Ophef op twitter na foto-incident na zelfdoding op station - Driehuis 27-06-2012

Auteur Topic: Ophef op twitter na foto-incident na zelfdoding op station - Driehuis 27-06-2012  (gelezen 62302 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Natuurlijk, wanneer je op twitter gisteren op trendingtopic's zocht had op Driehuis kwam je de verschillende berichten al tegen, maar nergens een directe foto... in alle gevallen moet je verder klikken vanaf het zoekscherm, je had dus heel gemakkelijk aan zelfcensuur kunnen doen indien je de foto niet had willen zien.
Wil ik je toch wel even corrigeren. Het ligt puur aan de twitterclient die je gebruikt, als je bijvoorbeeld "web.tweetdeck.com" gebruikt krijg je onder de betreffende tweet een thumbnail (kleine afbeelding). Zo zijn er nog tal van andere clients, de een toont wel al een thumbnail en de andere weer niet.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
De maatschappij (waar jeugd ook deel uit maakt) krijgt steeds meer voor hun kiezen. Waarschijnlijk veel meer dan velen hier zelf op het forum hebben mee gemaakt. Dat is namelijk de oorzaak van alle media die tegenwoordig beschikbaar is.
Waarschijnlijk niet..... Jij doelt vast op de vele heftige filmpjes op internet, maar ik kan je vertellen dat het er in het echt nog net even wat anders uit ziet....... Een filmpje blijft vanaf je bureaustoel toch echt heel anders als iets in het "echt" zien.  Op dit punt geef ik je toch ongelijk.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Citaat
Zoon van man die voor trein sprong zag foto's op internet


28-6-12 - 14:29
Dat de foto's van een man die gisteren voor de trein sprong bij Driehuis veelvuldig werden gedeeld op internet, leidde al tot veel woede. De mensen die de foto's verspreidden werden onder meer 'ziek' en respectloos genoemd. Nu blijkt dat de zoon van de man die zelfmoord pleegde de foto al zag voordat hij wist dat het zijn vader was.

De politie riep gisteren op om de foto's te verwijderen. Later verdedigde een agent die oproep in een tweet. Hij schreef vannacht: 'De nabestaanden van het slachtoffer dat om het leven is gekomen in Driehuis mogen vertellen dat hun man en vader om het leven is gekomen. Zeer emotioneel. Zoon heeft de foto's op internet gezien voordat hij wist dat het zijn vader betrof! Zeer heftig, vandaar dus de oproep!'

Er waren zo'n zeventig leerlingen van het nabijgelegen Ichthus Lyceum op het station aanwezig toen de man daar zelfmoord pleegde. Zij werden ongewild geconfronteerd met de beelden. Directeur Alexander Volmer betoogt in de IJmuider Courant dat scholieren alles wat ze meemaken op Twitter zetten en dat niet te voorspellen is wat een dergelijke gebeurtenis voor impact heeft. 'Ik denk dat je het als een handeling in shock zou kunnen zien.'

Volgens de directeur hebben de scholieren enorm veel spijt van het plaatsen van de foto's. Sommigen hebben hun accounts verwijderd. Gisteren liet de vader van een 16-jarige scholiere, die een foto van het slachtoffer had gedeeld via Twitter, al aan AD.nl weten dat zijn dochter nooit had gerealiseerd dat iedereen mee kon kijken: 'Ze stuurde de foto gewoon naar vriendinnen en nu krijgt ze allerlei verwijten naar haar hoofd via Twitter en Facebook.' Ook dit meisje heeft haar accounts op socialmediasites verwijderd.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3278519/2012/06/28/Zoon-van-man-die-voor-trein-sprong-zag-foto-s-op-internet.dhtml


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat
Gisteren liet de vader van een 16-jarige scholiere, die een foto van het slachtoffer had gedeeld via Twitter, al aan AD.nl weten dat zijn dochter nooit had gerealiseerd dat iedereen mee kon kijken: 'Ze stuurde de foto gewoon naar vriendinnen en nu krijgt ze allerlei verwijten naar haar hoofd via Twitter en Facebook.'

"ze stuurde de foto 'gewoon' aan vriendinnen"... :-X ...alsof dat niet al erg genoeg is.  :(
Samen sterk in de hulpverlening!


