Incidentbestrijding op en rond het spoor: (on)mogelijkheden Brandweer en ProRail

Auteur Topic: Incidentbestrijding op en rond het spoor: (on)mogelijkheden Brandweer en ProRail  (gelezen 8823 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Met de kijfhoek brand en regelmatige meldingen van lekkages bij spoorwagons, heb ik een ideetje gekregen(gepikt  :D).

Een brandweervoertuig voor het spoor.
http://www.flickr.com/photos/kecko/2525733754/#in/photostream
Als het ware een brandweervoertuig maar dan voor op het spoor en natuurlijk ook aan de spooreisenvoldoen.

Lijkt me toch aardige voordelen te hebben.
Dat de trein op moelijk bereikbare plaatsen kan komen.
Men kan meteen de aanval inzetten(denk aan crashtender).
Eventueel een dubbel motor sterke (elektrisch en diesel) voor de ritten en dat er wagons met meerdere m3'ers water mee getrokken kunnen worden.
2 pantograven 1 voor de tractie en stroomvoorziening 1.5 kV= & 25 kV~ en 1 voor kortsluiten van de bovenleiding(safety first).

Meerdere unit's voor gevaarlijke spoorknooppunten O.A Rotterdam Haven, Kijfhoek, Arnhem enz.
Zou dat wat zijn voor hier in Nederland ?


De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2012, 20:48:45
Wat dacht je van zoiets  ;):

Zweiwege-Rüstlöschfahrzeug der Feuerwehr St.Pölten

Enkele foto's van deze voertuigen op Feuerwehr St. Pölten & Feuerwehr Zams.


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2012, 20:51:52
Probleem is dat je moelijk op het spoor kan komen in de haven en dan moet nog allemaal nrs en seinen gesteld worden wil je een los brandweervoertuig op de juiste plaats krijgen.  ;)
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2012, 20:53:55
Probleem is dat je moelijk op het spoor kan komen in de haven en dan moet nog allemaal nrs en seinen gesteld worden wil je een los brandweervoertuig op de juiste plaats krijgen.  ;)

Ja, maar dat moet ook met die locomotief. Dit brandweervoertuig kan vanaf elke overweg het spoor op rijden. Dat stellen van de wissels en seinen zal voor beide voertuigen gelijk zijn.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2012, 20:56:25
Probleem is dat je moelijk op het spoor kan komen in de haven en dan moet nog allemaal nrs en seinen gesteld worden wil je een los brandweervoertuig op de juiste plaats krijgen.  ;)
Met het aanleggen van extra rijplaten en de daarbij horende deuren in de hekken is het grootste probleem (op de rails komen) getackeld, en door het aanvragen van een rijweg het tweede probleem namelijk van de oprijlokatie naar de incidentlokatie komen. Gewoon de benodigde apparatuur aansluiten; is niet veel, zie maar welke minimale benodigdheden er op een stoomtrein zitten. Een zender, een noodknop, en de snelheidsindicatoren.


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2012, 21:03:19
Met het aanleggen van extra rijplaten en de daarbij horende deuren in de hekken is het grootste probleem (op de rails komen) getackeld, en door het aanvragen van een rijweg het tweede probleem namelijk van de oprijlokatie naar de incidentlokatie komen. Gewoon de benodigde apparatuur aansluiten; is niet veel, zie maar welke minimale benodigdheden er op een stoomtrein zitten. Een zender, een noodknop, en de snelheidsindicatoren.

Stoomtreinen hebben we al een tijdje niet meer  998765
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2012, 21:13:18
Stoomtreinen hebben we al een tijdje niet meer  998765

De NS niet, maar museumorganistaties wel. Er zijn nog hele discussies geweest of stoomtreinen ook treinbeïnvloeding nodig hebben. Uiteindelijk is dit een eis geworden om over het hoofdnet te rijden: http://www.stoomtrein.org/actueel/atbe_23-ers.html


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2012, 21:17:00
Stoomtreinen hebben we al een tijdje niet meer  998765

Stoomtreinen rijden nog steeds in Nederland denk aan bijvoorbeeld de VSM Veluwse Stoomtrein Maatschapij. www.stoomtrein.org
Zij rijden naast het eigen traject Apeldoorn Dieren ook regelmatig over het hoofdnet voor festiviteiten in andere delen van Nederland en moeten dan over een bepaalde mate van beveiliging beschikken zodat ze door dienstleiding van pro rail kunnen worden gezien.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2012, 21:21:22
http://nicospilt.com/index_treinbeinvloeding.htm

Interessante pagina van de website van Nico Spilt over treinbeinvloeding (ATB etc..), een bekend persoon in de treinwereld. Voor geinteresseerden, linksboven zit de 'noodrem', welke je brengt naar het begin van de site. Voor geinteresseerden hierin uiterst boeiend, maar weinig hulpverleningsgerelateerd  >:D


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2012, 01:03:10
ATB Eenvoudig is idd voor stoomlocs en werkloc's

Maar ik bedoel in normaal bedrijf (dus geen museum) komen er geen stoomloc's meer in actieve dienst
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen