Lelystad wil reddingspost KNRM

Auteur Topic: Lelystad wil reddingspost KNRM  (gelezen 9512 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #10 Gepost op: 15 oktober 2010, 15:50:31
Lelystad wil KNRM post
Lelystad is vanwege het enorme wateroppervlak, ruim 42.000 ha., de grootste gemeente van Nederland. Op het water gebeuren jaarlijks een groot aantal incidenten waarvoor de kustwacht en andere aan de KNRM gelieerde reddingsmaatschappijen moeten uitrukken. In 2009 werden alleen al 610 Search and Rescue (SAR) meldingen geregistreerd. Bij dergelijke incidenten op de Lelystadse wateren wordt nu gebruik gemaakt van de inzet van de dichtstbijzijnde reddingsvaartuigen uit Marken of Urk, waardoor de opkomsttijd vaak boven een half uur ligt.
Ja en Nee. Als het gaat om incidenten onder de kust van Lelystad kan het kloppen. Maar vergeet niet dat het gemeentelijk ingedeeld gebied van Lelystad loopt tot vlak voor de kust van Noord-Holland. Van de genoemde 610 meldingen zal gekeken moeten worden welke 30 minuten van de bestaande stations Marken, Zeevang en Wijdenes af liggen. Je zult zien dat deze stations een groot deel van Lelystadse wateren wel op tijd kan bereiken:



Enkhuizen en Urk zullen altijd door de sluis moeten schutten. Die kan je eigenlijk niet meerekenen als het gaat om 30 minuten. Temeer niet omdat ze ook hun eigen gebeid moeten garanderen.


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #11 Gepost op: 15 oktober 2010, 18:44:17
Hoeveel incidenten schat je in dat in de toekomst door Lelystad afgehandeld zouden kunnen worden als je de incidenten van de afgelopen jaar bekijkt? ??? :)
Om daar echt met getallen onderbouwd iets over te kunnen zeggen, zouden met name de reddingsrapporten van Marken, Urk en Enkhuizen moeten worden bekeken.
Maar laat ik eens gokken op 25 procent van alle alarmeringen voor Marken, Urk en Enkhuizen.
Die komen er alle 3 regelmatig bij in de buurt, ondanks de sluizen die Urk en Enkhuzien moeten nemen.
De cijfers uit het jaarverslag van 2009 van de KNRM: Marken 116, Enkhuizen 81, Urk 66.
Maakt samen 263. Als mijn 25% een beetje in de buurt zit kom je op ongeveer 66 uit.

Ik weet het: ook Warder en Wijdenes liggen af en toe voor Lelystad, maar dat is slechts incidenteel en meestal alleen, als er een groter incident speelt waar meerdere stations bij zijn betrokken.

Mijn gok: indien er een KNRM-station Lelystad zou zijn geweest in 2009, dan zou dat station ergens tussen de 50 en 70 alarmeringen hebben gehad.


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #12 Gepost op: 15 oktober 2010, 18:54:03
.....
Enkhuizen en Urk zullen altijd door de sluis moeten schutten. Die kan je eigenlijk niet meerekenen als het gaat om 30 minuten. Temeer niet omdat ze ook hun eigen gebeid moeten garanderen.

Het tijdverlies voor Enkhuizen en Urk valt in de sluizen wel mee.
Voor zover ik weet hebben beide stations goede afspraken met de sluizen.
Van Enkhuizen weet ik dat, indien ze gealarmeerd voor "de andere kant", een kolk voor ze vrij wordt gehouden.
Omdat het niveauverschil tussen Markermeer en IJsselmeer niet heel groot is, kunnen ze bijna zonder belemmering doorvaren.
Dat wordt anders als de plannen om het niveau in het IJsselmeer te verhogen doorgaan.
Alleen al daarom zou ik voor Lelystad gaan voor een station aan de Markermeerkant.