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Waarschijnlijk niet..... Jij doelt vast op de vele heftige filmpjes op internet, maar ik kan je vertellen dat het er in het echt nog net even wat anders uit ziet....... Een filmpje blijft vanaf je bureaustoel toch echt heel anders als iets in het "echt" zien.  Op dit punt geef ik je toch ongelijk.

Ik zou bijna zeggen, jah duhhhh.... Natuurlijk is het in real life indrukwekkender, alhoewel dit per persoon weer anders is, persoonlijk doet het irl niet zo veel. Dus ja, ik weet wel degelijk waar ik over spreek.

Je mag het van alle kanten niet met me eens zijn, prima....  maar daarom heb ik nog geen ongelijk......


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer


Wilde niet reageren, maar het lijkt net of dat iedereen alleen maar boos is op degene die de foto heeft gemaakt?die is per slot van rekening niet voor de trein gesprongen,je kunt het ook allemaal opblazen zeg,zet aub een slotje op dit topic ,en weer naar het echte nieuws gaan
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ik zou bijna zeggen, jah duhhhh.... Natuurlijk is het in real life indrukwekkender, alhoewel dit per persoon weer anders is, persoonlijk doet het irl niet zo veel. Dus ja, ik weet wel degelijk waar ik over spreek.

Je mag het van alle kanten niet met me eens zijn, prima....  maar daarom heb ik nog geen ongelijk......
Je zin loopt niet zo goed, maar ik begrijp dat het jou niet zoveel doet? Misschien kan je jezelf dan even voorstellen want ik kan nergens vinden wat voor werk je doet.... Dan kan ik die bijdrage wat beter op waarde schatten. Laat ik het zo zeggen, ik keek voor mijn werk ook al naar bepaalde filmpjes, maar mijn eerste stoffelijke overschot vergeet ik niet meer.  :-X Dat is echt een wereld van verschil, de geur, de aanblik etc.

Dus ja, ik ben het met je oneens, en wat mij betreft heb je ongelijk.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Je zin loopt niet zo goed, maar ik begrijp dat het jou niet zoveel doet? Misschien kan je jezelf dan even voorstellen want ik kan nergens vinden wat voor werk je doet.... Dan kan ik die bijdrage wat beter op waarde schatten. Laat ik het zo zeggen, ik keek voor mijn werk ook al naar bepaalde filmpjes, maar mijn eerste stoffelijke overschot vergeet ik niet meer.  :-X Dat is echt een wereld van verschil, de geur, de aanblik etc.

Dus ja, ik ben het met je oneens, en wat mij betreft heb je ongelijk.  ;)

Daar geef ik je gelijk in ,heb in de afgelopen jaren al zeker 18 doden gezien,van luguber tot zeer extreem,en idd je vergeet het nooit ,kan ze allemaal zo op noemen, maar kan het wel een plaatsje geven,maar went nooit
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Wilde niet reageren, maar het lijkt net of dat iedereen alleen maar boos is op degene die de foto heeft gemaakt?die is per slot van rekening niet voor de trein gesprongen,je kunt het ook allemaal opblazen zeg,zet aub een slotje op dit topic ,en weer naar het echte nieuws gaan

Ik vind het niet alleen respectloos maar ook erg schadelijk, via twitter ben je vanaf het moment van plaatsen de totale controle kwijt over je tweet inclusief foto. Met alle gevolgen van dien. Probeer je eens te verplaatsen in de zoon, die ziet dus via twitter een foto van zijn vader. En dan niet alleen overleden maar ook een lichaam in meerdere stukken. Let wel; het is je vader he.
Het publiceren van zo'n foto kan wat mij betreft niet.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Ik vind het niet alleen respectloos maar ook erg schadelijk, via twitter ben je vanaf het moment van plaatsen de totale controle kwijt over je tweet inclusief foto. Met alle gevolgen van dien. Probeer je eens te verplaatsen in de zoon, die ziet dus via twitter een foto van zijn vader. En dan niet alleen overleden maar ook een lichaam in meerdere stukken. Let wel; het is je vader he.
Het publiceren van zo'n foto kan wat mij betreft niet.

Tja iedereen verschillend he ,ik zou graag willen zien hoe  hij eruit zag ,en ik denk dat er wel meer zouden zijn die dat willen zien ,hoe schokkend ook.


Heb mijn vader ook zien sterven stikkend in het bloed[had kanker en was 49 jaar],zat zelf ook onder van kop tot teen,en mischien raar maar had dat moment niet willen missen.
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman