GRIP 1 (man bedreigt politie met handboog en molotovcocktail) Grote Kampweg - Haelen 21-06-2012

Auteur Topic: GRIP 1 (man bedreigt politie met handboog en molotovcocktail) Grote Kampweg - Haelen 21-06-2012  (gelezen 53093 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Hier ook niet, de beelden zijn gewoon in andere volgorde gemonteerd.

De journalist van SBS6 spreekt met de man nadat hij een arbeider in de fik zetten en nog steeds twee molotovs vast heeft.

Deze journalist van Hart van Nederland had al vaker met de man gesproken, en sprak hem nu opnieuw aan (mede om hem tot rust te laten komen).


Was onze moteragent van het filmpje met de verkeerscontrole en de twee BOA's er maar bij. Die had het vast niet zo ver laten komen. De aanwezige agent doet mij erg veel denken aan de twee BOA's.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gezin uit Haelen was ontzettend bang

Gijsbert Ruiter uit Haelen ging donderdag helemaal door het lint toen de gemeente het hek rond zijn huis wilde verwijderen. Met molotovcocktails ging de man politieagenten te lijf en hij bedreigde hen met een jachtboog. Hij sloeg op de vlucht en is uiteindelijk gearresteerd. Zijn vrouw Margot vertelt aan onze redactie hoe het zover heeft kunnen komen.

Voor een buitenstaander lijkt Gijsbert een man te zijn die buitenproportioneel gereageerd heeft op een simpel besluit van de gemeente. Er zit echter een lange geschiedenis achter de gebeurtenissen van donderdag. Hoewel het gedrag van de 59-jarige man niet goedgepraat kan worden, kwamen zijn acties niet uit het niets.

Veertien jaar geleden kochten Gijsbert en zijn vrouw Margot hun huis in Haelen. Zij verhuisden van Amsterdam naar Limburg om de rust op te zoeken. De gemeente Leudal, waar Haelen onder valt, besloot twee jaar na hun verhuizing dat er een woonwagenkamp in het Limburgse plaatsje mocht komen. Het kamp kwam precies achter het huis van Gijsbert, Margot en hun zoontje te staan.

De familie vond dat geen probleem, totdat de woonwagenkampbewoners bomen om gingen kappen om meer ruimte op het kamp te creëren. Het gezin sprak de bomenkappers hierop aan en hierdoor ontstond een ruzie. De familie meldde het kappen van de bomen bij de gemeente en dat schoot de woonwagenbewoners in het verkeerde keelgat. Zij bedreigden Gijsbert en zijn familie met de dood, gooien hun ruiten in en vermoordden 20 van hun kippen en hanen. De lijst is volgens het gezin eindeloos en zij vinden dat de gemeente nooit adequaat heeft ingegrepen. Hoewel zij dolgraag zouden willen verhuizen, is hun huis sinds de komst van het kamp onverkoopbaar.

Het gezin voelde zich zo onveilig dat ze tralies voor hun ramen lieten plaatsen. De gemeente betaalde hiervoor, omdat zij erkende dat het gezin gevaar liep. Gijsbert kreeg ook toestemming om een hek rond zijn huis te zetten. Toen de omheining er eenmaal stond, oordeelde de gemeente echter dat het hek te hoog was. Omdat Gijsbert en zijn vrouw weigerden het hek weg te halen, besloot de gemeente donderdag in te grijpen. De rest is geschiedenis.

Laatste update: Vandaag 14:44 uur

Gijsbert uit Haelen opgepakt
Gijsbert Ruiter uit Haelen, die donderdag molotovcocktails naar de politie gooide, is gearresteerd. Donderdagavond rond 23.15 uur hebben agenten hem in de buurt van zijn huis opgepakt, na het lossen van een waarschuwingsschot.

De gemeente kwam een hek verwijderen dat Gijsbert om zijn huis heen had geplaatst en deze situatie escaleerde enorm. Gijsbert en zijn vrouw worden al jaren lastiggevallen en bedreigd door bewoners van een woonwagenkamp bij hen in de buurt. Zij plaatsen het hek rond hun huis om zichzelf te beschermen. Volgens de gemeente voldoet de omheining echter niet aan de toegestane afmetingen en daarom werd het hek gezien als illegaal.

Voor Gijsbert was dit niet te verkroppen. Hij viel gemeentemedewerkers en politieagenten aan met molotovcocktails en bedreigde hen met een jachtboog toen zij het hek weg kwamen halen. Hij verschanste zich in zijn huis en sloeg vervolgens op de vlucht.

De man wordt maandag voorgeleid aan de rechter-commissaris. Het Openbaar Ministerie verdenkt hem van bedreiging, poging tot zware mishandeling en poging tot doodslag.

Onze verslaggever Hans de Herdt was erbij toen Gijsbert door het lint ging en legde de gebeurtenissen vast.
Laatste update: Vandaag 12:52 uur]

Op de beelden uit de video is te zien dat de medewerker geraakt wordt en even in brand staat:

Samen sterk in de hulpverlening!


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Ben zelf geen agent, maar mocht ik de leiding hebben, zou ik het zo aanpakken:

- Perimeter van 100 meter instellen voor de pers
- Werkzaamheden aan het hek stil zetten
- Op AT wachten, indien niet mogelijk of te lang:
- Agenten eventueel naar binnen laten gaan, MAAR:
- Brandweerjas vorderen voor de agenten
-1 agent die mee naar binnen gaat en sproeischuimblusser mee heeft


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Ik heb een tijdje geleden een reportage over het gezin uit Haelen gezien en ben wel van mening dat de gemeente ernstig tekort is geschoten. Wat de kampbewoners bij hen doen, moet natuurlijk keihard in de kiem worden gesmoord. Dat deze man boos is, dat kan ik mij dus wel voorstellen.

Echter, dat je anderen dan bedreigd en ook in zekere mate (met de molotov) uitvoert, mag nooit ongestraft blijven. Daarom verdient deze man ook gewoon de maximale straf die geldt voor zijn vergrijpen.
Dat ruzie met de gemeente kan escaleren, dat is een paar jaar geleden in Almelo wel duidelijk geworden en dat moet ten aller tijde worden voorkomen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ben zelf geen agent, maar mocht ik de leiding hebben, zou ik het zo aanpakken:

- Perimeter van 100 meter instellen voor de pers
- Werkzaamheden aan het hek stil zetten
- Op AT wachten, indien niet mogelijk of te lang:
- Agenten eventueel naar binnen laten gaan, MAAR:
- Brandweerjas vorderen voor de agenten
-1 agent die mee naar binnen gaat en sproeischuimblusser mee heeft
Laat ik je uit de droom halen, met alleen een brandweerjas red je het niet. Ook een brandweerjas houdt niet van vlammen, brandweerkleding beschermt ons tegen hitte en korstondig vlamcontact mocht dat gebeuren. Krijgen wij brandende vloeistof over ons heen worden we daar ook niet vrolijk van. Daarnaast zullen je longen direct verbranden, aangezien je meteen de hete gassen van de brand in zult ademen En tegen een pijl uit een kruisboog of wat dan ook is zo,n jas ookal niet bestand.

Het heeft dus ook totaal geen nut om allerlei "als als" verhalen op te gaan houden. Dat is volledig offtopic. De collega,s hebben gisteren het maximale aan dit incident gedaan, er zal best wel een verdere berichtgeving over dit incident gaan komen. Laten we dit dus gewoon afwachten.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Op onderstaande site, meer beelden van het incident

http://www.3ml.nl/gemist.php?id=2224
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Agenten (, arbeiders en journalisten) mogen hun engeltje op de schouder ook wel bedanken, als deze molotovs van glas (zitten nu in plastic flessen) waren geweest en geworpen richting bijvoorbeeld de arbeiders waren de gevolgen niet te overzien. Nu is het meer een soort van vlammenwerper (die alsnog levensgevaarlijk is kijkend naar de foto beneden)


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Laat ik je uit de droom halen, met alleen een brandweerjas red je het niet. Ook een brandweerjas houdt niet van vlammen, brandweerkleding beschermt ons tegen hitte en korstondig vlamcontact mocht dat gebeuren. Krijgen wij brandende vloeistof over ons heen worden we daar ook niet vrolijk van. Daarnaast zullen je longen direct verbranden, aangezien je meteen de hete gassen van de brand in zult ademen En tegen een pijl uit een kruisboog of wat dan ook is zo,n jas ookal niet bestand.

Het heeft dus ook totaal geen nut om allerlei "als als" verhalen op te gaan houden. Dat is volledig offtopic. De collega,s hebben gisteren het maximale aan dit incident gedaan, er zal best wel een verdere berichtgeving over dit incident gaan komen. Laten we dit dus gewoon afwachten.

Een beetje ME pak/overall zal echt niet zwaar onder de indruk zijn van een molotov... Een ME'er zal daar, in normale omstandigheden, heus geen 3de graads brandwonden aan overhouden. Anders zouden er nogal wat oproeragenten sneuvelen per jaar wereldwijd. Ik mag aannemen dat een brandweerjas meer bescherming biedt dan een ME overall?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Een beetje ME pak/overall zal echt niet zwaar onder de indruk zijn van een molotov... Een ME'er zal daar, in normale omstandigheden, heus geen 3de graads brandwonden aan overhouden. Anders zouden er nogal wat oproeragenten sneuvelen per jaar wereldwijd. Ik mag aannemen dat een brandweerjas meer bescherming biedt dan een ME overall?
Brandweerkleding biedt ons bescherming tegen hitte en korstondig vuurcontact. Maar wel in combinatie met adembescherming, om je longen te beschermen. En geloof me, je hebt sneller longschade door vuur dan dat je er erg in hebt. Zeker als je bovenlijf in brand wordt gezet door zo,n figuur.

Maar dit is offtopic, dus bij deze gaan we weer Ontopic


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Ik heb een tijdje geleden een reportage over het gezin uit Haelen gezien en ben wel van mening dat de gemeente ernstig tekort is geschoten. Wat de kampbewoners bij hen doen, moet natuurlijk keihard in de kiem worden gesmoord. Dat deze man boos is, dat kan ik mij dus wel voorstellen.

Echter, dat je anderen dan bedreigd en ook in zekere mate (met de molotov) uitvoert, mag nooit ongestraft blijven. Daarom verdient deze man ook gewoon de maximale straf die geldt voor zijn vergrijpen.
Dat ruzie met de gemeente kan escaleren, dat is een paar jaar geleden in Almelo wel duidelijk geworden en dat moet ten aller tijde worden voorkomen.
Dergelijke geschillen zijn bij wijze van spreken dagelijkse kost voor meester Visser. Waarom hebben ze hem niet gevraagd in hun conflict met de gemeente? Dan had het zover niet hoeven komen. Denk dat de Rijdende Rechter vast een goeie schikking had gevonden. Dat krijg je nu als je als gemeente je burgers het bloed onder de nagels haalt. Leudal is hier zeker mee verantwoordelijk voor en hun houding mag zekers als verzachtende omstandigheid gebracht worden in de zaak tegen deze man.
Stelletje muggezifters over een paar centimeter hek. >:(