Signalering op nieuwe ''wijk-surveillance'' voertuigen.

Auteur Topic: Signalering op nieuwe ''wijk-surveillance'' voertuigen.  (gelezen 13508 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Naar aanleiding van de onstane ''onrust'' over de signalering op de afgeleverde voertuigen uit de (nieuwe) aanbesteding Politievoertuigen even een apart topic.

Aanleiding;

Nou de Fiesta's gaan er EINDELIJK uit bij ons. De eerste vervanger is vandaag op ons team ( 098uo) als primeur aangekomen; tevens de eerste HONAC / PON auto van ons korps:

Hebben er maar HEEL kort naar kunnen kijken want men was (zucht) vergeten de koffers achterin vast te zetten dus dat werd nog snel ff gedaan (en weg was de auto dus weer) Hopelijk kan ik morgen wat meer foto's maken.

Wat eigenschappen:

-Movia SL dual color LED pit op het dak
-Whelen TIR6 blauw in de grille
-Dubbele sirene
-Headlight flasher
-Amber flashers in de achterklep (als hij open staat)
-HONAC bedienkast (nieuw in onze regio)
-Regionaam Gelderland-Zuid staat uitzonderlijk hoog boven de striping...?
-VDO Dayton in dashboard weggewerkt
-Stop voor (zonneklep)
-Stop/Volgen achter (achterraam)

Wat ik nog niet weet:
-Autoradio?
-Automaat/schakel?
-Bepantsering
-Sirene versneller

I'll keep ya posted!



Dienst: Politie Gelderland Zuid
Soort voertuig: Wijkauto
Merk & type: Volkswagen Golf Variant
Kenteken: 93-SNF-7
Byzonderheden: Eerste HONAC / POM voertuig van Gelderland-Zuid (en wss omdat hij pas een week op naam staat; niet verzekerd?)

Een van de nieuwste Wijkteam/Poolvoertuigen van District Dordrecht/Zwijndrechtsewaard van politie ZHZ:





Dienst: Politie Zuid Holland Zuid
District: Dordrecht/Zwijndrechtsewaard
Soort voertuig: Wijk/Poolauto
Merk & type: Volkswagen Golf type 6
Kenteken: 19THF2
Roepnummer: 18- NOG NIET BEKEND
Byzonderheden: Achteruitrijsensoren, sensoren voorbumper, auto uit de LAPV, trekhaak!

Zie directe reactie's ; http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=39023.200


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


TAS-716

  • Werkzaam op brandweervoertuigen-gebied
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #1 Gepost op: 4 maart 2012, 13:52:44
Wel jammer dat ze geleverd worden met zo'n zielig LED-pitje.. Ze hadden er beter een Whelen LFL of een Freedom op kunnen zetten. :-\
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #2 Gepost op: 4 maart 2012, 17:10:24
Misschien dat ze goed zichtbaar zijn als ze aan staan? De led pitjes op de dienstwagens van de GHOR hier zijn zowel overdag als 's avonds prima te zien.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 4 maart 2012, 17:39:30
Misschien dat ze goed zichtbaar zijn als ze aan staan? De led pitjes op de dienstwagens van de GHOR hier zijn zowel overdag als 's avonds prima te zien.

Dan nog is het een stukje veiligheid die je gaat missen. Niet alleen qua signalering maar zéker ook qua werkverlichting aan de voorzijde en aan de zijkanten. Bepaalde procedure's (zoals een vuurwapen gevaarlijke verdachte uit een voertuig halen) schrijven voor dat ''al'' het licht gebruikt wordt aan de voorzijde. Dit om een verblinding te creeëren. Als ik kijk hoe vaak wij deze ''take-down'' & ''alley-lights'' gebruiken weet ik zeker dat we dit gaan missen.

Zoals ik eerder al zei is het nadeel van één pitje dat je al snel ''ergens achter zit''. Op het moment dat je nu achter een vrachtwagen zit op een weg met twee rij-richtingen kun je wat naar links gaan rijden. Het tegemoet komende verkeer ziet het blauw en kan een veilige stopplek zoeken zodat het spoedvoertuig een stukje over de tegenovergestelde richting gaat rijden. Met een pit midden op het dak heb je dat voordeel niet.

Als je met spoed een kruising op gaat rijden zit het pitje (zeker op de station) erg ver naar achteren. Het voertuig staat al voor (meer dan) de helft op de kruising alvorens het kruisende verkeer het blauw kan zien.

Goede optie om een ''wijkagenten''-auto uit te rusten, gewoonweg niet voor wijksurveillance (lees 2e noodhulp)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #4 Gepost op: 4 maart 2012, 22:24:17
Ik ben het met Jerommeke eens, zo'n pit is voor de primaire uitvoering te weinig. Als wijkagent auto. piket auto, auto voor de FO etc dan heb je meestal geen echte spoed en dan kan je er aardig mee weg. Gisteren toonde ik de foto van ZHZ aan een collega en die moest mijn bril even lenen voor hij het pitje zag zitten. Daarnaast twijfel ik ook aan de lichtopbrengst overdag.

Resultaat hiervan zal denk ik toch zijn dat meer regio's eerder voor de noodhulp auto rijden en minder wijkauto's gaan kopen, al zijn er ook regio's die nu al halve noodhulp rijden met voertuigen die secundair gestriped zijn dus ja wie weet.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #5 Gepost op: 4 maart 2012, 22:48:16
Ik moet zeggen dat de lichtopbrengst van het pitje mij 100% mee valt, ook overdag erg goed zichtbaar. Dat neemt echter de bezwaren van Jerommeke niet weg, daar kan ik me wel in vinden.

Daarnaast: het ziet er echt niet uit. Dat is misschien geen goed argument voor een andere setup, maar jeetje... wat een flutuitstraling!
Senior GGP / Oost-Brabant


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #6 Gepost op: 4 maart 2012, 23:06:22
Ik zie liever ook een balkje op het dak maar ik moet zeggen dat de lichtopbrengst van dat enkele pitje het best is dat ik ooit gezien heb O0
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #7 Gepost op: 5 maart 2012, 09:36:39
Is het niet een optie om twee pitjes aan weerszijden op het dak te zetten (links/rechts, misschien linksvoor/rechtsachter)? Altijd nog goedkoper dan een balk, lijkt me (en iets zuiniger met brandstof). Misschien zelfs met een extra richtlicht als vervanger voor takedown of alleys.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #8 Gepost op: 5 maart 2012, 09:40:21
Is het niet een optie om twee pitjes aan weerszijden op het dak te zetten (links/rechts, misschien linksvoor/rechtsachter)?
Zoals de tourans in ZHZ dus eigenlijk?


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #9 Gepost op: 5 maart 2012, 09:57:30
Zoals de tourans in ZHZ dus eigenlijk?
Ja, juist (ik wilde ook niet beweren dat mijn idee origineel was 998765 - het principe werd in RR al jaren geleden toegepast en ook in Duitsland en Engeland zag je vóór de balkenperiode veel manschapsbusjes ermee rijden).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")