Ophef op twitter na foto-incident na zelfdoding op station - Driehuis 27-06-2012

Auteur Topic: Ophef op twitter na foto-incident na zelfdoding op station - Driehuis 27-06-2012  (gelezen 62065 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Tja iedereen verschillend he ,ik zou graag willen zien hoe  hij eruit zag ,en ik denk dat er wel meer zouden zijn die dat willen zien ,hoe schokkend ook.


Heb mijn vader ook zien sterven stikkend in het bloed[had kanker en was 49 jaar],zat zelf ook onder van kop tot teen,en mischien raar maar had dat moment niet willen missen.

Snap wel dat je zegt dat je dit niet had willen missen.
Misschien wil deze jongen zijn vader ook nog wel erg graag zien na het ongeluk, maar dan is het wel zijn keuze en op zijn moment.
Daar heeft hij nu geen kans voor gehad.  Hij is onvoorbereid geconfronteerd.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
oke ,tja blijven aparte dingen dit,maar je heb wel een punt
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Ik woon naast driehuis is dus niet de eerste keer dat er hier iemand voor de trein springt.

Kijk ik op Facebook zie ik in mn startpagina die foto staan van de overleden man...

dat de foto on-line staat vind ik kunnen maar dat je hem zo voor je neus krijgt zonder dat iemand even een waarschuwing oid. geeft..


kroezy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
  • Volg me ook op twitter @112mani
    • 112mani
Intussen is er ook een filmpje op internet opgedoken. Waar je de man ziet
Volg me ook op twitter @112mani


sylvester1986

  • Gast
Ik zie inderdaad ook net het filmpje. De reactie van de kinderen vind ik persoonlijk wel erg vrolijk. :-X
Die lopen erg vrolijk te roepen dat hij daar ligt.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Inhoud van het filmpje hoeft hier niet verder in detail besproken te worden, laten we het hier verder hebben over de ontstane ophef en de betekenis van dit soort sociale media in de veranderende maatschappij.


Sheriam

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
    • BookCrossing
Het wordt langzaam duidelijk dat zij als in shock, in automatisme gehandeld moeten hebben toen ze op het perron stonden en ongewild op de resten van een mens keken.,,Scholieren maken van alles dat ze meemaken foto’s en twitterberichtjes. Hoe een leerling reageert op een gebeurtenis met zo’n impact is niet te voorspellen’’, zegt directeur Alexander Volmer van het Ichthus Lyceum. ,,Ik denk inderdaad dat je het als een handeling in shock zou kunnen zien.’’

Dit. Mensen roepen om respect, en 'denk na voor je iets op Twitter zet', maar we hebben het hier over een groep 15-jarigen die net voor de foto's werden genomen & ge'Twittert iemand voor hun neus voor de trein zagen springen. Ik weet niet hoeveel van de reageerders regelmatig twittert/twitpic's uplaad van hun mobieltje, maar dit is dus NIET een geval van een fotograaf die ergens foto's van maakt naar huis rijdt of een rustig plekje zoekt om even te gaan zitten, en dan z'n foto's doorkijkt en besluit welke te publiceren. Zo'n puber klikt, tikt een paar woorden in, en het staat al online, binnen 60 seconden. Moeten we heus kwaad worden dat pubers die net iemand voor hun neus voor de trein hadden zien springen niet super-kalm, wel-overwogen en verstandig handelen, in de eerste minuut na zo'n incident? Ik vind 't wel goed dat er gevraagd werd de foto's te verwijderen, en dat de meesten het verwijderd hebben, maar ik heb alle begrip voor het eerste online zetten.

Als we dit soort dingen in de toekomst willen voorkomen moet dat denk ik via een grote campagne met een pakkende slogan zodat het ook (juist) in die eerste momenten van shock nog herinnert wordt, meer dan dat we een beroep doen op de 'gewone' normen en waarden.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
laten we het hier verder hebben over de ontstane ophef en de betekenis van dit soort sociale media in de veranderende maatschappij.

Heb 3 dagen mee lopen lezen hier, betreffende film net gezien. Maar ik ga nu toch reageren:

Op dit moment ben ik 19 jaar oud, mijn "middelbareschooltijd" heb ik van 2005 tot 2009 op 2 scholen in doorgebracht in Amsterdam Oud-Zuid: De een leek bijna op een privéschool, de ander leek bijna op de Bijlmer Bajes. Dit soort "incidenten" als wat er op 27 juni is gebeurd heb ik op beide scholen meegemaakt...iets wat dus bij een heleboel kinderen/jongeren, rijk-arm, zwart-wit, keurige opvoeding-verwaarlozing voorkomt.

Ik heb het idee dat (jonge) mensen dit doen, omdat ze toch in de belangstelling willen komen. Niets mooiers voor deze gasten om in de pauze of morgenochtend met een "once in a lifetime" verhaal te komen. En wat doe je om mensen te overtuigen ? Bewijs. Ze gaan filmen/fotograferen, zodat ze het aan anderen kunnen laten zien. Alle klas en schoolgenootjes "Heey heb jij dat filmpje nog?", of "Vertel vertel wat was er gebeurd ? OMG heb je foto gemaakt ?"  HEER-LIJK...voor die mensen om iedereen om zich heen te hebben en alle aandacht te krijgen.
Ook op oudere leeftijd...er zijn altijd wel een paar op het werk die kicken op extreme beeldmateriaal en er totaal geen moeite mee hebben. Een leeuw die zijn verzorger afmaakt en naar binnen werkt ? Laat zien man ! Ga nu bij jezelf na...wie op het werk is geïnteresseerd om een zelfdoding/extreem beeldmateriaal te zien desnoods in je vriendenkring. Je zult toch op minimaal 1 persoon komen, en dat is al genoeg.

Vervolgens heb je te maken met het feit dat vooral kinderen/jonge mensen ontzettend nieuwsgierig zijn. Ook ik stond vroeger als kleine jochie zowat tegen het politielint met mijn BMX om een glimp te kunnen opvangen van wat er zich precies heeft afgespeeld. Schietpartijen, opruimingen (criminele circuit), vechtpartijen, steekpartijen, overval etc. Super spannend denk je als klein jochie...later wist ik gelukkig wel beter. Maar niet iedereen...dus je blijft een groep hebben die op een paar meter blijft van een slachtoffer/pd.
En aangezien iedereen mob+cam heeft ben je er maar 1 makkelijke en snelle klik van verwijderd.

Ten slotte...ik heb 2 jaar geleden een foto ontvangen van een schietpartij. Slachtoffer (kritiek maar niet overleden) was in het hoofd geraakt thv Gein (020), zat met zijn gezicht plat op het wegdek in zijn bloed. Om hem heen stonden allemaal mensen met uitgestrekte arm en mobiel...nee ze zitten niet te cammen met de meldkamer maar foto's te maken. Mensen snappen normen & waarden niet meer...alleen als het hun uitkomt  ;)

Aanleiding + 24/7 camera bij de hand + behoefte aan aandacht/primeurtje + internet/wifi + sociale media met een ontzettende grote afzetmarkt = Dit soort "incidenten"


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Ik zou bijna zeggen, jah duhhhh.... Natuurlijk is het in real life indrukwekkender, alhoewel dit per persoon weer anders is, persoonlijk doet het irl niet zo veel. Dus ja, ik weet wel degelijk waar ik over spreek.

Je mag het van alle kanten niet met me eens zijn, prima....  maar daarom heb ik nog geen ongelijk......


Ook ik ben dan erg benieuwd naar wat jij irl doet, als je zo stellig beweerd dat het je niet veel doet.


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC

Ook ik ben dan erg benieuwd naar wat jij irl doet, als je zo stellig beweerd dat het je niet veel doet.

Iets in het blauw, moet voldoende zijn toch?