GNK-C (SIGMA/Ambuteams) volledig op de schop; Grootschalige geneeskundige bijstand (GGB)

Auteur Topic: GNK-C (SIGMA/Ambuteams) volledig op de schop; Grootschalige geneeskundige bijstand (GGB)  (gelezen 11893 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Citaat
Grootschalige Geneeskundige Bijstand
De (concept)rapportage ‘Visie op Grootschalige Geneeskundige Bijstand’ is met een begeleidende brief van de portefeuillehouder Repressie en Nazorg aangeboden aan de stuurgroepleden van de betrokken ketenpartners (ambulancezorg, traumazorg, GHOR en Rode Kruis). Elke ketenpartner is gevraagd om hier in eigen verband reacties over te verzamelen. Voor de GHOR zijn er in maart en april, verspreid over het land, vijf bijeenkomsten georganiseerd. Daaraan is deelgenomen door een breed scala aan medewerkers: beleidsmedewerkers, materiaal beheerders, OvDG’s, HS-GHOR, maar ook hebben in een aantal regio’s collega’s van het NRK en de ambulancedienst al meegedacht. In de bijeenkomsten is de visie op grootschalige geneeskundige bijstand en de aanbevelingen uit de rapportage toegelicht. Daarnaast zijn de voorlopige blauwdrukken voor logistieke ondersteuning en de inrichting van een nevenketen met georganiseerde vrijwilligers besproken en getoetst. Uit de bijeenkomsten zijn al verschillende aanvullingen en verbeterpunten gekomen die meegenomen worden in de rapportage en de blauwdrukken. De projectgroep en de werkgroepen zullen deze verder uitwerken, samen met de reacties die ze nog kunnen krijgen vanuit de achterban  van AZN, LNAZ en het Rode Kruis.
De twee blauwdrukken worden in het eerste half jaar van 2013 opgeleverd en bevatten een organisatiemodel, kwantificering van de inrichting van het model en een financieringsmodel. De stuurgroep van het project GGB zal de eindrapportage volgens planning op 26 juni vast gaan stellen ter aanbieding aan de ketenpartners en het Veiligheidsberaad.
bron: GHOR Nederland


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Helaas is de conceptrapportage nog niet te vinden (door mij niet althans) dus kan ik het antwoord op m'n vraag niet opzoeken: is het ook de bedoeling om de 'SIGMA nieuwe stijl' laagdrempeliger in te zetten?

Ik denk dat daar, ook voor de mensen zelf, een hoop winst te behalen valt. Nu zag je vaak dat het SIGMA team onverrichterzake huiswaarts ging omdat er voor hen geen werk meer was of men bij voorbaat dacht 'laat maar zitten, want dat duurt te lang'. Dat zal niet erg motiverend werken en is ook zonde van de beschikbare capaciteiten.

Ook bij de grotere ongevallen in de dagelijkse praktijk zou je de vrijwilligers m.i. in kunnen zetten ter ondersteuning van de ambulancedienst, waarmee de ambulancedienst mogelijk minder wagens hoeft in te zetten bij het incident en betere restdekking behoudt. Dat betekent dan dus wel dat je er eerder bij moet zijn, met kleinere en sneller inzetbare eenheden. De logistieke component (tent, container, etc.) komt dan later wel indien nodig. Wellicht dat in sommige gebieden e.e.a. ook te combineren valt met first responder taken en dergelijke. Belangrijk voordeel enerzijds is dat de leden veel meer praktijkervaring gaan opdoen dan nu het geval is, wat het ook makkelijker maakt om in een opgeschaalde situatie de goede dingen te doen. Anderzijds is het voordeel dat je makkelijker (stapsgewijs) kunt opschalen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Voor zover ik begrepen heb gaat het juist weg van de medisch assisterende kant,  en meer naar ofwel nevenketen en T3 stromen of andere typen gebeurtenissen, dus denk ik niet dat we ingezet gaan worden bij " gewone" verkeersongevallen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Agnes Boelens

  • HGN, verv.teamleider SIGMA Ameland
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
De SIGMA teams op de wadden zullen wel gewoon blijven bestaan ga ik vanuit.
Maar het is allemaal weer spannend hoe het eruit gaat zien, wat er nu weer veranderd gaat worden. :D


bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Waarom zouden de SIGMA teams op de wadden eilanden wel blijven bestaan? Deze zijn nog nóóit ingezet  :D.

En ik zie dat jij HGN bent, waarschijnlijk weet jij dan toch meer?
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Waarom zouden de SIGMA teams op de wadden eilanden wel blijven bestaan? Deze zijn nog nóóit ingezet  :D.

En ik zie dat jij HGN bent, waarschijnlijk weet jij dan toch meer?

Volgens mij zijn ze bij de GGB uitgegaan van de mogelijkheid om overal in Nederland (behalve de Wadden) binnen 2 uur 100 ambulances ter plaatsen te kunnen hebben. Daarbij zouden dan incidenten tot 250 slachtoffers verwerkt kunnen worden. Op de Wadden is die norm van 100 ambulances niet haalbaar. Dat zou een reden kunnen zijn om daar een afwijkend bijstandsmodel toe te passen.

Remco (die al wel 3 presentaties van de GGB werkgroep heeft gezien maar volgende week pas de presentatie vanuit het RK Verenigingskantoor krijgt)
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
helemaal duidelijk en logisch. Ik ben benieuwd naar de presentatie.
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Op 22 mei en 27 mei, zijn er voor de GNK combinaties van de districten NO-Gelderland en Ijsselland en Twente, twee bijpraat momenten gepland. De vrijwilligers die het betreft hebben hierover een mail gehad en konden daarop een voorkeur aangeven.
Ik zelf ga 22 mei. Als er iets te melden valt, zal ik het hier neerzetten.
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Helemaal goed, want zelf kan ik die dagen niet.
Ik hoop alleen niet dat ze de taken van het Sigma gaan vereenvoudigen.

Ik ben juist op zoek naar meer verdieping.... :-\

Afwachten maar.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616