Wel of geen preventietochten op het water?

Auteur Topic: Wel of geen preventietochten op het water?  (gelezen 1762 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest11765

  • Gast
Gepost op: 27 februari 2012, 12:00:49
Ik denk niet dat het enkel zomaar een vlag is, volgens mij staat ie ergens voor.
Bij de KNRM staat de KNRM voorop. De reddingsbrigades voorkomen graag dat iemand in moeilijkheden komt en stellen dat op de eerste plaats. De KNRM snijdt zichzelf liever niet in de vingers en beperkt preventie tot een minimum en hindert anderen die sneller zijn dan zij.
Om maar wat te noemen.

En wat doet Hoge als prefentie dan?
Wat zou de KNRM als preventie kunnen doen?
En als jij beweert, dat Huizen geen reddingsbrigade meer heeft, maar dat alleen de naam nog bestaat, dan is alle voorlichting toch toe te kennen aan de KNRM die ze daar doen? En mag er dus gezegd worden dat de KNRM wel voorlichting geeft!




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2012, 12:46:21
En wat doet Hoge als prefentie dan?
Wat zou de KNRM als preventie kunnen doen?
En als jij beweert, dat Huizen geen reddingsbrigade meer heeft, maar dat alleen de naam nog bestaat, dan is alle voorlichting toch toe te kennen aan de KNRM die ze daar doen? En mag er dus gezegd worden dat de KNRM wel voorlichting geeft!

Het is makkelijk om mij allemaal dingen in de mond te leggen die ik niet gezegd heb, dan heb je tenminste iets om mij op aan te vallen.

Ik beweer niet dat ze er niet aan doen, ze beperken het tot een minimum. Alleen het theoretische gedeelte, niet het praktische.

Praktisch gezien heeft het patrouilleren op drukke dagen een veel groter effect dan een boekwerkje uitgeven. De KNRM partouilleert niet, andere reddingsbrigades wel. Daarbij kun je gesprekken over preventie aangaan met mensen en tips geven.

Als ik in slecht weer een (speed)boot tegen kom, ga ik vaak een praatje aan en begin over reddingsvesten, waar die liggen en wat het moment is waarop je ze gaat aantrekken. Ik vraag ze mij een plezier te doen en ze aan te trekken voor ze verdrinken. Ik ben graag op tijd thuis en als u ergens op de bodem ligt van het IJmeer moet ik uren blijven zoeken, en de volgende dag is er mogelijk een nog grotere zoekaktie met honden en sonar, allemaal niet nodig als u een reddingsvest draagt. Dat heeft meer inpact als een foldertje.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2012, 14:29:30
@ Joost, kan jij mij uitleggen wat er aan de werkwijze van de RNLI gekopieerd wordt, wat niet zou werken in NL? Deze vraag stel ik niet om jou er mee aan te vallen, maar puur omdat ik niet weet in welke richting jij verwijst. En ik probeer inzicht te krijgen waarom je dat schrijft. Zoals ik er tegen aan kijk "lijkt" het hier in NL goed te werken. Dus ben ik zeer nieuwsgierig wat jou visie er op is.

Nou om even op het punt van Henk in te haken; de KNRM doet inderdaad geen preventie op binnenwater, ook niet bij kleine evenementen, laat staan op recreatieplassen en rivieren bijvoorbeeld... Dus als we gaan kijken naar (groot) binnenwater wil je liever een combinatie hebben van de KNRM (SAR taken en piketregeling) en een reddingsbrigade (Preventief toezicht op drukke dagen, eventueel in combi met een stukje strandbewaking en een rampentaak). Dan kom je dus eigenlijk bij Blaricum uit als voorbeeld...

Verder in het land zou je dan naast een stukje bewaking (van rivieren, recreatieplassen, evenementen) ook wat meer naar uitruk naar waterongevallen gaan zoals bijvoorbeeld in Culemborg gebeurd. Dit kan je dan combineren met de rampenbestrijding. Ook andere brigades worden steeds meer ingezet voor 'normale' waterongevallen.  

