'Samenwerkingsoefening brandweer en BHV is win-winsituatie’

Auteur Topic: 'Samenwerkingsoefening brandweer en BHV is win-winsituatie’  (gelezen 2456 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat
Gezamenlijk oefenen door de brandweer en bedrijfshulpverleners kan beide partijen winst opleveren, maar
lang niet alle bedrijven met een BHV-organisatie komen daaraan toe. Een van de goede voorbeelden is Bureau
Jeugdzorg Gelderland, locatie Nijmegen. Daar heeft men al jaren een goede samenwerking met de brandweer
en dat heeft al twee mooie gezamenlijke oefeningen opgeleverd. Op 8 december trokken de BHV’ers en de
brandweer wederom samen ten strijde. Een nuttige oefening die veel leermomenten opleverde.

Bron: Incident 20212-02, Sdu Uitgevers


Kan de brandweer profijt hebben om vaak te oefenen met een BHV-organisatie van een bedrijf, en kan een BHV-organisatie daar profijt van hebben? Kunnen beiden elkaar aanvullen tijdens daadwerkelijke incidenten?




Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2012, 22:03:42
Als BHV-er heb je naar mijn idee er sowieso voordeel bij. Je oefent de overdracht naar de brandweer en komt meer te weten over hun werkwijze.

Bij de brandweer zet ik mijn vraagtekens. Het zou inhouden dat ze bij veel bedrijven langs gaan. Ze krijgen wel meer zicht op het pand en de aanwezige organisatie, waardoor het optreden verbeterd. Maar of het besteden van tijd aan veel van dit soort oefeningen de volledige kwaliteit van de brw doet toenemen vraag ik mij af (wegens inleveren oefentijd)
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


knight

  • Bevelvoerder chauff/pompbediender/ medewerkervakbekwaamheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2012, 22:21:44
Je levert sowiezo geen oefentijd in als brw zijnde je hebt er juist weer een lokatie bij!
Ik weet niet hoe het in de rest van het land is maar bij ons in de gemeente is het vaak lastig om goeie oefen lokaties te vinden en hier een leuke leerzame realistische oefening neer te zetten. Vaak zijn het leegstaande panden.
Je hebt niet vaak de kans om in een werkomgeving als brw te oefenen.

Naast een goeie oefenavond met vaak een hoop leermomenten is het voor de brw ook goed ivm de plaatselijke bekendheid je komt immers bij een bedrijf binnen waar je doorgaans niet komt. Dit kan altijd goed van pas komen bij een evenuele calamiteit dat de brw een beeld heeft bij het aanrijden hoe zit het bedrijf in elkaar enz enz......

Uiteraard heeft het vaak voor de BHV juist heel leerzaam ivm met de overdracht naar de brw hoe gaat de brw te werk en hoe kunnen wij als BHV hier het beste gerbruik van maken.
Bij de evaluatie krijgen ze dan van de brw ook weer aandacht punten en werken ze in een net even een andere samenstelling als met de jaarlijkse herhaling.
 
Ik denk dat het idd een win winsituatie is voor beide partijen.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2012, 23:32:25
Nu twee keer een oefening met de lokale brandweer gehad met ons BHV team.
Alleen maar positieve reactie's. Bij zowel de brandweer als bij de BHV teamleden.

Daarna nog rondgang gedaan met de brandweermensen. Ook dat als positief ervaren door iedereen.
BHV'ers kunnen hun verhaal kwijt en voelen zich serieus genomen. Brandweerlieden krijgen een goede inkijk in de organisatie en de gevaren van ons bedrijf. Dit gaat in alle rust en alles is te vragen.

Kortom een aanrader voor iedereen.

Theo.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.