Gaan we en willen echt op deze manier leven, Lt. Col. Me? Eerst kijken of "we" ergens wel voor verzekerd zijn en dan pas iets doen........
Leef jij echt zo?
Ik kan me niet indenken dat mensen echt dingen niet doen (bijv. even het verkeer tegen houden zodat het bouwverkeer even veilig deel kan gaan nemen aan het verkeer. ) omdat "ze er niet voor verzekerd zijn" Natuurlijk heb ik ook mijn grens. En natuurlijk doe ik ook niet alles maar ik doe echt wel eens dingen "waarvoor ik niet verzekerd ben"
Nee, ik leef echt niet zo, en ik verwacht ook niet van anderen dat zij echt zo leven. Ik doe ook wel eens dingen die niet worden gedekt en ik doe ook wel eens dingen die eigenlijk niet mogen/kunnen. Maar ik vind wel (en dat is ook nog eens wettelijk vastgelegd) dat werkgevers (en in mindere mate werknemers) hun verantwoordelijkheden dienen te nemen ten aanzien van de bescherming van medewerkers. Want in 99 van de 100 gevallen gaat het goed, maar het hoeft maar 1 keer mis te gaan... En dus haal ik in mijn functie verkeersregelaars die in mijn opdracht verkeer staan te regelen van de straat als zij geen aanstellingspas bij zich hebben, of geen correct hesje, of in het donker geen rode lamp, etc. Want ik als opdrachtgever heb namelijk mijn wettelijke verplichting dat deze mensen veilig en verzekerd moeten kunnen werken. En als dat niet kan, om wat voor reden dan ook, gaan ze van de straat, of ze nu zelf vinden dat het kan of niet.
Ooit heb ik ook het verkeer geregeld niet zijnde verkeersregelaar en werd bedankt door de politie die ter plaatse kwam voordat hij het overnam erger nog: de volgende dag werd mijn werkgever opgebeld met de mededeling dat ik juist en goed gehandeld had en wilde de agent mij ook nog spreken: om me nog nogmaals te bedanken.
Eigenlijk had deze agent me ontzettend op mijn flikker moeten geven aangezien ik dit onverzekerd deed en contact op moeten nemen met de werkgever omdat ik ontverantwoordelijk bezig was: ik had me wel arbeidsongeschikt kunnen maken toch?
Nee
U neemt uw burgerverantwoordelijkheid. Een soort van Eerste Hulp in het verkeer, zou je kunnen zeggen. Dat is (zeker in deze maatschappij) lovenswaardig en dus is het terecht dat deze agent u daarvoor een bedankje geeft. Het wordt gekker als de betreffende agent u vraagt te blijven staan, want dan zou hij op zijn minst u moeten wijzen op uw rechten en plichten als échte verkeersregelaar. Overigens geldt ook in uw geval: als u zelf denkt dat het niet veilig is, doe het dan ook niet!
Onzin, als bestuurder ben je ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor wat je met je auto doet.
Onzin!
Bij een verkeersregelaar is sprake van het vertrouwensbeginsel. De weggebruiker aan wie de aanwijzingen worden gegeven mag er vanuit gaan dat de verkeersregelaar weet wat hij doet en dat de aanwijzingen goed worden gegeven. De weggebruiker blijft wel altijd verantwoordelijk wat hij met zijn eigen voertuig doet, en hij wordt door de aanwijzing niet ontslagen van zijn verplichting om ook zelf te blijven kijken. Maar op het moment dat een verkeersregelaar onduidelijke of tegenstrijdige tekens geeft waardoor een ongeval ontstaat, dan kan de verkeersregelaar wel degelijk aansprakelijk gesteld worden.
Nou leuke hesjes maar ze lijken mij niet meer of minder officieel dan de andere bestaande vesten, ''much a do about nothing'' zou ik zeggen, hesje met tekst verkeersregelaar lijkt mij duidelijk genoeg, en in ieder geval duidelijker dan hesjes met nu ''officiele en verplichte'' nietszeggende driehoeken etc.
Het gaat er niet om wat U duidelijk genoeg vindt, het gaat erom wat de WETGEVER duidelijk genoeg vindt. Ik vind een pimpelpaarse polo met witte stippen voor een ambulancebroeder ook wel duidelijk genoeg. (Niet echt, natuurlijk
) Maar u als professional en ook uw werkgever zal daar heel anders over denken. Natuurlijk zullen fatsoenlijke mensen (zoals we hier met de meesten bij elkaar zijn) gewoon doen wat deze meneer vraagt. Maar volgens de WET is het nergens op gebaseerd. Volgens de WET is er maar 1 verplichte, zo u wilt officiële hes of jas voor de verkeersregelaar (uitgezonderd hesjes vallend onder de overgangstermijn), of u dat nou leuk vindt of niet. En u hoeft dus ook alleen maar te luisteren naar de mensen die een verplichte jas of hes dragen.
Over of die driehoek nu wel of niet nietszeggend is, laat ik het maar niet hebben. Want op dat punt ben ik het roerend met u eens