Vanaf het moment van alarmering tot het moment ' ter plaatse' haalt op dit moment geen enkel station aan de Markermeerkant de 30 minuten altijd.
Sommigen redden het de ene keer wel de andere keer niet, afhankelijk van het weer, maar een garantie daarop is nu gewoon niet te geven.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 15 oktober 2010, 19:52:59
Ik luister bijna dag en nacht marifoon mee en ken vrijwel alle acties. Als het er 15 per jaar zijn is het veel.  En dan kom je ook vaak te laat, is er al een berger of een passant met de sleep aan de haal. Tenzij de de acties bij Block van Kuffeler en ten zuiden er van ook mee telt tot Pampus haven, dat zijn er wel meer dan 20 per jaar.
Je ziet dat Marken ook daar niet zo snel kan zijn, om die Bukdijk heen duurt een eeuwigheid.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #14 Gepost op: 15 oktober 2010, 20:41:10
Omdat het niveauverschil tussen Markermeer en IJsselmeer niet heel groot is, kunnen ze bijna zonder belemmering doorvaren.
Kijk, dat is nuttige info ;-)

Je ziet dat Marken ook daar niet zo snel kan zijn, om die Bukdijk heen duurt een eeuwigheid.
En bedankt hè! Nu moest ik mijn kaartje daarop aanpassen ;-) ;-)
Maar nu snap ik ook de tijd die ze nodig hebben om bij het Paard van Marken te komen.


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #15 Gepost op: 15 oktober 2010, 22:45:13
Ik luister bijna dag en nacht marifoon mee en ken vrijwel alle acties. Als het er 15 per jaar zijn is het veel.  En dan kom je ook vaak te laat, is er al een berger of een passant met de sleep aan de haal. Tenzij de de acties bij Block van Kuffeler en ten zuiden er van ook mee telt tot Pampus haven, dat zijn er wel meer dan 20 per jaar.
Je ziet dat Marken ook daar niet zo snel kan zijn, om die Bukdijk heen duurt een eeuwigheid.
Kun je ook maar zo gelijk in hebben.
Iemand zou eigenlijk de tijd moeten nemen om de rapporten van de div. stations na te lopen en te turven hoeveel er voor "Station Lelystad" zouden zijn geweest.
Wel rekening houden met het feit dat de Kustwacht in principe het dichtstbijzijnde station waarschuwt.
Het gaat dus niet alleen om incidenten pal voor Lelystad maar alles waar 'KNRM Lelystad' sneller bij zou kunnen zijn, dan de andere stations.
Dus problemen bijna halfweg Marken zouden voor Lelystad worden, bijna halfweg Urk zou ook Lelystad worden etc.
Ik neem zo aan dat op het KNRM-hoofdkantoor (of misschien bij de Kustwacht?) iemand zal gaan zitten turven, voordat ze met Lelystad gaan praten.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #16 Gepost op: 16 oktober 2010, 09:56:18
Even een hele andere kijk op het verhaal:

De gemeente Lelystad heeft een groot wateroppervlak, met veel watersport. De gemeente moet haar verantwoording nemen en zover ik begrijp is er vanuit de gemeentelijk perspectief totaal niets geregeld. (geen gesubsidieerde reddingsbrigade of goed uitgeruste brandweer)
En wat doet de gemeente die gaat voor de "gratis" variant, een KNRM station.
Iets soort gelijks maken wij nu ook mee binnen onze reddingsbrigade, ik vind dit gewoon walgelijk.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #17 Gepost op: 16 oktober 2010, 11:00:10
Muistroom ik begrijp je frustratie maar probeer het even objectief te zien:
zoals eerder aangegeven heeft Lelystad een behoorlijk watergebied waarbij aangegeven is dat er niet 24/7 structureel binnen 30 minuten hulp geboden kan worden(Markermeer kant).Dit gebied valt ook onder het Kustwacht SAR gebied.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de gemeente dan omzich heen gaat kijken hoe dit op te lossen.
Aangezien de KNRM al jaren de vaste SAR partner is van de Kustwacht en op 24/7 basis functioneert komt de KNRM al snel in beeld.
De KNRM voldoet in dit geval ook beter aan de doelstelling dan de RB.
Niets ten nadele van de RB overigens want die doen ook uitstekend werk maar hebben toch een andere taakomschrijving dan de KNRM en zijn nog steeds geen officiele SAR organisatie voor de Kustwacht.
Dus hun keuze voor de KNRM is weinig walgelijks aan maar een logische gevolgtrekking van het doorlezen van het Opplan SAR. O0

(de situatie bij 'jullie' reddingbrigade staat hier mogelijk los van want ik heb geen idee waar en wat de situatie daar is)


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #18 Gepost op: 16 oktober 2010, 11:12:03
Hoe verhoud het openen van een Station Lelystad zich met de door de KNRM vastgestelde zorgnorm?? volgens mij is er over dit onderwerp zelfs een apart rapport verschenen.......

Res  8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #19 Gepost op: 16 oktober 2010, 11:15:08
Muistroom ik begrijp je frustratie maar probeer het even objectief te zien:
zoals eerder aangegeven heeft Lelystad een behoorlijk watergebied waarbij aangegeven is dat er niet 24/7 structureel binnen 30 minuten hulp geboden kan worden(Markermeer kant).Dit gebied valt ook onder het Kustwacht SAR gebied.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de gemeente dan omzich heen gaat kijken hoe dit op te lossen.
Aangezien de KNRM al jaren de vaste SAR partner is van de Kustwacht en op 24/7 basis functioneert komt de KNRM al snel in beeld.
De KNRM voldoet in dit geval ook beter aan de doelstelling dan de RB.
Niets ten nadele van de RB overigens want die doen ook uitstekend werk maar hebben toch een andere taakomschrijving dan de KNRM en zijn nog steeds geen officiele SAR organisatie voor de Kustwacht.
Dus hun keuze voor de KNRM is weinig walgelijks aan maar een logische gevolgtrekking van het doorlezen van het Opplan SAR. O0

(de situatie bij 'jullie' reddingbrigade staat hier mogelijk los van want ik heb geen idee waar en wat de situatie daar is)

Walgelijk is inderdaad een veel te zwaar aangezet woord.
Laten we het er gewoon op houden dat Lelystad behoort tot die gemeentes die eigenlijk niet weten wat ze met al dat water aanmoeten. (Er zijn er echt meer).
Ze staan achter de dijk met hun rug naar het water en zijn jaren (terecht) trots geweest op hun drooggelegde land.
Zo langzamerhand komt bestuurlijk Lelystad erachter dat er ook wat gaande is aan de andere kant van de dijk.
Als vervolgens het besef indaalt dat zij daar ook nog verantwoordelijk voor zijn, schrikken ze.
De opmerking: "Hier moet een KNRM-station komen" is dan de meest voor de hand liggende, maar ook eentje die aantoont dat men zich er nog niet echt in heeft verdiept.

Men realiseert zich vaak niet eens dat de KNRM geen overheidsinstelling is en maar net in staat is om haar huidige 42 stations draaiend te houden uit de donaties en sponsoring.
Ze heeft helemaal de middelen niet om zo links en rechts wat nieuwe reddingsstations in te richten.

Het zou mij niet verbazen als de KNRM tegen Lelystad zal zeggen:
"Richt u eerst eens een Reddingsbrigade op.
Breng die ook het zgn. Varend Redden bij.
Zodra ze voldoende opgeleid zijn, verklaren wij ze gelieerd en worden ze als was het een echt KNRM-station gealarmeerd door de Kustwacht.
Zien we daarna verder of het ooit omgekat gaat worden tot KNRM-station."

Daarmee ligt de bal (en de daarbij horende financiele consequenties) waar het hoort: bij Lelystad (of de provincie Flevoland).
Zij zijn er zelf verantwoordelijk voor en zullen als ze het echt op willen lossen ook de knip ervoor moeten trekken.