Acetyleen

Auteur Topic: Acetyleen  (gelezen 13864 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ltdoka

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 7 juli 2006, 13:51:58
Ha Palmpie,

Ik heb aangegeven hoe WIJ als gebruikers om dienen te gaan met eventuele problemen, alvorens we een beroep op de brandweer te doen

Het eerste uur controleren op opwarmen gaat dus op voor een situatie waarbij de fles NIET opwarmd wanneer de fles wel opwarmd is het een brandweer klusje geworden dit is volgens het Hoekloos schema. Wat ik op geschreven heb zit daar een stap voor, die is voor een leek, en misschien ook niet direct voor de brandweer**, van belang het zijn regels en handelingen ter voorkoming van erger.

Het feit dat ons wordt aangegeven een verloren fles die niet opwarmd WEL in het water te rollen komt voort uit de situatie dat hij dan uit de volle zon en eventueel van een zwarte ondergrond is verwijderd wat de kans op ontleding van het acetyleen daarmee aanzienlijk kleiner wordt.

Wat ik met mijn reactie wil aangeven is wat een gebruiker opleiding normaliter al gedaan heeft alvorens jij een je collega's op mogen draven om het geheel volgens het Hoekloos schema af te handelen, let wel dat bijlange niet alle opleidingen dit behandelen daar wordt volstaan met de opmerking dat je de brandweer moet aan laten rukken, die praten niet eens over de eerste stappen die je zelf kunt, en mischien ook wel moet, zetten.

** De opmerking dat het voor de brandweer misschien niet van belang is wat er voor een alarmering al gedaan is klopt natuurlijk niet helemaal, als brandweer is het natuurlijk pretting om te weten in welk deel van de situatie je bij het probleem geroepen bent.
Wanneer iedereen die met dergelijke stoffen werkt deze stappen tijdens een opleiding geleerd wordt zal het aantal incidenten waarschijnlijk een stuk lager liggen, helaas is het zelfs zo dat niet eens alle VCA opleidingen deze gassen behandelen omdat het veelal wordt gezien als een achterhaalde techniek. Nu kan ik hier ook nog wel een promotie verhaaltje voor autogeen lassen en snijden neer zetten maar dat maakt het belang van een gedegen opleiding voor de gebruiker niet minder belangrijk.

Zo zie je dus dat er voor een alarmering van de brandweer waarbij acetyleen betrokken is al een aantal stappen kan zijn ondernomen om de situatie op ernst te schatten, natuurlijk is het bij twijfel altijd goed om de brandweer naar de situatie te laten kijken, wij werken dermate veel met acetyleen dat onze werkgever zich verplicht voelt om deze regels goed duidelijk onder de medewerkers bekent te maken. Je moet het eigenlijk simpel gestelt zien als EHBO voor acetyleen flessen.