Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM

Auteur Topic: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM  (gelezen 28048 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Bij sommige stations van de KNRM wordt de KHV ook nog gebruikt om de kleinere boot te lanceren.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Richard

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
http://maps.google.nl/maps?saddr=Visafslagweg,+Den+Haag&daddr=Deltaplein,+Den+Haag&hl=nl&ll=52.089422,4.254799&spn=0.069824,0.178699&sll=52.084306,4.252224&sspn=0.034916,0.08935&geocode=Fe4eGwMdoTdBACktOj30obDFRzEf1icuhiyj4w%3BFaWCGgMdmmpAACl5p7GMs7HFRzFfiCI1xdDzfQ&t=h&mra=ls&z=13

Een route van de KNRM Scheveningen naar een regelmatige inzetlokatie aan het Deltaplein te Den Haag. Omdat er tussen de twee stranden een haveningang ligt, moet de KHV over het asfalt. 7,6 kilometer met een reistijd van 15 minuten. Bij slecht weer, want bij goed weer staan de wegen van/naar/tussen Scheveningen en Kijkduin muurvast. Sta je dan met je KHV, gele lampen en een wail als sirene.

Stoplicht staat op rood, en niemand gaat voor je opzij...

Beste Haageneesch of hagenaar,

Hoe kom je bij deze route ?? Het reddingsstation ligt ergens anders. Daarnaast heb ik het idee dat je je vergist met het nieuwe project van de brandweer die vanaf de Duinstraat met prio 1 en dus optische en geluidssignalen richting het deltaplein gaan.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
http://maps.google.nl/maps?saddr=Visafslagweg,+Den+Haag&daddr=Deltaplein,+Den+Haag&hl=nl&ll=52.089422,4.254799&spn=0.069824,0.178699&sll=52.084306,4.252224&sspn=0.034916,0.08935&geocode=Fe4eGwMdoTdBACktOj30obDFRzEf1icuhiyj4w%3BFaWCGgMdmmpAACl5p7GMs7HFRzFfiCI1xdDzfQ&t=h&mra=ls&z=13

Een route van de KNRM Scheveningen naar een regelmatige inzetlokatie aan het Deltaplein te Den Haag. Omdat er tussen de twee stranden een haveningang ligt, moet de KHV over het asfalt. 7,6 kilometer met een reistijd van 15 minuten. Bij slecht weer, want bij goed weer staan de wegen van/naar/tussen Scheveningen en Kijkduin muurvast. Sta je dan met je KHV, gele lampen en een wail als sirene.

Stoplicht staat op rood, en niemand gaat voor je opzij...

En met blauw en tweetoon staat het verkeer nog steeds vast en niemand kan voldoende opzij om het KHV langs te laten dus het netto resultaat is gelijk aan met gele lampen en wail.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Beste Haageneesch of hagenaar,

Hoe kom je bij deze route ?? Het reddingsstation ligt ergens anders. Daarnaast heb ik het idee dat je je vergist met het nieuwe project van de brandweer die vanaf de Duinstraat met prio 1 en dus optische en geluidssignalen richting het deltaplein gaan.

I see... Ik had de marker op het reddingsstation geplaatst, maar google maps heeft zo te zien alleen de straatnaam onthouden en gaat dan naar het midden van de straat. Het is mij bekend dat de brandweer ook een uitruk kan doen naar het Deltaplein, maar bij een vermissing op een druk strand zie ik 9/10 keer de KHV meerijden. Die gaat daar minimaal een halfuur over doen na uitruk - over de weg. Hij kan ook bij de zuider koppes het strand pakken, maar als het daar druk is ben je niet veel sneller. Brandweer is leuk voor de oppervlakteredding niet al te ver uit zee, terwijl de HVRB ook nog ter plaatse is.

Overigens: de BRW (ORT) is niet inzetbaar als de HVRB er is, als de HVRB aanwezig is heeft de HVRB de jeep namelijk als inzetvoertuig  O0


vuurtoren7

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
En met blauw en tweetoon staat het verkeer nog steeds vast en niemand kan voldoende opzij om het KHV langs te laten dus het netto resultaat is gelijk aan met gele lampen en wail.

Ben ik niet met je eens, ik weet niet hoe je aan " wail" komt,
maar dat zit er niet standaard op een KHV, met blauw
weet het publiek in ieder geval dat er een hulpdienst
ruimte vraagt, dit is met geel en een "wail?" niet het geval.
Zou hetzelfde zijn om alle ambu's politie en brandweer maar
uit te gaan rusten met gele lampen en "wail" omdat als ze vast staan
geel of blauw niks uitmaakt.
Een fusie tussen rednet en KNRM is nog ver weg, dus
geen gek idee om alvast wat aan te passen.
Qua opleiding is de bereidheid er zeker wel bij de mensen,
de regering gaat in de toekomst toch naar een "natte" tak toe
voor waterincidenten dus ook de richtlijnen voor het voeren van blauw
komen daarmee aardig binnen handbereik.


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
...
>knip>
....
de regering gaat in de toekomst toch naar een "natte" tak toe
...
>knip>
...
Oh? Via welke bron heb je dit opgevangen?
Niet dat ik je niet op je woord geloof, maar zelf heb ik daar de afgelopen paar jaar nog niets van gehoord of gezien.
Als je wat bronnen kunt aangeven, dan hou ik me aanbevolen.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Oh? Via welke bron heb je dit opgevangen?
Niet dat ik je niet op je woord geloof, maar zelf heb ik daar de afgelopen paar jaar nog niets van gehoord of gezien.
Als je wat bronnen kunt aangeven, dan hou ik me aanbevolen.

