Foutje van verkeersregelaar

Auteur Topic: Foutje van verkeersregelaar  (gelezen 15599 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #30 Gepost op: 17 juli 2012, 00:41:07
Dan nog vind ik dat de verkeersregelaar zich toch even achter de oren moet krabben van moet ik blauw blauw tegen houden of doorlaten...

Dat ben ik ook met je eens.

V.w.b. de meldkamer; vaak krijg je ook extra info mee omtrent dat soort bijzonderheden. Maar als je niet in je eigen gebied zit en je hoort: Wagen X, u moet aanrijden via de X-straat....

In mijn ervaringen (afsluitingen, evenementjes, etc) komt het altijd wel weer goed. Mijn ervaringen met verkeersregelaars: ze laten je zsm passeren en stellen hun verderop regelende collega's direct middels porto op de hoogte, dat je eraan komt. Altijd vrije doorgang, oponthoud nihil.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #31 Gepost op: 17 juli 2012, 12:17:14
Enkele berichten verwijderd. Een mening hebben oké, beledigen dan wel aanzetten tot geweld is niet oké
Oeps, mijn opmerking eerder in dit topic komt nu wel los te staan:
...
Om dan zo agressief te reageren tegen een functie waar je mee moet samenwerken slaat natuurlijk nergens op.
...
Die opmerking vervalt dus, hij is dus ook niet gericht tegen de verkeersregelaar of de hekkenverplaatsende brandweerman ;-)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #32 Gepost op: 17 juli 2012, 12:39:06
Ik zie links en rechts draaiboeken voorbij komen. Negen v.d. tien keer zal dat ook best werken, maar:
(...)
Bij de brandweer zal dit allemaal niet zo veel voorkomen, maar toch even een reactie op draaiboeken.
Je hebt helemaal gelijk. Er worden in Nederland tienduizenden evenementen georganiseerd, groot en klein, met en zonder afsluitingen. Ik schat dat voor 98% van deze evenementen het draaiboek voor wat betreft calamiteiten niet bestaat, of op de achterkant van een bierviltje kan worden opgeschreven. Tegelijkertijd geldt voor deze evenementen dan ook dat het draaiboek verkeersmaatregelen niet bestaat, dan wel op datzelfde bierviltje past. Dat is ook helemaal niet erg: de impact van 98-99% van de evenementen in Nederland is zeer, zeer beperkt, zo niet nihil (ik durf zelfs te beweren dat 1% van de evenementen een compleet draaiboek maakt terwijl dat niet eens nodig zou zijn). Als chauffeur merk je daar waarschijnlijk dus ook niets van.

Voor de resterende 1% van de evenementen is een draaiboek absoluut noodzakelijk, is het niet voor het aantal deelnemers/bezoekers dan wel voor de bereikbaarheid. Dit draaiboek wordt afgestemd met wegbeheerders (in het kader van vergunningverlening), hulpdiensten (liefst in aanwezigheid van allen maar desnoods via de verkeersadviseurs van de politie) en derde partijen (leveranciers, omwonenden, etc.). Een kopie van het draaiboek komt op de meldkamer te liggen. Ik weet niet precies wat ze er daar mee doen, maar ik heb me laten vertellen dat de informatie in het (een?) systeem wordt geklopt zodat de verschillende chauffeurs niet met een kluitje in het riet worden gestuurd. Op de evenementlocatie worden - als het goed - alle medewerkers (EHBO, beveiliging, verkeersregelaars, etc.) geďnstrueerd over de procedures.

Maar nogmaals: het is en blijft altijd mensenwerk. Er zitten in het hele proces veel kleine schakeltjes, waar overal iets mis kan gaan. Ik kan voor één specifieke locatie (een stadion) verschillende anekdotes opschrijven. En de oorzaak ligt bijna altijd weer ergens anders: in de commandoruimte, op de meldkamer, bij een chauffeur, bij een verkeersregelaar, bij de begeleidende motoragent, bij een incident "elders", enzovoort, enzovoort. Je kunt er kwaad of verdrietig om worden, maar dat helpt niks: het is een leermoment voor iedereen en daar moet je over praten, zodat het een volgende keer niet opnieuw voorkomt. Samenwerken = samen werken, en samen werken = samen fouten maken.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #33 Gepost op: 17 juli 2012, 22:20:51
Je hebt helemaal gelijk. Er worden in Nederland tienduizenden evenementen georganiseerd, groot en klein, met en zonder afsluitingen. Ik schat dat voor 98% van deze evenementen het draaiboek voor wat betreft calamiteiten niet bestaat, of op de achterkant van een bierviltje kan worden opgeschreven. Tegelijkertijd geldt voor deze evenementen dan ook dat het draaiboek verkeersmaatregelen niet bestaat, dan wel op datzelfde bierviltje past. Dat is ook helemaal niet erg: de impact van 98-99% van de evenementen in Nederland is zeer, zeer beperkt, zo niet nihil (ik durf zelfs te beweren dat 1% van de evenementen een compleet draaiboek maakt terwijl dat niet eens nodig zou zijn). Als chauffeur merk je daar waarschijnlijk dus ook niets van.

