Mobiele Eenheid (ME) Voertuigen

Auteur Topic: Mobiele Eenheid (ME) Voertuigen  (gelezen 416877 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #760 Gepost op: 31 maart 2015, 10:57:51
Citaat van: Enrique link=msg=1340564 date=1427782320
Da's een bussie van de Ondersteuningseenheid (OE) van Den Haag. De jongens die met bouwlampen en motorkettingzagen werken etc. Zit ook een lichtmast in/op die uitgeschoven kan worden.
Vergelijkbaar met de Amsterdamse Bratra dus?
Dank,
Paulg


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #761 Gepost op: 31 maart 2015, 11:12:33
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1340599 date=1427791956
Mij uitleggen hoe het met oud- en nieuw bij de brandweer toegaat..........dat is net zoiets als een top kok vertellen dat hij de soep moet roeren. Lachen dit!
Dat politiemensen dat beoefenen is juist mijn punt, dat is dus gewoon zonde. Mag ik erop wijzen dat tijdens de NSS er gewoon brandweereenheden klaar stonden en geoefend waren voor optreden in het hogere geweldspectrum?
Sorry, even off-topic:

Beste Heijnsbergen,

Het valt mij de laatste tijd steeds vaker op hoe u reageert. Met name de manier waarop. Nu ben ik over het algemeen redelijk terughoudend maar dit moet mij wel van het hart. De manier waarop u reageert en u zelf opstelt daar gaan bij mij de nekharen recht op staan van weerzinwekkenheid. Ik vind dit jammer te merken en zal hoogstwaarschijnlijk geheel aan mijzelf te wijten zijn. Toch wilde ik u mijn eerste reactie naar u toe niet stilhouden.

Ik begrijp dan ook totaal niet wat u met uw reacties probeert te bereiken. Ik snap ze niet. Misschien dat u uw achterliggende gedachten met ons wil delen. Misschien dat ik dan wel iets snap van uw gedachtengang. Waarschijnlijk moet u er om lachen in dat geval is het ook goed. Eerlijk gezegd ben ik wel een beetje klaar met uw niets-zeggende one-liners die weinig getuigen van enig inzicht.

En weer ontopic:

Volgens mij is er een werkelijk verschil tussen het verlenen van hulp en het ontruimen van een kraakpand na een gerechtelijke uitspraak. Dit gebeurd namelijk door de sterke arm. Dat is in dit geval de politie. De politie heeft dan ook het geweldsmonopolie. Het verschaffen van toegang bij dit soort optredens is het toepassen van geweld. Dit is dus een politietaak. Waarvoor de Bra-Tra of ROE of OG gewoon voor is geoefend.

Zullen we de boomchirugen dan ook maar bij de brandweer voegen ?
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #762 Gepost op: 31 maart 2015, 12:30:15
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1340587 date=1427790059
Onzinnige redenering. Ook een brandweerman kun je gewoon dezelfde beschermende kleding bieden.

Maar brandweer mensen hebben geen geweldsmiddelen die ze kunnen gebruiken om zich te beschermen in dit soort situaties. Of moeten die brandweer eenheden dan maar uitgerust worden met handboeien, wapenstok, pepperspray en/of vuurwapen?

Citaat van: grizz link=msg=1340603 date=1427793153
Het verschaffen van toegang bij dit soort optredens is het toepassen van geweld. Dit is dus een politietaak. Waarvoor de Bra-Tra of ROE of OG gewoon voor is geoefend.

Het gaat toch ook niet alleen om het verschaffen van toegang, maar ook het mogelijk toepassen van geweld tegen aanwezige verdachten indien dat nodig is? En om de bevoegdheden en ervaring qua opsporing en aanhouding die een brandweerman niet heeft, en een politieagent wel?

Over een andere boeg. Ik kan me nog wat stormen herinneren in het Amsterdamse waarbij de Bratra assistentie verleende bij het opruimen van de vele takken/bomen die wegen versperde, zodat de Brandweer hun expertise kon inzetten voor de vele complexere, en gevaarlijkere, situaties. Bovendien is bij de ontruiming van de Tabakspanden ook gewoon de Brandweer ter plaatse geweest voor onderzoek naar een gaslucht?  Dus het lijkt mij, als leek, dat beide organisaties gewoon hun eigen expertise hebben en gebruiken, zonder elkaar vliegen proberen af te vangen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #763 Gepost op: 31 maart 2015, 13:01:31
Zullen we, onder het motto 'schoenmaker blijf bij je leest', dan maar weer on topic gaan?
Ik zet mijn vragenrondje nog even voort: zelfde ontruiming, een Sprinter 02-VVK-3, wagenparknummer 7311, R(omeo)00; een sprinter BH-BT-38, wagenparknummer 7315, Bratra. Allebei Amsterdam of iets anders?


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #764 Gepost op: 31 maart 2015, 14:13:23
Citaat van: paulg link=msg=1340619 date=1427799691
Zullen we, onder het motto 'schoenmaker blijf bij je leest', dan maar weer on topic gaan?
Ik zet mijn vragenrondje nog even voort: zelfde ontruiming, een Sprinter 02-VVK-3, wagenparknummer 7311, R(omeo)00; een sprinter BH-BT-38, wagenparknummer 7315, Bratra. Allebei Amsterdam of iets anders?

Zijn inderdaad beiden van de Eenheid Amsterdam.
De Romeo 00 is hier eerder voorbij gekomen:

Citaat van: M@rcel link=msg=1160240 date=1368336241


Dienst: Nationale Politie
Eenheid: Regionale Eenheid Amsterdam
Afdeling/Buro: Dienst Executieve Ondersteuning - BCCB
Soort voertuig: AE commandowagen
Merk: Mercedes Benz
Type: Sprinter 315 CDI
Kenteken: 02-VVK-3
Wagennummer: 7311/R-00
Roepnummer: n.v.t.
Bouwjaar: 2008
In dienst sinds: 09-09-2008
Bijzonderheden: voorzien van camera op dak.

Grtz,
Marcel


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #765 Gepost op: 31 maart 2015, 14:14:48
bedankt Marcel!


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #766 Gepost op: 31 maart 2015, 14:24:28
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1340599 date=1427791956
Mij uitleggen hoe het met oud- en nieuw bij de brandweer toegaat..........dat is net zoiets als een top kok vertellen dat hij de soep moet roeren. Lachen dit!
Dat politiemensen dat beoefenen is juist mijn punt, dat is dus gewoon zonde. Mag ik erop wijzen dat tijdens de NSS er gewoon brandweereenheden klaar stonden en geoefend waren voor optreden in het hogere geweldspectrum?

Ik zou zeggen: een typisch geval van ergens in de verte een bel horen luiden maar bij god niet weten waar de klepel hangt.

Ik "eet" zogenaamd van twee walletjes in de hoofdstad en kan uit eigen ervaring putten als ik zeg dat de brandweer bij lange na NIET is uitgerust om binnen de afzetting van een ontruiming die gaande is te opereren, zeker niet wanneer er met stenen en andere gooivoorwerpen wordt gegooid, laat staan dat ze een kraakpand binnen gaan welke nog niet is ontruimd en ontdaan moet worden van alle versperringen en hindernissen die binnenin een kraakpand zijn opgeworpen.

Bratra-leden zijn uiterst professionele en goed opgeleide en getrainde politieambtenaren die heel goed weten hoe ze om moeten gaan met de hen ter beschikking gestelde  attributen.

Mijn advies in deze luidt: lees eerst eens wat meer info betreffende de Bratra en hun werkzaamheden alvorens zo hoog van de toren te blazen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #767 Gepost op: 31 maart 2015, 14:56:39
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1340599 date=1427791956
Mij uitleggen hoe het met oud- en nieuw bij de brandweer toegaat..........dat is net zoiets als een top kok vertellen dat hij de soep moet roeren. Lachen dit!

Apart dat u dat vervolgens wel over de politie doet.

Citaat
Bovendien zijn rook en vuur totaal ongevaarlijk.
Natuurlijk zijn die ongevaarlijk, oh en die illegale explosieven die gegooid worden doen ook niets natuurlijk.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #768 Gepost op: 1 april 2015, 10:07:10
Aantal off-topic berichten verwijderd over rook en vuur, waar rook is is vuur etc. Wat minder animositeit zou niet misstaan. :)

Gaarne on-topic dus weer geachte forumgenoten.

Fijne dag!



Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #769 Gepost op: 1 april 2015, 11:21:07
Citaat van: paulg link=msg=1340600 date=1427792271
Vergelijkbaar met de Amsterdamse Bratra dus?
Dank,
Paulg
Zou heel goed kunnen, maar volgens mij is de Haagse Bratrabus een grotere bus (type manschappenbus) met traanplaat dakbedekking en ladders etc erop als ik 't me goed herinner.
greetz,  Enrique