Die vind ik ook wel heel spannend!

Volgens mij heeft het Ministerie wel behoefte aan 1 partij, maar tot nu toe laten ze het aan RN en KNRM over om dit zelf uit te vechten....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


guest11765

  • Gast
En misschien is het wel al in gang gezet, en misschien niet.... ^-^
Feit blijft dat het wel nuttig moet zijn.

Waar ik mij namelijk vreselijk aan stoor is het volgende:
Als jij als passant in de buurt staat van een calamiteit, al dan niet met je voertuig omdat je daar toevallig reed, weet je af en toe niet welke kant je op moet, omdat van alle kanten hulpverleningsvoertuigen aan komen. Even een voorbeeld: Ik sta zelf als Wegenwacht in een straat met 1 richtingsverkeer. Er komt tegen de richting in een Ambu voor een reanimatie aan gereden. Of ik naar achteren wil. Natuurlijk schuif ik 100meter naar achteren op. Na nog geen 2 minuten komt er een ladderwagen om de patient af te hijsen vanaf de juiste kant de straat in, of ik aan de kant wil "maar natuurlijk beste man, als jij even de ambu aan de kant zet............. Natuurlijk doet dat niet ter zaken of de KHV nou wel of geen blauw krijgt. Wel moet er gekeken worden (ook t.b.v. RB) of het nodig is. Zo kan ik mij voorstellen dat niet alle RB's blauw nodig hebben. En dat er niet teveel HV's straks met blauw rijden. Wij Wegenwachten rijden ook met AED en zijn ook mobiele rode kruisposten, maar gelukkig heb ik geen blauw.

Het tweede punt is, en dat zie je dus heel erg met oranje/gele lichten: Het gebruik hiervan gaat werkelijk elk doel voorbij. Ik weet niet of je bij een wegwerkzaamheid op een snelweg wel eens hebt gekeken? Het is een zee van super irritante verlichting geel/oranje. Tegenwoordig heeft elke maloot wel een gele lamp op het dak staan, en bij elke poep en scheet gaat die lamp aan. Wat heel vervelend is, is dat mensen er blind voor worden. Dus de volgende keer dat ik op de vluchtstrook een bijzondere handeling moet verrichten, ziet niemand mijn gele lampen meer.

Dit alles is ook toepasbaar op het strand. Er moet ernstig op gewaakt worden dat we niet voor iemand met een gekneusde enkel meteen uitrukken met geluid, en optische signalen. Dit geeft idd heel veel onrust, maar ook worden mensen er blind/doof voor.

De Lifeguard auto is afhankelijk van de auto uitgerust met 2 zwaailampen of 2 LED knipperlampen op het dak. Beide hebben hun voor en hun tegen. Ook bij de KHV worden er nu bij onderhoud t.b.v. proef knipperlampen in de gril gemonteerd. Mensen zijn geneigd om oog contact te maken met de bestuurder en zijn de gele pitten op het dak niet (3 meter hoog).
De Lifeguard auto heeft verder een zacht rijsignaal in de vorm van een achteruitrij pieper voor als je zonder haast tussen de mensen door moet (b.v. een strand opgang). Tevens zitten er 2 speakers op het dak, waarmee je mensen instructies kan geven (en die kunnen echt hard). Als laatst zit er in die kast voor de speakers ook een pulserende toon. Lijkt niet op brandweer, ambu of politie, maar je kijkt zeker om. Deze zou gebruikt kunnen worden om mensen te attenderen om spoedig aan de kant te gaan. Uiteraard mist het zijn doel op de openbare weg. Maar de LG auto's komen ook bijna niet op de openbare weg in Actie. Wat betreft de KHV, die hebben op DIT moment te werken met wat ze hebben. En het blijkt voor nu nog steeds goed te gaan.  

Hier is het signaal te horen (ze hebben het volume een beetje gedrukt). Overigens is dit een Reclame en komen wij dus helemaal niet zo vaak op de openbare weg. En zonder blauw zijn hard rijden en aso rijden dus ook uit den boze. Het hoofdkantoor is hier redelijk streng in. Zo mag op de noordelijk eilanden waar wij als LG werken de auto ook bijna alleen op het strand gebruikt worden en in uiterste nood op de weg.

Volkswagen Amarok - KNRM - Volkswagen Bedrijfswagens

Ik ga er even van uit dat het voor de KHV niet anders geld.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229

Het is mij bekend dat de brandweer ook een uitruk kan doen naar het Deltaplein, maar bij een vermissing op een druk strand zie ik 9/10 keer de KHV meerijden.

En die gaat dan ook 9/10 keer via het strand via het zuiderlijk havenhoofd richting het Deltaplein en vaak zelfs ondersteunt vanaf de zijde Ter Heijde met hun KHV. Kortom, dat is via het strand allemaal redelijk goed te doen.

Delta00


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Mijn ervaring is dat er meestal pas O&G gebruikt wordt in situaties waar het echt een toegevoegde waarde heeft en dat zit hem voornamelijk ik de openbare weg (we worden niet alleen ingezet op het strand, vaker in het binnenland dan je zou denken), de opgangen en bij (extreme) drukte op het strand.

Aangezien de opkomsttijd van de KNRM +/- 15 minuten is, hebben wij daar tijd zat voor, we zijn immers per direct inzetbaar op drukke dagen...

En met het binnenland bedoel je het duingebied of ??

" We zijn immers per direct inzetbaar op drukke dagen " ik neem aan alleen tijdens het zomerseizoen in de weekenden en soms doordeweeks en buiten het seizoen verder niet, dus effectief laat ik zeggen zo'n drie maanden per jaar. Vergis ik me of ?

Delta00