten voortaan in diernambulances rijden. Hebben zei hun oefen uren op de straat en kunnen de dieren ambu's met OGS rijden  98uiye


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Autorescue Vehicle hahaha,

ja er ligt een auto op de snelweg en er stroomt koelvloeistof uit straks stroomt hij leeg. straks krijgen we ook nog 116 red een auto.

tegenwoordig zijn weginspecteurs en bergers behoorlijk snel terplaatse om een weg vrij te maken. ik zie geen toegevoegde waarde aan OGS. en nu ben ik geen ANWB lid want mijn dealer helpt mij met pech, krijgt hij dan ook OGS........


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Autorescue Vehicle hahaha,

ja er ligt een auto op de snelweg en er stroomt koelvloeistof uit straks stroomt hij leeg. straks krijgen we ook nog 116 red een auto.

tegenwoordig zijn weginspecteurs en bergers behoorlijk snel terplaatse om een weg vrij te maken. ik zie geen toegevoegde waarde aan OGS. en nu ben ik geen ANWB lid want mijn dealer helpt mij met pech, krijgt hij dan ook OGS........

Het idee is dat een snelweg geen parkeerplaats is. Ofwel hoe eerder een snelweg weer vrij is gemaakt, hoe beter, want een versperde weg zorgen voor risico's, zowel bij het incident zelf als in de file.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Het idee is dat een snelweg geen parkeerplaats is. Ofwel hoe eerder een snelweg weer vrij is gemaakt, hoe beter, want een versperde weg zorgen voor risico's, zowel bij het incident zelf als in de file.

Kaasje,

Absoluut mee eens, en ook de economische schade van een file speelt mee maar dat is voor zover ik kan beoordelen in Nederland met het Incident Management goed of steeds beter geregeld. En daarom vind ik het geen rede om een berger OGS te geven.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Er zijn al commerciele bedrijven die gebruik maken van OGS; VZA, Witte Kruis, MET-R, Connexion Ambulancezorg, BIOS-groep, ProRail etc. etc.

Sanquin is overigens een stichting dus niet commercieel O0


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Kaasje,

Absoluut mee eens, en ook de economische schade van een file speelt mee maar dat is voor zover ik kan beoordelen in Nederland met het Incident Management goed of steeds beter geregeld. En daarom vind ik het geen rede om een berger OGS te geven.

Daarom geef ik al eerder aan dat er een tussenweg gezocht moet worden. Met oranje verlichting wordt niet aangegeven dat er ruimte gemaakt moet worden. Blauw is daarentegen een nogal overkill want het geeft teveel haast aan :)
Hobby Bobby eenheid Den Haag