Lelystad wil reddingspost KNRM

Auteur Topic: Lelystad wil reddingspost KNRM  (gelezen 9496 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #20 Gepost op: 16 oktober 2010, 11:30:49
Hoe verhoud het openen van een Station Lelystad zich met de door de KNRM vastgestelde zorgnorm?? volgens mij is er over dit onderwerp zelfs een apart rapport verschenen.......

Res  8)
Zie daarvoor pagina 28 van het jaarverslag van de KNRM http://www.knrm.nl/_files/pdf/KNRM_jaarverslag_2009_printversie.pdf
Op het kaartje zie je  een grote taartpunt bij Lelystad die rood is gekleurd.
Dat is gebied waarvan de KNRM zich realiseert dat ze daar haar zichzelf opgelegde norm van "binnen 30 minuten na alarmering ter plaatse" niet (altijd) halen.
Een deel van de andere  rode gebieden op de kaart worden bediend door KNRM-gelieerden en ook van de westkant van de rode taartpunt bij Lelystad wordt een klein stukje door gelieerden afgeknabbeld.
Maar er blijft dan nog een flink stuk over waar veel watersporters rondvaren en zich ook de nodige jachthavens bevinden.

Ik zeg het nogmaals: het streven om binnen 30 minuten ter plaatse te kunnen zijn is geen door de overheid opgelegde norm.
Het is een door de KNRM zelf ingesteld streefgetal.

De rode taartpunt zou geheel verdwijnen als er in de buurt van Lelystad op de een of andere manier een reddingstation komt, of dat nu KNRM, KNRM-gelieerd of Reddingsbrigade is.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #21 Gepost op: 16 oktober 2010, 11:36:23
Lelystad heeft (of in ieder gevel had) een reddingsbrigade, ik weet niet hoe actief ze zijn. Als burgemeester was ik eerst een gesprek aangegaan in ijmuiden en dan pas iets in de pers gooien. Als er op het markermeer een station erbij moet komen lijkt lelystad mij wel een voor de hand liggende plaats.

9910001
9910001


Jort

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #22 Gepost op: 16 oktober 2010, 15:23:35
Even googlen en men vind idd de website van reddingsbrigade lelystad www.reddingsbrigadelelystad.nl.
Doe jij maar normaal, ik doe al gek genoeg!!!


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #23 Gepost op: 16 oktober 2010, 15:51:00
Even googlen en men vind idd de website van reddingsbrigade lelystad www.reddingsbrigadelelystad.nl.
Mooi! De Reddingsbrigade van Lelystad voorzien van een snelle boot, botenhuis, de juiste spullen, de opleiding Varend Redden + nog wat anderen (die ik zelf ook niet weet, omdat ik niet thuis ben in de terminologie die binnen Reddingsbrigades Nederland daarvoor wordt gebezigd) bekostigen en Reddingstation Lelystad is al een eind op streek lijkt me.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #24 Gepost op: 16 oktober 2010, 16:28:51
Mooi! De Reddingsbrigade van Lelystad voorzien van een snelle boot, botenhuis, de juiste spullen, de opleiding Varend Redden + nog wat anderen (die ik zelf ook niet weet, omdat ik niet thuis ben in de terminologie die binnen Reddingsbrigades Nederland daarvoor wordt gebezigd) bekostigen en Reddingstation Lelystad is al een eind op streek lijkt me.

Nou dat denk ik niet:

Welkom op de website van de Reddings- En Bewakings Eenheid Lelystad (REBEL)
Reddingsbrigade Lelystad is een zwemvereniging met veel extra activiteiten voor jong en oud.
De brigade staat ook wel bekend als REBEL, wat staat voor Reddings- En BewakingsEenheid Lelystad.
Op de volgende pagina’s kun je informatie vinden over het verleden van de brigade, de leden en verschillende activiteiten. Het fotoalbum kan je een indruk geven wat we als brigade zoal doen.
Schroom niet om een berichtje achter te laten in ons gastenboek.
Meezwemmen?
Zondagavond’s zwemmen wij van 19.00 tot 21.00 uur in Sportcentrum de Koploper. Je mag twee keer vrijblijvend en kostenloos meedoen om te kijken hoe leuk en gezellig jij het vindt.


Met alle respect maar dat klinkt niet echt als een organisatie die met 'even een bootje en een boothuis erbij' als 24/7 SAR station kan dienen  op groot water 0098


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #25 Gepost op: 16 oktober 2010, 17:05:27
De brigade staat ook wel bekend als REBEL, wat staat voor Reddings- En BewakingsEenheid Lelystad.

Wat bedoelen ze hiermee dan?  ???


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #26 Gepost op: 16 oktober 2010, 17:09:46
Op de site van deze club wordt bovendien vermeld dat de volgende activiteiten ondernomen worden:

Citaat
•Binnenzwemmen (zondagavond in De Koploper)

•Buitenzwemmen (tijdens de zomermaanden)

•Bewakingen tijdens evenementen (avond4daagse, watersportweekend, summersail en sinterklaas).

•EHBO opleidingen (onderdeel van aantal KNBRD-diploma’s)

•Theorie (onderdeel van aantal KNBRD-diploma’s)

•Vaaropleidingen (bondsopleiding (opstapper / schipper) en klein vaarbewijs)

•Rampenoefeningen (zowel landelijk via KNBRD als zelf georganiseerd)

Bron: www.reddingsbrigadelelystad.nl

Moet toch wel wat potentie in zitten!  O0

Groeten,
Mark


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #27 Gepost op: 16 oktober 2010, 20:14:11
Muistroom ik begrijp je frustratie maar probeer het even objectief te zien:
zoals eerder aangegeven heeft Lelystad een behoorlijk watergebied waarbij aangegeven is dat er niet 24/7 structureel binnen 30 minuten hulp geboden kan worden(Markermeer kant).Dit gebied valt ook onder het Kustwacht SAR gebied.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de gemeente dan omzich heen gaat kijken hoe dit op te lossen.
Aangezien de KNRM al jaren de vaste SAR partner is van de Kustwacht en op 24/7 basis functioneert komt de KNRM al snel in beeld.
De KNRM voldoet in dit geval ook beter aan de doelstelling dan de RB.
Niets ten nadele van de RB overigens want die doen ook uitstekend werk maar hebben toch een andere taakomschrijving dan de KNRM en zijn nog steeds geen officiele SAR organisatie voor de Kustwacht.
Dus hun keuze voor de KNRM is weinig walgelijks aan maar een logische gevolgtrekking van het doorlezen van het Opplan SAR. O0

(de situatie bij 'jullie' reddingbrigade staat hier mogelijk los van want ik heb geen idee waar en wat de situatie daar is)

Voor de goede orde is het niet zo dat ik vind dat  zonodig de reddingsbrigade dit moet doen. Het gaat mij erom dat een gemeente een verantwoording heeft en dit dan niet uit de gmeeentekas betaald. Natuurlijk lijkt dan de keus op de KNRM te vallen met maar wat Highlander zegt vindt ik ook. Investeer eerst maar eens en dan kijken of we kunnen samenwerken.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #28 Gepost op: 16 oktober 2010, 20:22:12
Voor de goede orde is het niet zo dat ik vind dat  zonodig de reddingsbrigade dit moet doen. Het gaat mij erom dat een gemeente een verantwoording heeft en dit dan niet uit de gmeeentekas betaald. Natuurlijk lijkt dan de keus op de KNRM te vallen met maar wat Highlander zegt vindt ik ook. Investeer eerst maar eens en dan kijken of we kunnen samenwerken.

Maar vind jij dan wel dat de KNRM en de Reddingbrigade dezelfde doelstellingen hebben op SAR gebied? ::)


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #29 Gepost op: 16 oktober 2010, 23:05:52
Maar vind jij dan wel dat de KNRM en de Reddingbrigade dezelfde doelstellingen hebben op SAR gebied? ::)
Laat ik hier even tussen komen, want ik heb het zelf voorgesteld.
In het algemeen heb je gelijk. De doelstellingen zijn niet hetzelfde.
Maar er zijn een paar Reddingsbrigades die die tak van sport wel beheersen.
Om er een paar te noemen: Andijk, Warder, Blaricum (allemaal tevens KNRM-gelieerd).
En vergeet ook niet dat de huidige KNRM-stations Dordrecht en Huizen ook als Reddingsbrigade zijn begonnen met SAR in hun takenpakket.
Ook die zijn eerst KNRM-gelieerd geweest voordat ze werden omgekat tot KNRM-station.
Aan zee zie je deze constructie niet, maar op de ruime binnenwateren komt deze constructie vaker voor.