Lelystad wil reddingspost KNRM

Auteur Topic: Lelystad wil reddingspost KNRM  (gelezen 9511 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 15 oktober 2010, 08:47:26
De gemeente Lelystad wil een reddingspost van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) aan de kust.

In 2009 waren er 610 meldingen van incidenten in Lelystads water. De teams uit Urk en Marken handelden de noodsituaties af. Volgens de gemeente Lelystad is de opkomsttijd vaak boven een half uur. Om die te verkorten zou er een post in Lelystad moeten komen. Vooral ook omdat Lelystad zich in vlot tempo ontwikkelt tot watersportstad.

Gesprekken met de KNRM worden binnenkort gevoerd.

Een video vind je hier.




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2010, 08:51:32
Lelystad wil KNRM post
woensdag 13 oktober 15:15
Lelystad - Burgemeester Margreet Horselenberg gaat in gesprek met de directie van de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij (KNRM) om de mogelijkheden tot vestiging van een KNRM-post in Lelystad te bespreken. Tijdens de presentatie van programmabegroting 2011-2014 aan de gemeenteraad, gaf zij aan de komst van een KNRM- post zeer wenselijk te vinden.
Lelystad is vanwege het enorme wateroppervlak, ruim 42.000 ha., de grootste gemeente van Nederland. Op het water gebeuren jaarlijks een groot aantal incidenten waarvoor de kustwacht en andere aan de KNRM gelieerde reddingsmaatschappijen moeten uitrukken. In 2009 werden alleen al 610 Search and Rescue (SAR) meldingen geregistreerd. Bij dergelijke incidenten op de Lelystadse wateren wordt nu gebruik gemaakt van de inzet van de dichtstbijzijnde reddingsvaartuigen uit Marken of Urk, waardoor de opkomsttijd vaak boven een half uur ligt.
Dit is, mede vanwege het rappe tempo waarin Lelystad zich steeds meer tot watersportstad ontwikkelt, een onwenselijke situatie. Uit gesprekken met de KNRM zal moeten blijken of een KNRM-post in Lelystad realiseerbaar is.
 
Bron Fevopost.nl


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2010, 10:13:03
Voor de discussie welk type boot moet er volgerns jullie komen??

9910001
9910001


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2010, 10:19:30
Lelystad wil KNRM post
woensdag 13 oktober 15:15
(...) In 2009 werden alleen al 610 Search and Rescue (SAR) meldingen geregistreerd. (...)
 
Bron Fevopost.nl

Moet dat geen beroepspost worden...?  ??? :) Aangezien een jaar 365 dagen heeft en de piek in de zomer ligt vraag ik mij af of de vrijwilligers nog wel bekend zijn bij hun hoofdwerkgever?  ??? ??? Met een half uur heen varen en een half uur terug + de tijd bij het incident ben je zomaar minimaal 2 uur weg...


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2010, 10:41:13
Moet dat geen beroepspost worden...?  ??? :) Aangezien een jaar 365 dagen heeft en de piek in de zomer ligt vraag ik mij af of de vrijwilligers nog wel bekend zijn bij hun hoofdwerkgever?  ??? ??? Met een half uur heen varen en een half uur terug + de tijd bij het incident ben je zomaar minimaal 2 uur weg...

we mogen als belasting betalers wel blij zijn met de vrijwilligers van de KNRM (en hun hoofdwerkgevers)! Als we 42 overheids/beroeps reddingstations zouden hebben hebben we het over miljoenen per jaar  (en dan met name aan salarissen) O0

Een extra KNRM post is altijd handig voor hulpverlening. Maar wordt het dan Markermeer of IJsselmeer..  ::)
Ik ben benieuwd of het er echt gaat komen.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2010, 10:54:10
Kijjk eerst even naar de gemeentegrens van lelystad, dan zie je dat het naviduct bij enkhuizen al in gemeente lelystad ligt. Dus ik verwacht niet alle 610 meldingen voor lelystad zelf zullen zijn. Ik zou kiezen voor de markermeer kant.

9910001
9910001


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2010, 11:37:22
Kijjk eerst even naar de gemeentegrens van lelystad, dan zie je dat het naviduct bij enkhuizen al in gemeente lelystad ligt. Dus ik verwacht niet alle 610 meldingen voor lelystad zelf zullen zijn. Ik zou kiezen voor de markermeer kant.

9910001

 
Ik vrees dat Lelystad een beetje te creatief is geweest met de cijfers.
Als je de alarmeringen van Alle IJssel- en Markermeerstations en zelfs de randmeren bij elkaar optelt kom je ongeveer op die 610 uit.
Ik meen, dat ze vanuit de SAMIJ-regeling standaard als "eigenaar" van het incident worden aangemerkt, dus dat ze 610 registraties hebben kan kloppen.
Het leeuwendeel wordt, ook als er een post in Lelystad zou komen, toch echt opgelost door de bestaande stations, omdat die dichter bij de meeste incidenten liggen.

Los daarvan zou het wel een goede zaak zijn om in Lelystad iets te regelen, want er gebeurt veel (al zijn het er dus geen 610 per jaar) en alle hulp moet nu standaard van ver komen.


fishermensfriend

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2010, 13:00:10
Als er nu zo vaak een incident daar is kijki ik er van op dat er geen berger zit. Het is dan volgens mij wel lonend daar iets te beginnen hoeft de knrm ook niet meer heen en hebben we daar ook geen discussies meer. Verder maakt het volgens mij niet zoveel uit waar je de boot neerlegt je kan volgens mij net zoals bij enkhuizen zo onder het spui door bij noodgevallen zodat je geen tijdverlies hebt. En als type boot is het een moeilijke keuze je hebt er veel beroepsvaart alleen gebeurt daar over het algemeen niet zo heel veel mee en voor de pleziervaart zou ik kiezen voor een valentijn of een nw met 2 motoren als die er al zijn.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2010, 14:15:51
Een extra KNRM post is altijd handig voor hulpverlening. Maar wordt het dan Markermeer of IJsselmeer..  ::)

Ik lees net dat het waarschijnlijk om het markermeer gedeelte gaat (zie blz 28):

http://www.knrm.nl/_files/pdf/KNRM_jaarverslag_2009_printversie.pdf

 O0


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2010, 15:41:03
Ik vrees dat Lelystad een beetje te creatief is geweest met de cijfers.
Als je de alarmeringen van Alle IJssel- en Markermeerstations en zelfs de randmeren bij elkaar optelt kom je ongeveer op die 610 uit.
Ik meen, dat ze vanuit de SAMIJ-regeling standaard als "eigenaar" van het incident worden aangemerkt, dus dat ze 610 registraties hebben kan kloppen.
Het leeuwendeel wordt, ook als er een post in Lelystad zou komen, toch echt opgelost door de bestaande stations, omdat die dichter bij de meeste incidenten liggen.

Los daarvan zou het wel een goede zaak zijn om in Lelystad iets te regelen, want er gebeurt veel (al zijn het er dus geen 610 per jaar) en alle hulp moet nu standaard van ver komen.

Hoeveel incidenten schat je in dat in de toekomst door Lelystad afgehandeld zouden kunnen worden als je de incidenten van de afgelopen jaar bekijkt? ??? :)