Ongeval veroorzaken door gebruik van signalering op particuliere grond.

Auteur Topic: Ongeval veroorzaken door gebruik van signalering op particuliere grond.  (gelezen 8249 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Zoals bijvoorbeeld Corus

of Flora Holland

rijden er meer diensten met Blauw/Blauw en eventueel aangevuld met Traffic Advisor en stop matrix, maar stel je gebruikt 1 van deze middelen en je veroorzaakt een ongeval, heeft dit dan extra gevolgen?




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Volgens mij niet, bij dergelijke bedrijven staat bij de ingang dat het RVV van toepassing is... Dat zou in principe in houden dat men als men blauw licht en een sirene heeft men zich als voorrangsvoertuig mag begeven over de wegen binnen dat terrein.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RJM

  • HV-geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 538
Volgens mij niet, bij dergelijke bedrijven staat bij de ingang dat het RVV van toepassing is... Dat zou in principe in houden dat men als men blauw licht en een sirene heeft men zich als voorrangsvoertuig mag begeven over de wegen binnen dat terrein.

Maar dat zou dus volgens de regels betekenen dat bijv. flora holland alles uit moeten zetten (licht en geluid) als ze moeten oversteken om naar het andere deel  van hun terrein te gaan? Aangezien daar tussen een normale weg loopt..? Want ik neem aan als ze dat niet doen hun dan wel fout zijn?
Burgerhulpverlener, AED-bediener.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Op de openbare weg is het hebben en het gebruik van de blauwe signalering niet toegestaan (tenzij met ontheffing). Voor particuliere, afgesloten terreinen zijn de verkeerswetten in principe niet van toepassing tenzij de eigenaar van het terrein de verkeerswetten (al of niet met uitzonderingen of toevoegingen) van toepassing verklaart. Voor particuliere terreinen geldt dus dat voertuigen voorzien kunnen zijn van blauwe signalering en sirene en dat ze dit ook mogen gebruiken. Als zich bij gebruik van OGS op het eigen terrein een ongeval voordoet dan valt dat terug op de specifieke regels voor dat eigen terrein, en komt dat onder de bedrijfsverzekeringen te vallen (privaatrechtelijk). Het zou zelfs nog een bedrijfsongeval kunnen zijn (melding bij Arbeidsinspectie).

Voor de Flora Holland zou dat betekenen dat zij bij het oversteken van de openbare weg geen OGS mogen voeren, tenzij er bij de wegbeheerder een ontheffing is afgegeven (en dan is gebruik daar ook juridisch en verzekeringstechnisch gedekt). Ik ken de papierwinkel daar verder niet dus ik weet niet hoe dat zit.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Maar dat zou dus volgens de regels betekenen dat bijv. flora holland alles uit moeten zetten (licht en geluid) als ze moeten oversteken om naar het andere deel  van hun terrein te gaan? Aangezien daar tussen een normale weg loopt..? Want ik neem aan als ze dat niet doen hun dan wel fout zijn?

Correct ... Ik heb al meerdere keren gezien dat dat ook daadwerkelijk gebeurde.
Zij mogen geen gebruik maken van OGS en hebben zelfs recentelijk nog een van de voertuigen (tijdelijk) met oranje kappen rond laten rijden (voor de buiten terreinen en dergelijke), echter zitten daar nu de blauwe kappen weer op
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Nog sterker: ze moeten alles eraf halen als ze oversteken. Er mag geen blauw/blauw gevoerd worden door niet aangewezen hulpverleningsdiensten (politie/ brandweer/ambulance/ bloedblabla etc)

Wat ik mij eerder afvraag is het volgende:

Als het RVV van toepassing is, is het dan een openbare weg? Waarschijnlijk niet want er zal wel een slagboom of portier staan.
Als het geen openbare weg is, is het dan een weg? De definitie van het RVV: "wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;" Nee dus want ik kan er als burger niet zomaar op rijden want er staat een slagboom/ portier etc

Dus is het wel rechtsgeldig die kreet "het rvv is van toepassing". Want als dat zo is kan geen portier of slagboombedienaar mij (als politie ambtenaar) de toegang ontzeggen: hoofdstuk 9 artikel 158 rvv (en de rest van alle blabla). En dat betekend...... dat een blauwe lamp niet is toegestaan!