Bij de strandbewaking doet men bij de knrm dan weer wel aan preventief toezicht, alleen dat is echt precies gekopieerd vanuit de UK... Van de indeling van de wagens, het type boten, totaan de wetsuits. Dat kopieren is uiteraard geen probleem... Alleen er wordt een totaal andere werkwijze aangegaan, dit onder het mom van effciëntie (vrije vertaling: minder mensen = minder kosten). Ik hoef iedereen hier hopelijk niet uit te leggen dat de omstandigheden in de UK totaal anders zijn dan hier. Als je dan gaat kijken in hoe breed de hulpverlening op andere delen van de kust is (volgens het RB model), dan wil je liever dat in staat houden. Wat je gaat me niet wijsmaken dat je met 4 man op één eiland dezelfde taken kan uitvoeren als een gemiddelde strandbrigade... Ja, je kan inderdaad een zwemmersgebiedje in de gaten houden en misschien er iemand uit trekken, maar dan is het wel een beetje afgelopen... Praktijksituatie van de zomer; Er komt een prio 1 melding binnen van een onwelwording, en een paar seconden later wordt er door een andere post assistentie gevraagt voor een extra boot, dan ben je met 4 man snel klaar natuurlijk. Wij hebben op een gemiddelde post op drukke dagen al een man of 4-6 op de kant nodig + een bootbemanning + een voertuigbemanning. Uiteraard kan er bij de RB wel het e.e.a. vernieuwd en verbeterd worden, en zou een meer uniforme werkwijze veel beter zijn. Maar dit zie ik meer als achteruitgang.

Wat ik graag zou zien is dat de kusthulpverlening helemaal wordt losgekoppeld van de kustwachttaken. In de meest optimale vorm zou ik dan zien dat de KHV teams samengaan met de alarmploegen van de RB's. Zij zorgen dan dus voor de 24/7 kusthulpverlening en ondersteuning aan de dienstdoende bewakingsploeg. De kust wordt dan overdag bewaakt volgens het reddingsbrigade systeem, maar dat kan dan wel met betaalde krachten, aangevuld met vrijwilligers. Zo wordt er bijvoorbeeld in NHN gewerkt... Deze ploegen doen dus de hulpverlening op de kant en tot ongeveer een mijltje buitengaats. Verder op zee of bij bepaalde situaties wordt het dan een SAR melding die door het KWC wordt afgehandeld. Als "kust eenheden" daarbij gaan ondersteunen dan melden ze zich in bij het KWC, andersom kan het natuurlijk ook maar dan zou het onder leiding komen te staan van de lokale CP of de GMK.

Verder zijn de SAR taken van de KNRM op zee wel prima geregeld, daar niks meer aan veranderen. Behalve dan dat je écht geen arievisser nodig hebt om een surfer uit de branding te trekken... Laat dan dan lekker over aan de "kustbrigade nieuw model"...

Verder heeft de KNRM geprobeerd om het contract voor rampenbestrijding van RN naar zich toe te trekken. Ook dit zou dan volgens RNLI model worden ingericht zover ik weet... Men moet juist blij zijn dat we over een enorme capaciteit aan overstromingseenheden kunnen beschikken. Dat er hierbij betere opleidingen, materiaal en dergelijke noodzakelijk zijn ben ik het mee eens, maar dan kan je beter investeren in wat je nu al hebt en wat in feite geen drol kost...

Nogmaals ik heb niks tegen de KNRM, ik ben zelfs donateur... Ik ben alleen wat kritisch over de ontwikkelingen van de laatste tijd en de manier waarop het bestuur omgaat met Reddingsbrigade(s). Het komt steeds over alsof wij het kleine broertje zijn, terwijl we het op veel plekken uitstekend voor elkaar hebben. Er wordt op die plekken ook prima samengewerkt, dus dat is het probleem niet... Als iedereen (en dan metname de heren in IJmuiden) elkaar nou eens als partners ziet, dan kunnen we veel meer bereiken dan dat we blijven "vechten".


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2012, 15:42:18
Volgens mij is op het water zijn om uitruktijden te verkorten geen preventie alleen een vorm van tijdswinst bij repressie. Mensen waarschuwen is wel preventie, echter lijkt het mij niet een effectieve manier om dit vanaf het water te doen. Voorlichting in jachthavens lijkt mij effectiever. Hierbij is het een nadeel dat op drukke dagen er recht is op snelle hoop maar op een dag als vandaag moet u langer wachten.

9910001
9910001


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2012, 16:12:56
Volgens mij is op het water zijn om uitruktijden te verkorten geen preventie alleen een vorm van tijdswinst bij repressie. Mensen waarschuwen is wel preventie, echter lijkt het mij niet een effectieve manier om dit vanaf het water te doen. Voorlichting in jachthavens lijkt mij effectiever. Hierbij is het een nadeel dat op drukke dagen er recht is op snelle hoop maar op een dag als vandaag moet u langer wachten.

9910001

Dit ben ik echt niet met je eens: zeker in drukke watersportgebieden is het erg nuttig om eens een rondje te maken met een boot en hier en daar aanwijzingen te geven. Dat is ook de werkwijze die Rijkswaterstaat (vooral bij bruggen en sluizen) en Waterpolitie (bv. Friese Meren) hanteren. Helaas hebben zij te weinig capaciteit en doen dit maar op enkele plaatsen: als er 's zomers meer Reddingsbrigades rond zouden varen om te wijzen op potentiele gevaren, zouden er volgens mij tientallen incidenten kunnen worden voorkomen. Kom je meteen op het grote probleem van de Reddingsbrigade: bewijs die toegevoegde waarde maar eens.

Is ook waarom veel gemeenten erop bezuinigen en het overlaten aan KNRM of zelfs Brandweer. Zelfs bij evenementen op of aan het water vinden sommige gemeenten het niet nodig dat er een boot paraat ligt. Belt u maar 112, dan komt de Brandweer wel! Dat duurt dan een kwartier: patient verzopen...

Het is zo zonde: Nederland is het land ter wereld met het grootste aantal vrijwilligers en heel veel water, en dan heb je een organisatie die met vrijwilligers tegen alleen de kosten van het materiaal de boel een stukje veiliger willen maken op het water, en zelfs dat is dan nog te duur.  :(
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2012, 16:19:29
Volgens mij is op het water zijn om uitruktijden te verkorten geen preventie alleen een vorm van tijdswinst bij repressie. Mensen waarschuwen is wel preventie, echter lijkt het mij niet een effectieve manier om dit vanaf het water te doen. Voorlichting in jachthavens lijkt mij effectiever. Hierbij is het een nadeel dat op drukke dagen er recht is op snelle hoop maar op een dag als vandaag moet u langer wachten.

De korte uitruktijden is een voordeel wat je hebt bij preventieve aanwezigheid, maar dat is zeker niet alleen het nut daarvan. Dan kunnen we net zo goed de hele dag op de kazerne gaan zitten wachten tot we gepiept worden. Wat bijvoorbeeld bij hele slechte weersomstandigheden wel eens gebeurd. Je bent dan echter wel 'blind', je moet wachten tot iemand een melding maakt en dan ook nog uitrukken. Kortom bij een verdrinksgeval ben je dan al te laat, terwijl door toezicht en direct iemand verwijzen het misschien voorkomen had kunnen worden.

Door preventief te surveilleren en/of een uitkijk te hebben wordt je de ogen en oren van de hulpdiensten en je kan meteen inspringen als er ergens iets fout gaat. De politie blijft toch ook niet de hele dag op het bureau zitten totdat iemand belt... Mensen komen ook veel eerder naar je toe om zaken te melden. Je kan daarnaast ook voorlichting geven in het veld, als er een gevaarlijke situatie ontstaat... Dat is vaak directer dan een of ander foldertje, dat is meer passieve preventie en is ook belangrijk, maar het is ook juist die proactieve preventie waarmee je levens kan redden.

Zeker aan de kust ben je op warme dagen gewoon de hele dag bezig om mensen aan te spreken op gevaarlijke situaties, en om zwemmers te verwijzen naar veiligere gebieden. Op binnenwater gebeurt dit ook, alleen in mindere mate. In een recreatiegebied, met een behoorlijk wateroppervlak, hebben we op drukke dagen vaak, naast de boten, ook een koppeltje bikers rondrijden langs de kanten die surveilleren en dan ook inspringen op gevaarlijke situaties(dat kan gaan van zwemmers in de vaargeul, waarbij een boot wordt ingezet, tot brandstichting). Daarnaast zijn die bij meldingen op de kant binnen no time ter plaatse waardoor erger wordt voorkomen. Het is ook eigenlijk meer een combinatie van repressie en preventie waar je mee bezig bent.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2012, 18:31:43
Als iets preventief is, dan is het wel ergens zijn om te voorkomen dat iets gebeurd dan wel dat je er al bent en er gebeurt iets dat je dan vroegtijdig kan ingrijpen voor het erger wordt, zoals de brandweer preventief de belendende percelen nat houdt.

HET verschil tussen KNRM en Reddingsbrigade.

Ik mag er misschien aan toevoegen dat het een uitstekende manier is om de wat verder wonende leden bij de les te houden. Wij hebben leden die zonder preventief patrouilleren nooit aan de bak zouden komen, voor een alarm wonen ze veel te ver weg. Het is een geruststellende gedachte dat de gemeente Blaricum een bedrag heeft gereserveerd voor het uitvoeren van werkzaamheden als patrouilleren, en ik hoop dat de reddingsbrigade Blaricum dan ook een modus kan vinden dat uitstekende werk onder de KNRM vlag te continueren.