Voor de resterende 1% van de evenementen is een draaiboek absoluut noodzakelijk, is het niet voor het aantal deelnemers/bezoekers dan wel voor de bereikbaarheid. Dit draaiboek wordt afgestemd met wegbeheerders (in het kader van vergunningverlening), hulpdiensten (liefst in aanwezigheid van allen maar desnoods via de verkeersadviseurs van de politie) en derde partijen (leveranciers, omwonenden, etc.). Een kopie van het draaiboek komt op de meldkamer te liggen. Ik weet niet precies wat ze er daar mee doen, maar ik heb me laten vertellen dat de informatie in het (een?) systeem wordt geklopt zodat de verschillende chauffeurs niet met een kluitje in het riet worden gestuurd. Op de evenementlocatie worden - als het goed - alle medewerkers (EHBO, beveiliging, verkeersregelaars, etc.) geďnstrueerd over de procedures.

Maar nogmaals: het is en blijft altijd mensenwerk. Er zitten in het hele proces veel kleine schakeltjes, waar overal iets mis kan gaan. Ik kan voor één specifieke locatie (een stadion) verschillende anekdotes opschrijven. En de oorzaak ligt bijna altijd weer ergens anders: in de commandoruimte, op de meldkamer, bij een chauffeur, bij een verkeersregelaar, bij de begeleidende motoragent, bij een incident "elders", enzovoort, enzovoort. Je kunt er kwaad of verdrietig om worden, maar dat helpt niks: het is een leermoment voor iedereen en daar moet je over praten, zodat het een volgende keer niet opnieuw voorkomt. Samenwerken = samen werken, en samen werken = samen fouten maken.

Het onderwerp hier is de verkeersregelaar die een "foutje" heeft gemaakt bij de nijmeegse vierdaagse. Echter bestaat de Nijmeegse Vierdaagse al; bijna 100 jaar... De nijmeegse vierdaagse zit grotendeels ook bij de gemeente Nijmegen zoals ik het mag begrijpen van de Burgemeester die regelmatig tijdens het evenement op de voorgrond treed op de televisie.

De Brandweer is een onderdeel van de gemeente Nijmegen en zal dus ook door de gemeente worden geinformeerd. De desbetreffende chauffeur had dan van zijn bevelvoerder of commandant te horen moeten krijgen van dat hij anders moet rijden. Maar wanneer de ingang van de plaats incident binnen het parcour ligt van de vierdaagse zal deze er door heen moeten en is het een onmogelijk om via een andere weg er te komen.

Wanneer het een ander evenement betreft waar onder ik zelf wel eens verkeersregelaar bij ben geweest bij de Posbank loop in de gemeente Rheden dan krijg je van de organisatie te horen van sluit na de bezemwagen de hekken af en laat niemand er door...
Reden omdat er nog een tijdmat ligt waar geen auto overheen mag rijden. De bezemwagen zal dan ook via een andere route er omheen rijden. Maar wanneer je andere bestuurders er doorheen laat zal je de situatie krijgen dat deze wel over de tijdmat heen rijden. Maar wanneer ik blauw vblauw aan zie komen.. staat het hek toch echt wel even aan de kant. Er van uit gaan dat de gemeente contact heeft met de brandweer over het parcour zullen ze net zoals de bezemwagen de B weg nemen.

Maar ja zoals eerder vermeld, Wij zijn mensen, en waar mensen werken worden fouten gemaakt...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #34 Gepost op: 18 juli 2012, 09:19:44
Het onderwerp hier is de verkeersregelaar die een "foutje" heeft gemaakt bij de nijmeegse vierdaagse.
(...)
De Brandweer is een onderdeel van de gemeente Nijmegen en zal dus ook door de gemeente worden geinformeerd. De desbetreffende chauffeur had dan van zijn bevelvoerder of commandant te horen moeten krijgen van dat hij anders moet rijden. Maar wanneer de ingang van de plaats incident binnen het parcour ligt van de vierdaagse zal deze er door heen moeten en is het een onmogelijk om via een andere weg er te komen.
(...)
Er van uit gaan dat de gemeente contact heeft met de brandweer over het parcour zullen ze net zoals de bezemwagen de B weg nemen.
U neemt aan dat de verkeersregelaar een foutje heeft gemaakt. U neemt aan dat de brandweer door de gemeente is geďnformeerd. U neemt aan dat de chauffeur het van zijn BV of commandant te horen had moeten krijgen, u neemt aan dat er geen andere aanrijdroute mogelijk is, en tot slot, u neemt aan dat de brandweer op de Posbank ook de B-weg gaat nemen. Meestal gaat dat goed, maar soms ook niet. Stel nu dat de brandweer niet juist is geďnformeerd. Is dat dan nog steeds de fout van de verkeersregelaar?  ;)

Ik houd me graag aan een uitspraak uit een matige actiefilm: Assumption is the mother of all f***-ups. De grootste fouten worden gemaakt omdat ergens in het proces iemand heeft aangenomen dat iets zou zijn zoals het niet was.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #35 Gepost op: 18 juli 2012, 10:14:57
Blauw/Blauw heeft altijd toegang..... Bull. Ik heb in het verleden het verkeer staan regelen bij Koninginnedag in Den Haag. Vanwege Terrorisme dreiging werd ons op het hart gedrukt dat ook Blauw/Blauw zonder toestemming van de meldkamer op sommige stukken gewoon geen toestemming hebben.

Tevens is het ook wel verstandig om even te stoppen bij een VKR. Dit heeft twee pa's op de A9 hun onderstel eens gered die onderweg waren naar hun collega die als een L*L gewoon om ons heen reed en vier km verder op ineens met de voorzijde een meter dieper stond. Daar was een sleuf gegraven voor onderhoudswerken en ja dat wilden wij deze agent zeggen dat hij tegen het verkeer in moest rijden..... Zijn collega's die wel stopten toen we ze tot stoppen maanden waren in eerste instantie boos dat ze moesten stoppen. Echter toen we vertelden wat de situatie was waren ze maar wat blij.

Ook krijgen wij wel eens te horen "heej wij zijn politie dus wij mogen door." Waarop ik dan droog antwoord: "Als u een vrachtauto kunt terugkoppen die door de versmalling heen aan het rijden is ga uw gang."
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #36 Gepost op: 18 juli 2012, 10:20:34
Blauw/Blauw heeft altijd toegang..... Bull. Ik heb in het verleden het verkeer staan regelen bij Koninginnedag in Den Haag. Vanwege Terrorisme dreiging werd ons op het hart gedrukt dat ook Blauw/Blauw zonder toestemming van de meldkamer op sommige stukken gewoon geen toestemming hebben.

Hoe kon je dan als VKR snel verifiëren of een voertuig toestemming had ja of nee? Portofonisch in contact met de meldkamer?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #37 Gepost op: 18 juli 2012, 10:37:17
Hoe kon je dan als VKR snel verifiëren of een voertuig toestemming had ja of nee? Portofonisch in contact met de meldkamer?

Yep, bij deze grote evenementen werk ik alleen als er goede communicatie is. Ik weiger veel van dit soort klussen omdat ik de communicatie ontoereikend vind. De meldkamer VKR staat dan ook in contact met de 112 meldkamer, vaak zit er ook gewoon een politiemdw in de meldkamer van de VKR.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #38 Gepost op: 18 juli 2012, 11:02:55
Als je dit allemaal zo leest zou je bijna gaan denken dat de praktijk weerbarstiger is dan het nieuws item doet vermoeden...  :-X   98uiye :-X

RemcoV

Zoals iemand op dit forum in zijn handtekening heeft staan: "Failure to plan is planning to fail."
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #39 Gepost op: 18 juli 2012, 11:09:33
Yep, bij deze grote evenementen werk ik alleen als er goede communicatie is. Ik weiger veel van dit soort klussen omdat ik de communicatie ontoereikend vind. De meldkamer VKR staat dan ook in contact met de 112 meldkamer, vaak zit er ook gewoon een politiemdw in de meldkamer van de VKR.
Hear, hear! Leve de verbindingsbak van de politie!  098uo
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill