Verder in de EHBO

Auteur Topic: Verder in de EHBO  (gelezen 15322 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #20 Gepost op: 13 september 2012, 19:32:09
Meducare,
 
ben je bekend met de cursus evenementenhulpverlening zoals het Rode Kruis hem geeft?
Zo heeft MAI ook een eigen scholingsprogramma, en hebben vele organisaties een eigen scholingsprogramma waar (een deel van) de vrijwilligers aan meedoen.

Wat zou jij in deze cursus willen behandelen aan leerstof en vaardigheden? Wat zouden je toelatingseisen zijn? op welk niveau wil je de cursus inschalen?

Hoe zorg je dat mensen niet kunstjes leren zonder te kunnen redeneren waarom? Dit is mijns inziens het grootste probleem namelijk.
Evenementenhulpverleners hebben geen extra handelingen nodig, maar eerder meer achtergrond waarom je iets doet en kennis van mechanismen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 18 september 2012, 20:18:02
Ik vind het ook redelijk aan de dure kant, zeker aangezien er maar weinig mogelijkheden zijn om de opleiding terug te verdienen. Zo heel veel betaald evenementenhulpverlening niet, als je er al iets voor krijgt.

Diverse organisaties bieden interne scholing in ruil voor je vrije tijd vast gelegd in scholingscontracten.   20 inzet dagen per jaar voor een training van 2000 euro (Commerciële waarde). vind ik bijvoorbeeld redelijk.  Alles hangt natuurlijk af van beschikbaarheid, motivatie, inzetbaarheid, conditie, representativiteit.  Dus inclusief trainingstijd ben je dan ongeveer 30 dagen per jaar kwijt..

Evenementenhulpverlening is geen eenheidworst.. Voor motorcross, of een jetskiwedstrijd, heb je andere (team)vaardigheden nodig dan bij een braderie of een voetbalveld.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #22 Gepost op: 18 september 2012, 23:44:10
@Rescue: bij 20 dagen inzet per jaar, betekent dit dat ik om het weekend een dag weg ben, met scholing erbij eigenlijk ieder weekend buiten de vakanties om en een paar vrije weekenden.

Daarnaast geef ik buiten mijn reguliere baan nog EHBO/reanimatie/etc lessen, loop ik posten op kleine en grote evenementen....kortom: als ik dat zou willen doen dan ben ik daarna mijn gezin ook kwijt. Dan heb ik iig daarna weer genoeg vrije tijd.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


EHBOfan

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #23 Gepost op: 22 september 2012, 20:11:24
@meducare
peh is een verbasterde copy van het lpev waar je vroeger mee pronkte.
Dit zou ik mijn cursisten dus nooit voorschotelen.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #24 Gepost op: 23 september 2012, 02:10:09
Modder gooien graag buiten doen...

Ik ga er kort over zijn, met mogelijk een wat cynisch beeld, maar het maakt niet bijster veel uit of je een Kruis (rood of oranje) opleiding voor 150 euro doet of een hippe nieuwe van 1000 euro, het maakt niet uit of je ABC leert werken of 'aanspreken aanschudden ademcontrole' en het maakt al helemaal niet uit of je een ambupleeg of kaderinstructeur als docent hebt. Als er maar fatsoenlijk wordt les gegeven.

Je moet fatsoenlijk leren reanimeren op bls niveau, verband leren aanleggen en inschatten wanneer je een ambulance moet waarschuwen. Dan ben je klaar om ervaring op te gaan doen en meer lessen te volgen. En alsjeblieft, als je maar beperkt de tijd hebt om lessen te volgen, steek die tijd in het leren inschatten van enkel letsels, wondverzorging en blijven oefenen van bls reanimatie... Heb je veel meer aan dan een cursus omgaan met medische dingen die je hooguit eens per twee jaar tegen komt. Staat interessant, maar is niet bijster relevant.
Arts  www.alphalog.nl


Meducare

  • Meducare
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
    • Meducare
Reactie #25 Gepost op: 30 september 2012, 14:25:07
Interessant om te zien hoe de discussie verloopt! Toen ik 25 jaar geleden bij Dynamo Open Air voor de EHBO leeuwen geworpen werd en al doende het vak ging leren waren er maar nauwelijks opleidingen. Alleen het Ok en het RK gaven toen trainingen en ik had het geluk een EH opleiding te kunnen volgen in een RK gebouw die maar liefst 20 weken duurde. Inmiddels schieten de opleidingsbureaus en hulpverleningsbedrijven als paddestoelen de grond uit en varieert de kwaliteit van 0 tot 10 waarvan er meer slecht dan goed zijn.

Zodra je echter iets post dat inhoudelijk wordt loop je het risico dat je via het scherm in discussie gaat. Ik voel me niet geroepen om opleidingen af te kraken of op te hemelen, ik stel slechts vast dat er op dit gebied nog enorm veel te verbeteren valt. Ik hoor insiders van het RK roepen dat het achteruit in plaats van vooruit gaat en dat men steeds minder mag maar weet dat dit ook ongelooflijk afhankelijk is van welke RK in welke regio. Dat het OK de opleiding uitgehold heeft is niets meer als een commerciële stap, in veel minder tijd kun je niet méér leren maar wordt een cursus wél goedkoper en dat is waar men nu voor gaat.

Inderdaad moet de discussie gaan over de onderwijze, de kunst van het "leren". Op een moderne manier spelen met de lesstof en opbouw van een cursus waarbij uiteindelijk niet het kunstje (bevoegd) wordt aangeleerd en getoetst maar de vaardigheid (bekwaamheid). Dat is vele malen moeilijker en het daarbij behorende competentieonderwijs wordt vaak verkeerd toegepast maar is in de basis wél de norm.

Een cursusinhoud hoort te zijn afgestemd op het doel en moet geen opeenstapeling zijn van "trics" en "kicks". Wellicht wordt het eens tijd dat opleidingen geaccrediteerd worden bij de Nederlandse Accreditatieraad, zoals scholen ook dienen te doen. Door middel van omschreven eindtermen krijg je helderheid over de inhoud van een training en het te bereiken niveau.
Ambulancechauffeur / Docent-Instructeur ALS-BLS-PBLS-PEH-DAN


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #26 Gepost op: 1 oktober 2012, 00:06:34
...Dat het OK de opleiding uitgehold heeft is niets meer als een commerciële stap, in veel minder tijd kun je niet méér leren maar wordt een cursus wél goedkoper en dat is waar men nu voor gaat....

Inderdaad een interessante discussie ;)

Als buitenstaander heb ik alleen wel sterk het idee dat het OK de opleidingen met een andere doel heeft uitgehold: "liever duizenden mensen die een beetje weten, dan enkelen die heel veel weten"

Voor mij lijkt het alsof ze het doel hebben aangepast van "een kleine groep mensen opleiden die in veel gevallen eerste hulp kunnen verlenen" naar "een grote groep mensen opleiden die in veelvoorkomende gevallen eerste hulp kunnen verlenen".

Zolang er maar mogelijkheid tot verdieping blijft voor de originele doelgroep, kan ik dit initiatief niet anders dan toejuichen!?  8)

Als ik er nu helemaal naast zit, dan roept u maar ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #27 Gepost op: 1 oktober 2012, 09:56:20


Zolang er maar mogelijkheid tot verdieping blijft voor de originele doelgroep, kan ik dit initiatief niet anders dan toejuichen!?  8)



Mee eens, maar mijn indruk is dat de mogelijkheden tot verdieping moeilijker te vinden zijn dan soms blijkt. Daarnaast heb je dan ook nog het "probleem" dat van de beperkte mogelijkheden tot verdiepen er geen twee het zelfde zijn en het dus ook nog eens lastig wordt om die met elkaar te vergelijken en dus ook moeilijk is om de toegevoegde waarde hiervan in te schatten.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #28 Gepost op: 1 oktober 2012, 13:34:53
Afbouw in kwaliteit is niet moeilijk. Dat hebben wij allen mogen ervaren. En niemand die er wat aan doet.
Het beleid van B.Jongejan heeft de afgelopen jaren aardig wat teweeggebracht.
Zijn opvolgers hebben dus een aardige klus om e.e.a. recht te trekken.
De moeite die het OK in dit geval zal moeten doen om terug te komen op zelfs maar naar het oorspronkelijke niveau is zo immens dat ik betwijfel of dat wel mogelijk is.  :-X
Als je verder wilt in de EHBO dan zijn de modules en aantekeningen van het OK geen optie.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #29 Gepost op: 1 oktober 2012, 15:35:48
Ik ben momenteel het lesprogramma voor onze afdeling aan het schrijven voor het lopende lesjaar, omdat onze vorige coördinator is gestopt.

Ik vind dat onze evenementenhv-ers naast de basisvaardigheden ook verdieping moeten krijgen, extra kennis, en vaardigheden op het gebied van transport, communicatie, portofonie etc. Zo kun je de kwaliteit van je hulpverleners ook opvoeren en ze gemotiveerd houden :)
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis