verplicht meereizen met de bus om boete uit te schrijven

Auteur Topic: verplicht meereizen met de bus om boete uit te schrijven  (gelezen 2865 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Vandaag zat ik heerlijk in de bus tot de bus bij een halte stopte en er een voor elke deur een contoleploeg stond. Niemand mocht de bus uit eer dat deze gecontroleerd was. Tot hieraantoe niets mis denk ik.

Nu het volgende. In de bus bevonden zich 2 mensen die geen geldig kaartje hadden maar toch de eindbestemming hadden bereikt.

Zij werden verplicht in de bus te blijven en mee te reizen naar een aantal haltes verderop omdat de controleurs, waaronder er maar 2 zichtbaar BOA waren, in de bus de boete uit wilde schrijven.

In hoeverre is een BOA bevoegd om iemand te verplichten om in de bus te blijven zitten en verder mee te reizen zonder dat deze de passagier ook maar in eerste instantie iets had aangezegd?


Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #1 Gepost op: 8 juni 2012, 00:34:02
Vandaag zat ik heerlijk in de bus tot de bus bij een halte stopte en er een voor elke deur een contoleploeg stond. Niemand mocht de bus uit eer dat deze gecontroleerd was. Tot hieraantoe niets mis denk ik.

Nu het volgende. In de bus bevonden zich 2 mensen die geen geldig kaartje hadden maar toch de eindbestemming hadden bereikt.

Zij werden verplicht in de bus te blijven en mee te reizen naar een aantal haltes verderop omdat de controleurs, waaronder er maar 2 zichtbaar BOA waren, in de bus de boete uit wilde schrijven.

In hoeverre is een BOA bevoegd om iemand te verplichten om in de bus te blijven zitten en verder mee te reizen zonder dat deze de passagier ook maar in eerste instantie iets had aangezegd?

Interessant artikel over een vergelijkbare situatie:
https://www.politievakblad-blauw.nl/Juridisch/Lists/Vraagbaak/Toon.aspx?Id=59
Senior GGP / Oost-Brabant


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 8 juni 2012, 00:45:13
Zolang je niet bent aangehouden...gewoon TP afdoen met een prent. Ik zou i.i.g. niet mee gaan. Maar ik reis dan ook niet zonder geldig vervoersbewijs.


jordi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #3 Gepost op: 8 juni 2012, 11:41:22
volgens mij mag dit, jij bent staande gehouden door die boa.
en werk jij niet mee en wil je uitstappen dan probeer jij te ontkomen aan jou aanhouding, voorgeleiding of andere rechtmatige vrijheidsbeneming.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2012, 23:44:51

In hoeverre is een BOA bevoegd om iemand te verplichten om in de bus te blijven zitten en verder mee te reizen zonder dat deze de passagier ook maar in eerste instantie iets had aangezegd?

Kan iemand dit ook onderbouwen met Wet- en/of Regelgeving?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2012, 09:03:07
@jordi: In deze casus is er geen sprake van een aangehouden verdachte en mijns ook inziens ook geen reden om de verdachte aan te houden.
Probeer duidelijk het onderscheid te maken tussen aanhouden of staande houden. Op het moment dat de verdachte niet is aangehouden kan er ook geen sprake zijn van onttrekking aan de aanhouding, voorgeleiding of rechtmatige vrijheidsbeneming.

@kens62: In het artikel in de post van NickB staan de wetsartikelen en bevoegdheden genoemd welke relevant zijn in een dergelijke casus.

Van belang is dus het feit of de opsporingsambtenaar de identiteit van de verdachte reeds heeft kunnen vaststellen (Art. 52 WvSv en Art. 27a lid 1 eerste volzin WvSv).

Is de identiteit van de verdachte vastgesteld > Verdachte kan gaan en staan waar hij wil en mag dus uitstappen als hij zijn bestemming heeft bereikt.
Is de identiteit van de verdachte nog niet vastgesteld > Verdachte kan ter plaatse (dus ook in de bus) worden opgehouden.

In de praktijk zal na het vaststellen van de identiteit van de verdachte vaak het proces-verbaal worden uitgeschreven, de verdachte wordt medegedeeld dat hij niet tot antwoorden verplicht is waarna hij in de gelegenheid wordt gesteld een verklaring af te leggen. Formeel gezien hoeft de verdachte dit alles dus niet af te wachten.
Servo Per Amikeco