Mulder overtredingen (Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften)

Auteur Topic: Mulder overtredingen (Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften)  (gelezen 14310 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Na wat ik heb gehoord na bezoek aan directie stadswacht Rotterdam is dat zij gewoon voor mulderfeiten kunnen schrijven. Enige uitzondering zijn snelheidsovertredingen en artikel 5.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Artikel 5 mag gewoon geschreven worden volgens hun domeinlijst.. Ook het nivoo (opleiding aanbieder BOA) geeft dit uitgebreid weer. Daar is meer info te vinden over hun bevoegdheden bij bijvoorbeeld geslotenverklaringen en meer.

Zie o.a.
http://www.nivoo.nl/site/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=511
http://www.nivoo.nl/site/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=458
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Artikel 5 mag gewoon geschreven worden volgens hun domeinlijst.. Ook het nivoo (opleiding aanbieder BOA) geeft dit uitgebreid weer. Daar is meer info te vinden over hun bevoegdheden bij bijvoorbeeld geslotenverklaringen en meer.

Zie o.a.
http://www.nivoo.nl/site/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=511
http://www.nivoo.nl/site/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=458
Ah ok, dat zou inderdaad kunnen. De BOA's (in Rotterdam) hebben wel meer bevoegdheden, echter wordt er soms besloten om niet alle bijvoegdheden te gebruiken/in te zetten (bijvoorbeeld wapenstok en pepperspray zijn toegestaan, maar kom je niet tegen).
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Artikel 5 mag gewoon geschreven worden volgens hun domeinlijst.. Ook het nivoo (opleiding aanbieder BOA) geeft dit uitgebreid weer. Daar is meer info te vinden over hun bevoegdheden bij bijvoorbeeld geslotenverklaringen en meer.

Zie o.a.
http://www.nivoo.nl/site/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=511
http://www.nivoo.nl/site/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=458

Een BOA Domein 1 mag niet op Art. 5 WVW schrijven bij rijdend verkeer. Zij mogen wel op Art. 5 schrijven bij stilstaand verkeer (Feitcode R395, Een voertuig op een zodanige wijze laten staan waardoor op de weg gevaar wordt/kan worden veroorzaakt, dan wel het verkeer wordt/kan worden gehinderd).
Het Art. 5 dat in het artikel van het NIVOO staat, betreft Art. 5 van het RVV1990 en heeft betrekking op de plaats op de weg voor fietsers. Feitelijk betekend dit voor de bevoegdheid van de BOA dat deze mag optreden op het moment dat een fietser niet op de juiste plaats op de weg fiets.
Servo Per Amikeco


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Ik ga de discussie niet met je aan, aangezien het mijn vakgebied niet is. Maar als ik het lees zegt vooral deze zin :  "(plaats op de weg voor fietsers,
bromfietsers en andere bestuurders, met name automobilisten", en "Voor deze artikelen geldt de opsporingsbevoegdheid zowel voor stilstaand als voor
rijdend verkeer, bijvoorbeeld een auto, die op een fietspad geparkeerd staat, maar ook de
bromfietser die zonder helm rijdt." dat het kennelijk ook voertuigen geldt. Maar nogmaals, ik ben niet bekend in dat wereldje, dit is zoals ik het lees.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Ik zal proberen een heldere uitleg te geven over waarvoor de BOA Domein 1 op verkeersgebied voor bevoegd is:

In beginsel is deze BOA bevoegd op te treden tegen alle overtredingen welke betrekking hebben op stilstaand verkeer. Denk hierbij aan betaald parkeren, vergunninghouders, parkeren op een invalidenparkeerplaats, parkeerverbod, maar ook het stilstaan op het trottoir, een fietsstrook, een voetgangersoversteekplaatst enz..

Daarnaast is de BOA ook bevoegd om op te treden tegen een beperkt aantal overtredingen welke betrekkingen hebben op rijdend verkeer. De overtredingen met betrekking tot rijdend verkeer waarvoor de BOA bevoegd is, zijn overtredingen van artikel 4, 5, 6, 10, 60 en 82 van het RVV1990.

Hierbij hebben de artikelen 4, 5, 6 en 10 betrekking op de plaats op de weg. In deze artikelen staat aangegeven waar welke voertuig mag of moet rijden. Houdt iemand zich hier niet aan dan is de BOA bevoegd om hier tegen op te treden.

Artikel 60 heeft betrekking op de helmplicht. In dit artikel staat aangegeven voor welke voertuigen een helm verplicht is. Heeft iemand geen helm op (of is het kindbandje niet goed gesloten) op een voertuig zoals omschreven in dit artikel dan is de BOA bevoegd om hier tegen op te treden.

Artikel 82 heeft betrekking op de verplichting van een weggebruiker om aanwijzingen op te volgen van daartoe bevoegde personen (politie, marechaussee, verkeersregelaars enz.). Negeert een weggebruiker dus een stopteken van een verkeersregelaar of van de BOA zelf, dan is de BOA bevoegd om hier tegen op te treden.

