Het niet mogen verlaten van een voetbalstadion ten tijde van de wedstrijd?!

Auteur Topic: Het niet mogen verlaten van een voetbalstadion ten tijde van de wedstrijd?!  (gelezen 2821 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RJM

  • HV-geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 538
Beste medeleden,

Afgelopen zaterdag moest ik voor een opdracht naar een voetbalstadion in Overijssel.
Aangekomen heb ik mijn kleding en toebehoren aangedaan, en na een tijdje op mijn locatie gaan staan. Net voor de rust werd ik door mijn collega boven afgelost, en of ik naar beneden wilde gaan en haar post wou innemen (bij de in/uitgang - toeganscontrole). Hier aangekomen stond ik met een medebeveiliger en een steward.

Omdat de thuisclub al aardig achterstond wilden sommige bezoekers tijdens de rust het stadion verlaten om naar huis te gaan enzovoort. Tot mijn grote verbazing hoorde ik van mijn medebeveiliger en steward dat hun/wij dit niet konden toelaten, omdat dit de (nieuwe?) regels waren van de KNVB en CP. Oftewel wij moesten mensen hun vrijheid ontnemen omdat de KNVB deze regel heeft verzonnen/gemaakt.

De eerste man hebben mijn collega's en ik geweigerd (Regels nageleefd van KNVB > CP) maar deze keerde aggresief naar ons terug omdat hij er niet uit mocht! De CP wie meekijk d.m.v. camerabeelden zag dat de aggresieve man erg dichtbij kwam, waarop hun meldde dat we deze man eruit mochten/moesten laten.

Uiteindelijk omdat wij hier overduidelijk niet mee eens waren, besloten wij de mensen eruit te laten indien ze eruit wilde. Dit omdat mijn collega's en ik van mening zijn wij als beveiligers geen vrijheid mogen ontnemen van bezoekers. Na mij weten mag alleen een politie agent iemand van zijn vrijheid ontnemen..?

Mijn vraag aan me blauwe collega's: Mogen wij als beveiliger 'volgens de wet' bezoekers van een voetbalstadion weigeren het stadion te verlaten ten tijde van een voetbalwedstrijd?


Burgerhulpverlener, AED-bediener.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Dan moet het in het huisregelement staan, en wel fatsoenlijk bij iedere bezoeker kenbaar zijn gemaakt, lijkt me. Dat het niet toegestaan is ten tijde van de wedstrijd het stadion te verlaten o.i.d.

Of er moet een APV van kracht zijn, maar dit komt dan via gemeente / politie / burgemeester in overleg met andere partijen.

Ik zou het erg vreemd vinden. Als ik weg zou willen bij een evenement, dan ga ik ook weg. Koste wat het kost...  >:D
Maar, ben ook benieuwd, net als jij, wat de blauwe tak hierover mee kan brullen..


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Dan moet het in het huisregelement staan, en wel fatsoenlijk bij iedere bezoeker kenbaar zijn gemaakt, lijkt me. Dat het niet toegestaan is ten tijde van de wedstrijd het stadion te verlaten o.i.d.

Maar dan nog mag je -volgens mij- mensen niet tegen hun wil vasthouden. Niet voldoen aan huisregels = toegang ontzeggen cq (laten) verwijderen. En dan is diegene alsnog waar 'ie zijn wil, namelijk buiten het stadion.  >:D

Ook mij lijkt het sterk dat dit vanuit de club/steward mag.
Senior GGP / Oost-Brabant


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Als vervent bezoeker van voetbalwedstrijden, heb ik gisteravond navraag gedaan bij de club die ik altijd bezoek. Daar was in ieder geval niet bekend dat dit een nieuwe regel van de KNVB zou zijn.
Wel hanteert men daar de regel dat als je het stadion verlaat gedurende de wedstrijd, je niet meer naar binnen mag. (Dat laatste is ook opgenomen in de standaard voorwaarden van de KNVB. Lijkt mij dus iets wat men in Zwolle zelf heeft bedacht, of een misverstand..)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


RJM

  • HV-geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 538
Dan moet het in het huisregelement staan, en wel fatsoenlijk bij iedere bezoeker kenbaar zijn gemaakt, lijkt me. Dat het niet toegestaan is ten tijde van de wedstrijd het stadion te verlaten o.i.d.

Of er moet een APV van kracht zijn, maar dit komt dan via gemeente / politie / burgemeester in overleg met andere partijen.

....

Na mij weten staat deze regel niet in de huisregels die de bezoekers zien voordat zij naar binnen gaan. En zelfs dan ben ik volgens mij toch echt niet bevoegd om vrijheidsberoving te plegen. Alleen zoals je inderdaad vermelde er een APV van kracht moet zijn.

Als vervent bezoeker van voetbalwedstrijden, heb ik gisteravond navraag gedaan bij de club die ik altijd bezoek. Daar was in ieder geval niet bekend dat dit een nieuwe regel van de KNVB zou zijn.
Wel hanteert men daar de regel dat als je het stadion verlaat gedurende de wedstrijd, je niet meer naar binnen mag. (Dat laatste is ook opgenomen in de standaard voorwaarden van de KNVB. Lijkt mij dus iets wat men zelf heeft bedacht, of een misverstand..)

Bedankt voor je navraag, dat is mij weer een stukje helderheid. Over de andere regel die je opnoemde, hanteren zij daar ook inderdaad.
Ga hier nog zeker achteraan voor meer duidelijkheid van hun kant!


Alvast bedankt allen!
Burgerhulpverlener, AED-bediener.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Zie hier de KNVB Standaardvoorwaarden. Bij verlaten van je toegewezen plaats vervalt je toegangsbewijs (art. 3.4). Er staat niets over het niet mogen verlaten van het stadion. Wat wél een mogelijkheid is, is dat op last van de politie de deuren gesloten moeten blijven om te voorkomen dat mensen naar buiten komen [om de openbare orde te verstoren]. Maar volgens mij is deze maatregel incidenteel en moet dit dan onder begeleiding van politieambtenaren [al of niet ME]. Overigens heb ik dat bij een ander stadion in Overijssel alleen nog maar meegemaakt bij het uit-vak en nog nooit bij de thuissupporters.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill