Sneeuw en sneeuwkettingen

Auteur Topic: Sneeuw en sneeuwkettingen  (gelezen 5430 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2005, 17:33:38
Zouden jullie mij kunnen vertellen waar en hoe het wettelijk geregeld is dat een brandweerauto spijkerbanden mag hebben van 15 nov tot 15 mrt?

Dezelfde Daaf die ik ken? Dan zou je het volgens mij in je rijopleiding gehad moeten hebben!

Algemene ontheffing voor gebruik van spijkerbanden
17 november 1972/Nr. RVW 73609
Hoofddirectie van de Waterstaat
Hoofdafdeling Waterstaat

De Minister van Verkeer en Waterstaat a.i.,

Gelet op artikel 123, zevende lid, van het Wegenverkeersreglement

Besluit:
A. voor motorvoertuigen ten dienste van de politie en brandweer en
B. voor ziekenauto's ontheffing te verlenen van het gestelde in artikel 13, eerste lid, onder c, en artikel 65, aanhef en onder a, van het Wegenverkeersreglement voorzover daarbij is bepaald, dat het loopvlak van banden geen metalen elementen mag bevatten die tijdens het rijden kunnen uitsteken, onder de volgende voorwaarden:
a. de ontheffing is jaarlijks van kracht in de periode van 15 november tot 15 maart;
b. van de ontheffing mag uitsluitend gebruik worden gemaakt voor zover dat voor de uitvoering van de opgedragen taak noodzakelijk is.


Groetjes,

Bart


Daaaf

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 17 maart 2005, 20:28:24
Weet niet of ik dezelfde ben die jij kent.......???

Ik ken de ontheffing inderdaad wel, maar ben nieuwsgierig of die nog steeds van kracht is na inwerkingtreding van het voertuigreglement. Inmiddels zijn alle artikelen van het ouder WVR vervallen en dan is een ontheffing op grond van één der artikelen weinig waard. Of deze moet zijn meegegaan naar het VR, maar dan zou ik graag zien waar ik deze wijziging kan vinden.

Ik vraag mij dus serieus af of de spijkerbanden nog wel zo toegestaan zijn als dat wij denken. Het zal niet de eerste keer zijn dat er ontheffingen gebruikt worden die reeds lange tijd niet meer van kracht zijn.

In elk geval bedankt voor het antwoord en het nummer van de exacte ontheffing. Kan ik in elk geval verder mee zoeken.


Bart S

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 17 maart 2005, 21:11:30
Weet niet of ik dezelfde ben die jij kent.......???
Aan deze reactie kan ik al zien dat je niet de Daaf bent die ik in gedachten had  ;) (is ook trouwens een "a" teveel zie ik nu)

Ik heb de info uit de nieuwste uitgave van het SOSA Leerboek Ambulancechauffeur, dus ging er vanuit dat het correct was. Ben benieuwd of je zoektocht een ander antwoord oplevert!

Groeten,

Bart


Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2005, 00:35:42
1 voertuigen bij brandweer Leidschendam-Voorburg heeft sneeuw kettingen! O.A de hoogwerker of de TAS het heeft weet ik niet zeker! Vorige week toen het zo sneeuwden hebben ze er ook GEBRUIK van gemaakt anders was de hoogwerker niet van zijn plaats te krijgen! En volgens mij is dit niet verboden ofzo. Op zo een moment kan je gewoon niet anders en zou je ze wel moeten gebruiken. Maar die sneeuwbuien als vorige week komen maar zelden voor dus zo vaak gebruiken ze die kettingen ook weer niet!

BTW best leuk een autospuit en hoogwerker die uitrukken met 15 km/p

Groet Ronald.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #14 Gepost op: 5 april 2006, 19:57:49
(KICK)

de brandweer van Aalsmeer rijd nu met spijkerbranden, je hoort ze tenminste mooi tikken tijdens het rijde
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #15 Gepost op: 6 april 2006, 12:40:01
Al onze blus/red voertuigen hebben automatische sneeuwkettingen.


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #16 Gepost op: 7 april 2006, 22:01:37

de brandweer van Aalsmeer rijd nu met spijkerbranden, je hoort ze tenminste mooi tikken tijdens het rijde
Dan zal er wel een steentje in het profiel gezeten hebben: spijkerbanden zijn in NL geheel niet toegestaan: winterbanden wel.  ;)

Automatisch sneeuwkettingen zijn trouwens ook goed te gebruiken als het wegdek glad is door opvriezen.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #17 Gepost op: 7 april 2006, 23:21:17
Wel toevallig, als er dan op allebei de tankautospuiten steentjes tussen zitten, en er ook nog eens mooie ijzeren puntjes op de banden te zien zijn  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !