Wanneer is een ambulance een ambulance?

Auteur Topic: Wanneer is een ambulance een ambulance?  (gelezen 14479 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Gepost op: 28 juli 2012, 20:38:33
.  






Dienst: Ambulance Oost mobiele zorgverleners
Soort voertuig: ?
Roepnummer: 05-540
Merk & type: Volkswagen Caddy
Kenteken: 91-VKX-7

Bij het gezamenlijk bekijken van bovenstaande foto kreeg ik de vraag waarom er op dit voertuig het woord ambulance stond terwijl deze meer geschikt lijkt voor logistieke doeleinden dan voor het vervoeren van gewonde/zieke personen.

De vraag is: waar moet een voertuig aan voldoen voordat je er een sticker met ambulance op plakt?


Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2012, 20:47:44
Die kan beter ingezet als trauma-arts taxi met het nodige medisch materiaal.


Gast

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2012, 20:49:56
Misschien is dat ook wel het geval, ik kon niet zien wat er onder AMBULANCE TWENTE stond op de zijkant in de draai, dat ging te snel.
Het zou heel goed kunnen dat dit niets anders dan een HAP-auto is op de duitse Notartz manier, met een volle achterkant aan medicatie, maar dat is speculeren!


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2012, 20:58:03
Dus je mag het woord ambulance op je auto voeren als je of een medisch geschoold persoon aan boord hebt en/of medische apparatuur/goederen?

(ik probeer met deze vragen een goede discussie op gang te brengen)
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Gast

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2012, 21:09:09
Een zuivere discussie hierover lijkt me interessant. Is het woord AMBULANCE en de OGS puur en alleen een belastingtechnisch verhaal in dit geval of niet?
Op welke manier valt een logistiek voertuig onder de categorie voertuigen die OGS nodig zouden kunnen hebben? En is het woord AMBULANCE dan een verplichting of een handig extraatje?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2012, 21:10:31
(ik probeer met deze vragen een goede discussie op gang te brengen)

Dat is niet nodig ;)

Alle antwoorden staan op www.ambulancestriping.nl

M.a.w. alle voertuigen in gebruik bij een ambulancedienst mogen primaire of secundaire striping voeren ;)

kunt hier informatie vinden over de volgende typen striping:
 •Primaire striping,
bedoeld voor voertuigen die deelnemen aan de spoedeisende hulpverlening in opdracht van Centrale Post Ambulancevervoer.
 
•Secundaire striping,
bedoeld voor ondersteunende transportmiddelen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2012, 21:19:29
Er zijn wat haken en ogen, als je in een gele ambulance van de GGD (amsterdam is een uitzondering) wilt rijden:  
De striping valt onder het merkenrecht.
De verpleegkundige valt onder de BIG wet
De chauffeur moet een taxi-pas hebben en bevoegd te zijn om met OGS voeren.
De communicatie verloopt via C2000 en moet je toestemming hebben van GMK om dit te mogen gebruiken.
De meldkamer bepaald de urgentie van een rit

Ja, je mag "ambulance" op je auto plakken, niemand kan je dat verbieden


HAP-14

  • Huisartsenchauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2012, 11:03:07
Er zijn wat haken en ogen, als je in een gele ambulance van de GGD (amsterdam is een uitzondering) wilt rijden:  
De chauffeur moet een taxi-pas hebben en bevoegd te zijn om met OGS voeren.

 ???
Heb jij het nu over een ambulancechauffeur of een chauffeur voor een HAP?

Een ambulancechauffeur hoeft namelijk niet in het bezit te zijn van een taxi-pas.
Het vervoer gebeurt niet volgens de taxiwet, maar volgens de Wet Ambulancezorg (WAZ).
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, zijn er nog 3 schroefjes over.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2012, 11:31:20
???
Heb jij het nu over een ambulancechauffeur of een chauffeur voor een HAP?

Op een HAP staat ook het woord ambulance, dus dan is de chauffeur van de HAP toch ook een ambulancechauffeur?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2012, 11:50:12
Dan denk ik toch, dat je geen idee hebt van de opleiding, die je moet volgen om ambulancechauffeur te worden.