Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen

Auteur Topic: Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen  (gelezen 154119 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #630 Gepost op: 10 maart 2011, 22:21:58
Ik las vandaag een mooi artikel in Kampioen Magazine over de nachtvluchten van de Traumaheli. Hierbij hoorde ook een video:

Nachtvliegen met trauma helikopter

© Kampioen Magazine


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #631 Gepost op: 10 maart 2011, 23:33:47
Ik las vandaag een mooi artikel in Kampioen Magazine over de nachtvluchten van de Traumaheli. Hierbij hoorde ook een video:

Nachtvliegen met trauma helikopter

© Kampioen Magazine

De video had ik ook al op de vorige pagina geplaatst Maar het artikel ben ik wel benieuwd naar!  ;D
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
Reactie #632 Gepost op: 13 april 2011, 14:14:32
Traumaheli maakt eerste nachtvlucht

GRONINGEN - De traumahelikopter van het UMCG heeft dinsdagnacht de eerste nachtvlucht gemaakt.

De heli werd rond middernacht ingezet bij een ongeval in het Friese Burgum. Dinsdag kreeg het UMCG officieel toestemming om nachtvluchten te maken. Staatssecretaris Atsma verbood de vluchten in eerste instantie, maar nadat het personeel een speciale opleiding had gevolgd, kwam er alsnog groen licht.

De nachtvlucht is probleemloos verlopen.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=99883


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #633 Gepost op: 26 september 2011, 02:00:17
Bij het kijken naar het filmpje van ons mede lid Aram Mukanay moest ik ineens ergens aan denken wat ik mis.
Aangezien ik er geen verstand van heb heb ik wel het volgende.
Bij het opstijgen zie je duidelijk de schijnwerpers aan de onderzijde branden.

Maar zou het niet logischer zijn dat de heli boven de ruit een lamp heeft voor extra licht naar voren en aan de zijkanten ook
2 schijnwerpers heeft tijdens het landen en stijgen waardoor je meer ziet ?
Ik heb geen flauw idee of dit het moeilijker maakt voor de piloot of zo maar het viel me op dat dat nou net niet aanwezig is.

Traumahelikopter in Uithoorn
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Gast

  • Gast
Reactie #634 Gepost op: 26 september 2011, 02:16:05
Daar kan ik wel iets over zeggen:

Een schijnwerper BOVEN de ruit (je bedoelt de canopy windows denk ik) zou de vlieger alleen maar verblinden door spiegeling in de ramen. Dat wil je voorkomen natuurlijk, in het algemeen zijn de landingslichten (bij elke helicopter wat dat betreft) gemonteerd in de neus of aan de onderzijde van de romp.

Wat voor een helicopter piloot belangrijk is tijdens zijn nadering en landing is, het lijkt logisch, een vrij landingsterrein. Extra spots aan de linker of rechterzijde zijn minder belangrijk omdat de landing ingezet wordt naar voren, ergo, waar het landingslicht naar toe schijnt.
Bij het opstijgen zie je vaak dat de Lifeliners een achterwaartse klim inzetten, iets wat normaal bij helicoptervliegen ongebruikelijk is maar eigenlijk erg logisch! Wat je tijdens de landing obstakel-vrij hebt kunnen naderen (het landingsterrein) kun je dus ook achterstevoren vrij uitklimmen. Een climb-out tot boven de hoogste obstakels, daarbij is het landingslicht nog handig, maar eenmaal vrij van obstakels, en doorklimmend naar de kruishoogte is het zoeklicht verder van weinig nut. Extra zoeklichten, of landingslichten, links en rechts zijn daarom ook overbodig.
Vergeet niet dat de crew 's nachts een Night-Vision-Goggle (NVG) draagt en daarom ook zonder zoeklichten een voldoende duidelijk beeld hebben van de landing-spot.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #635 Gepost op: 26 september 2011, 12:41:07
@Caprice 9C1,

Dank voor je verhelderende uitleg.  O0  O0
Het is dus simpeler als wat ik had verwacht. Weer wat nuttigs geleerd vandaag.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #636 Gepost op: 26 september 2011, 20:48:19
@Caprice 9C1 Bedankt voor de uitleg.

In maart heb ik bij het UMC Utrecht een nachtlanding gefilmd. Het 'nachtlanden' was toen vrij actueel en nog steeds vind ik het bijzonder om te zien. Tijdens het filmen heb ik ook kennis gemaakt met het zoeklicht onder de helikopter. De piloot verkent tijdens het landen de landingslocatie. Op het onderstaande filmpje is de landing te zien. Ik heb expres niet geknipt en geplakt, om dat het laat zien hoe rustig en gecontroleerd de helikopter naar de grond zakt.

Nachtvlucht Lifeliner 3 landing bij UMC Utrecht 26-03-11

Het zoeklicht wordt ook bij het opstijgen gebruikt om te controleren dat niemand te dicht bij de heli staat gedurende het opstijgen. Ik heb zelf het vermoeden (let op: een vermoeden) dat de Night Goggles niet altijd gebruikt worden bij het opstijgen en dat daarom het zoeklicht een uitkomst biedt. Wat je veel ziet is dat mensen die foto's maken flitsen tijdens het opstijgen, iets wat met Night Goggles niet ideaal is lijkt mij.

Nog een ander filmpje van de eerste nachtelijke inzet van de Lifeliner 2. Hierop is het zoeklicht ook duidelijk te zien. Hier wordt deze tevens gebruikt om de bemanningsleden bij te schijnen bij het vinden van een uitgang.

Lifeliner 2 landing and take-off in IJsselstein 22-02-11
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #637 Gepost op: 29 september 2011, 15:35:21
Ik heb zelf het vermoeden (let op: een vermoeden) dat de Night Goggles niet altijd gebruikt worden bij het opstijgen en dat daarom het zoeklicht een uitkomst biedt. Wat je veel ziet is dat mensen die foto's maken flitsen tijdens het opstijgen, iets wat met Night Goggles niet ideaal is lijkt mij.

Buiten de flits van de fototoestellen (die maar zin heeft tot op een paar meter, dus vaak volkomen nutteloos ingezet wordt, maar dat is een andere discussie) heeft ook het eigen landingslicht / zoeklicht een verblindend effect op een nachtkijker ;)
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Bart S

  • Gast
Reactie #638 Gepost op: 30 september 2011, 06:27:44
(...)
Bij het opstijgen zie je vaak dat de Lifeliners een achterwaartse klim inzetten, iets wat normaal bij helicoptervliegen ongebruikelijk is maar eigenlijk erg logisch! Wat je tijdens de landing obstakel-vrij hebt kunnen naderen (het landingsterrein) kun je dus ook achterstevoren vrij uitklimmen. (...)

Het achteruit uitklimmen heeft te maken met de veiligheid. Mocht er een motor uitvallen, dan dan de vlieger de heli weer rustig en obstakelvrij naar voren laten komen en landen. Wanneer hij rechtdoor uit zou klimmen kom je vaak wel bomen of andere obstakels tegen waardoor je bij een uitvallende motor in de problemen komt.

Buiten de flits van de fototoestellen (die maar zin heeft tot op een paar meter, dus vaak volkomen nutteloos ingezet wordt, maar dat is een andere discussie) heeft ook het eigen landingslicht / zoeklicht een verblindend effect op een nachtkijker ;)

Ik heb me laten vertellen dat het flitslicht van fototoestellen niet heel vaak als hinderlijk wordt ervaren. Maar altijd goed als fotograaf om daar wel een beetje rekening mee te houden natuurlijk. O0


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #639 Gepost op: 27 oktober 2013, 21:39:56
Nighttakeoff (PH-MMT) UMCG Lifeliner Europa 4 @ MST Enschede
Nighttakeoff (PH-MMT) UMCG Lifeliner Europa 4 @ MST Enschede
Pascal Vlutters
Gepubliceerd op 26 okt 2013
Camera: Pascal Vlutters
www.pvsfotografie.nl
Samen sterk in de hulpverlening!