Dan komt als laatste het artikel waaromtrent de meeste vragen en onduidelijkheden zijn.
De BOA is namelijk ook bevoegd om op te treden tegen overtredingen van Artikel 62 RVV voor zover het C-borden in relatie tot de openbare orde betreft.

Artikel 62 heeft betrekking op de verplichting van een weggebruiker om verkeerstekens die een verbod of gebod inhouden op te volgen.
De BOA Domein 1 is bevoegd om tegen overtredingen van dit artikel op te treden, maar alleen de overtredingen van de C-borden. Dit zijn de borden die aangeven dat een weg of weggedeelte gesloten is voor bepaalde weggebruikers.
Daarnaast is de BOA alleen bevoegd als een weggebruiker een C-bord negeert indien dit in relatie staat tot de openbare orde en niet wanneer dit in het kader van de verkeersveiligheid is.

De scheidslijn tussen openbare orde en verkeersveiligheid is natuurlijk erg dun.

Een praktijkvoorbeeld:
Een bochtige en heuvelachtige weg door de bossen wordt in de winter afgesloten voor alle verkeer (C01 bord). Dit heeft er onder andere mee te maken dat er op deze weg geen gladheidsbestrijding is. De reden dat er geen gladheidsbestrijding is, is omdat men de natuur en het aanwezige wild hier 's winters zijn rust wil gunnen.
Enerzijds is er dus een afsluiting i.v.m. de verkeersveiligheid omdat de weg glad kan zijn en anderzijds is er sprake van een afsluiting i.v.m. de openbare orde.

Feitelijk is de BOA hier dus bevoegd om op te treden.

Zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen waar het verschil tussen verkeersveiligheid en openbare orde erg klein is en zo zal er altijd een uitleg mogelijk zijn waarom er in een specifiek geval sprake is van "openbare orde" ook als is er feitelijk sprake van "verkeersveiligheid"

Al met al nog een lang verhaal, maar hoop dat het zo voor iedereen een beetje duidelijk.

nb. Bovenstaande is ook van toepassing voor de BOA Domein 2.
Servo Per Amikeco


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Heb ik net die link van die lange doorgespit denk ik eindelijk weer op de hoogte te zijn. En denk ik te lezen dat expleciet mulder overtredingen niet onder BOA's anders dan die van Justitie kunnen worden opgenoteerd.

Krijg je masterblas..... ik heb een opsporings achtergrond, maar ik heb wel moeite met te snappen wanneer wel en niet..... :'(

Ik wacht nog op de rechtzaak waarin de verdachte ineens zegt "Wordt er bedoeld dat het niet mag? Waarom schrijft men dan in 1000 woorden iets dat ik opvat dat het wel mag? Heeft u die wet al eens aan uw ouders laten lezen? Snappen die uw uitleg?"(Ik denk wel dat deze dan snel in de Telegraaf zal staan 098uo )

Echt ik ga steeds meer neigen naar: stop met BOA's en haal ze bij de Politie, dan is er weer duidelijkheid. 8)
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Ik denk dat mijn uitleg helder genoeg is.

De vraag "wel of niet bevoegd voor mulder" is denk ik een verkeerde vraag.

De opsporingsambtenaar is bevoegd op te treden voor de wetten zoals deze staan omschreven in de domeinlijst (zie link van die Lange).

Hier staat de Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften (de officiële naam van de Wet Mulder) inderdaad niet bij omdat hierin niet geregeld is wat een weggebruiker wel of niet mag.

Een BOA kan geen verbaal schrijven voor een overtreding van de WAHV, een BOA kan wel een verbaal schrijven voor een overtreding van de WVW of het RVV. De WAHV regelt alleen hoe deze overtreding wordt afgehandeld.
Servo Per Amikeco


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Artikel 82 heeft betrekking op de verplichting van een weggebruiker om aanwijzingen op te volgen van daartoe bevoegde personen (politie, marechaussee, verkeersregelaars enz.). Negeert een weggebruiker dus een stopteken van een verkeersregelaar of van de BOA zelf, dan is de BOA bevoegd om hier tegen op te treden.

Op welke grond geef jij als BOA dit stopteken? Artikel 82 RVV heeft namelijk betrekking op de tekens genoemd in bijlage II van het RVV. Deze tekens zijn voor het verkeerregelen. Dus geef je een stopteken ten behoeve van een controle op basis van de WvW of vanwege een overtreding van de Wet Mulder is iemand strafbaar op een ander artikel (even niet paraat welke artikelen, dacht 163 WvW en 34 WAHV, maar pin me er niet op vast). Geef je iemand een stopteken die verdachte is, dan is hij helemaal niet verplicht om te stoppen. Een verdachte hoeft immers niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Morpheus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Als ik mij niet vergis, wordt dat stopteken (in het kader van toezicht) gegeven op basis van 5:19 AWB. Via de Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders kan dit ook op de wijze zoals beschreven in artikel 82 RVV.

(enne...160 WVW, 163 is de ademanalyse  O0)