De wet is krom en ik ben  >:D

Naast het gegeven dat deze wannabee's moeten op<censuur>  want dit slaat nergens op! Waarom zou je willen doen alsof je een politieauto bent? Nep-Politie-Striping op de auto, blauwelampjes op het dak en misschien ook wel een leuk blauw met wit pakje: kijk ik doe net als of......

i<censuur>t
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Nog sterker: ze moeten alles eraf halen als ze oversteken. Er mag geen blauw/blauw gevoerd worden door niet aangewezen hulpverleningsdiensten (politie/ brandweer/ambulance/ bloedblabla etc)
Mits ze geen ontheffing hebben, bla bla  >:D

Wat ik mij eerder afvraag is het volgende:

Als het RVV van toepassing is, is het dan een openbare weg? Waarschijnlijk niet want er zal wel een slagboom of portier staan.
Als het geen openbare weg is, is het dan een weg? De definitie van het RVV: "wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;" Nee dus want ik kan er als burger niet zomaar op rijden want er staat een slagboom/ portier etc
Omkering van de redenering, Mopper! De publieke toepassing van de WVW en het RVV houdt op bij de slagboom. Daarna gelden private regels voor diegenen die toegang hebben gekregen tot het terrein. Het staat de eigenaar/beheerder van het afgesloten terrein vrij om daar een eigen "WVW / RVV" in te voeren. Het staat hem echter ook vrij om de reguliere WVW jo. RVV van toepassing te verklaren, al of niet met bepaalde uitzonderingen ("Op dit terrein is de WVW 1994 van toepassing, met dien verstande dat de maximumsnelheid op het gehele terrein 15 km/u is"). Het blijft echter allemaal privaatrechtelijk; ondanks dat de WVW van toepassing verklaard is, kan de politie dat niet zomaar handhaven vanuit publiekrecht. Een discussie over openbaar of niet c.q. weg of niet houdt dus op bij de slagboom; alles wat daar achter gebeurt is verkeersrechtelijk gezien privaat en niet publiek.

Dus is het wel rechtsgeldig die kreet "het rvv is van toepassing". Want als dat zo is kan geen portier of slagboombedienaar mij (als politie ambtenaar) de toegang ontzeggen: hoofdstuk 9 artikel 158 rvv (en de rest van alle blabla). En dat betekend...... dat een blauwe lamp niet is toegestaan!

De wet is krom en ik ben  >:D
Als gezegd: het private terrein begint bij de slagboom. Derhalve houdt het publieke RVV daar op. Dat na de slagboom opnieuw het WVW/RVV van toepassing wordt verklaard doet niet terzake: u als politieman hebt toegang tot het gehele publieke domein en dient toestemming te hebben om het private domein te betreden.

Naast het gegeven dat deze wannabee's moeten op<censuur>  want dit slaat nergens op! Waarom zou je willen doen alsof je een politieauto bent? Nep-Politie-Striping op de auto, blauwelampjes op het dak en misschien ook wel een leuk blauw met wit pakje: kijk ik doe net als of......

i<censuur>t
Op private terreinen is dat gewoon mogelijk en soms zelfs wenselijk. Er zijn zeer grote terreinen in Nederland waar véél mensen komen en véél voertuigbewegingen zijn. Een bewakingsdienst vervult daar dan een veiligheidsfunctie die vergelijkbaar is met de politie. En net als bij de politie kan er niet op elke straathoek een bewaker staan, dus moet je een afweging maken tussen het aantal personeelsleden en de aanrijdtijd op het terrein. En OGS kan daar dus wel degelijk bij helpen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Daarnaast vervullen veel van deze beveiligingsdiensten ook de rol van gids cq. begeleider uit bij grote(re) incidenten. Zij gidsen cq. begeleiden ambulance's, politie en brandweer naar een plaats incident.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Een discussie over openbaar of niet c.q. weg of niet houdt dus op bij de slagboom; alles wat daar achter gebeurt is verkeersrechtelijk gezien privaat en niet publiek.

Om de boel nog maar eens extra verwarrend te maken: dit hoeft niet per sé. Bij Corus en Flora wel, want de toegang als burger wordt je geweigerd. Maar in de situatie dat je bijvoorbeeld een parkeergarage in rijdt, betreed je doorgaans ook privaat grondgebied maar de toegang is in principe vrij; dat je een kaartje moet trekken en daarna moet betalen, doet niets af aan het feit dat de wegen in de parkeergarage voor al het verkeer openstaande wegen zijn. Iedereen kan er tenslotte in rijden..


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
@Michel: juridisch maakt dat niets uit. Op het moment dat een privaat terrein ook maar op enigerlei wijze aan de openbare weg onttrokken kan worden, is het geen openbare weg. Een parkeergarage met een slagboom is dus geen openbare weg, want er is te allen tijde een mogelijkheid om op de slagboom dicht te houden. Op het moment dat een parkeerterrein niet afgesloten kan worden, is het openbare weg (ondanks dat het nog steeds privaat terrein is).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill