Discussie over samenwerking tussen Reddingsbrigade en KNRM

Auteur Topic: Discussie over samenwerking tussen Reddingsbrigade en KNRM  (gelezen 27353 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Afgesplitst omdat het onderwerp van discussie inmiddels gaat over de algemene samenwerking tussen de reddingsbrigades en de KNRM. Gaarne in dit topic ideeën voor eventuele samenwerkingsvormen in de toekomst. Discussie over de waterscooteropleidingen e.d. kunnen in het oorspronkelijke topic.

Het cultuurverschil tussen lifeguards van danwel KNBRD en KNRM maakt volgens mij geen donder uit. Er is al een gigantisch verschil in culturen bij Reddingsbrigades langs de kust weet ik uit ervaring, toch zijn ze wel bereid samen te werken. Ik denk dat op werkvloer niveau de problemen niet liggen. Sterker nog, ik denk dat er een groot aantal staat te popelen om eens bij anderen mee te kijken.




IfOnly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2012, 22:32:49
De KNRM heeft al meerdere malen aangegeven graag de RN opleidingen af te nemen. Maar elk initiatief wordt door de directeur RN de grond in geboord. Nee, het wordt hier van een kant tegengehouden en dat komt niet van de knrm.

Zoals gezegd, de huidige directeur RN wil niets met de knrm te maken hebben. Blijkbaar heeft hij niet in de gaten dat hij met die houding het de knrm alleen maar makkelijker maakt zich te profileren op taken waar voorheen reddingsbrigades alleen actief waren.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2012, 23:29:59
Ach, zolang er twee kampen bestaan, zullen die naar elkaar blijven wijzen. In de formele berichtgeving ga je dat niet terugvinden, maar uit het informele circuit blijkt het hier regelmatig. En in welke kringen je je dan begeeft, bepaalt in belangrijke mate je beeld- en oordeelsvorming.

Dus ja, de één vind dat het aan de directeur KNRM ligt, de ander vind dat het aan de directeur RedNed ligt. Heel simpel: waar er twee kijven, hebben er twee schuld. Jammer dat er überhaupt van zo'n situatie sprake is, maar die gaan we hier toch niet oplossen.

Des te beter dat de partijen elkaar op lokaal niveau prima weten te vinden en dit soort samenwerking realiseren O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2012, 10:02:11
De KNRM heeft al meerdere malen aangegeven graag de RN opleidingen af te nemen. Maar elk initiatief wordt door de directeur RN de grond in geboord. Nee, het wordt hier van een kant tegengehouden en dat komt niet van de knrm.

Zoals gezegd, de huidige directeur RN wil niets met de knrm te maken hebben. Blijkbaar heeft hij niet in de gaten dat hij met die houding het de knrm alleen maar makkelijker maakt zich te profileren op taken waar voorheen reddingsbrigades alleen actief waren.

Stel dat jij gelijk hebt en de directeur RN alles torpedeerd, dan kan ik me daar ook wel in vinden.
Je zal eerst goede afspraken moeten maken m.b.t. samenwerking, je moet bij het begin beginnen.
Maak eerst eens afspraken wie wat gaat doen, ik vind het raar dat de KNRM stranden bewaakt.
Op deze manier kun je niet samenwerken, waar ik wel voorstander van ben


IfOnly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2012, 14:28:38
En dan komen we weer bij het grootste probleem. RN is geen organisatie waarmee je afspraken kunt maken. Het is een overkoepelend orgaan afhankelijk van de mening en nukken van de aangesloten verenigingen, en die zien vaak alleen maar het lokale belang. Dat is op zich niet erg maar daarbij geven ze RN als organisatie ook nog eens geen kans om als overkoepelend orgaan op te treden.

Dat de KNRM strandbewaking doet vindt jij raar, maar het zat al jaren in de lucht en reddingsbrigades noch RN hebben er iets aan gedaan totdat het te laat was. Of we het leuk vinden of niet, bewaking op en rond water en zeker die op het strand wordt steeds meer als product gezien. En een product wordt vaak zakelijk bekeken. De veiligheid wordt ondergebracht bij een partij waar afspraken mee gemaakt kunnen worden. Dat kan een stichting zijn, de brandweer, de KNRM of lokale reddingsbrigade. Of RN, maar als dat gebeurd dan doet RN hetzelfde als de KNRM. Dat zou bij lokale brigades niet goed vallen. Kortom, RN mag/kan/wil niet, de lokale brigades staan niet overal even sterk. En laten we eerlijk zijn, RN staat eigenlijk ook nergens sterk, hoe graag ze dat ook wil.

Als de brigades slim zijn maken ze nu eindelijk werk van samenwerking onderling en gaan ze het produkt zelf aanbieden. Of dat nu RVR heet, een stichting of een B.V., met of zonder RN is eigenlijk irrelevant, het moet gewoon gebeuren. Anders gaan anderen ermee vandoor. Of je dat nu raar vindt of niet.....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2012, 14:37:37
Als ik dit verhaal zo lees is RN een organisatie, maar bewegen alle aangesloten verenigingen zoals zij dat zelf willen. Dus is er naar mijn inziens weinig sprake van structuur in de organisatie. Wat is dan de inbreng  van het overkoepelend orgaan?


IfOnly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2012, 15:11:37
Als overkoepelend orgaan heeft RN een sterke positie op het gebied van opleidingen, voornamelijk voor binnenwater/zwembaden. Verder zijn ze belast met rampenbestrijding bij overstromingen. Anders dan dat heeft ze weinig toegevoegde waarde.

En zelfs bij de rampenbestrijding kan ze zichzelf niet profileren. Bij de overstromingen in Groningen/Friesland was geen reddingsbrigade te bekennen. Defensie werd door de veiligheidsregio's ingezet omdat ze niet eens wisten van het bestaan van RN.

En als je dan ook bij de opleidingen de kop in de wind gooit is het niet gek dat je daar straks ook gepasseerd gaat worden.

Kortom, RN heeft op dit moment weinig toegevoegde waarde.


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2012, 15:42:54
En zelfs bij de rampenbestrijding kan ze zichzelf niet profileren. Bij de overstromingen in Groningen/Friesland was geen reddingsbrigade te bekennen. Defensie werd door de veiligheidsregio's ingezet omdat ze niet eens wisten van het bestaan van RN.

Er heeft een aanzienlijk aantal reddingsbrigades in vooralarm gestaan. Dus dat er geen brigade te bekennen was, wil niet zegggen dat er niets gebeurd is en er (dus) geen meerwaarde is. Veiligheidsregio's zijn zich m.i. meer bewust gaan worden van de rol van RN. Ik zou dat zeker niet onderschatten.

Geloof dat we eigenlijk over de waterscooteropleiding(en) aan het discussiëren waren...  ;)

Groeten,
Mark


IfOnly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2012, 16:00:47
Brigades werden in vooralarm gezet nadat defensie al was ingezet. Dat had natuurlijk andersom gemoeten.

En ja, het topic behelst de waterscooteropleiding. Maar als deze wordt neergezet als een samenwerking tussen KNRM en RN dan moet dat wel even rechtgezet worden, en loopt de discussie al snel een andere kant op. Een nieuw topic dan maar.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2012, 16:41:35
Misschien handig als je wat genuanceerder reageert. Eerst roep je dat reddingsbrigades niet gealarmeerd zijn omdat veiligheidsregio's niet weten dat reddingsbrigades bestaan. Wanneer je daarop een reactie krijgt, roep je snel dat defensie er was voordat brigades in vooralarm werden gezet. Een beetje onsamenhangend dus.

Als direct betrokkene weet ik dat het vooralarm er was voor defensie werd ingezet. En als direct betrokkene weet ik ook dat defensie niet gewacht heeft op een verzoek (zoals dat is afgesproken--de brandweer gaat tenslotte ook niet rijden voor er een verzoek is), maar is gaan rijden en zich heeft aangeboden onder het mom van "we zijn op oefening in de buurt, heb je hulp nodig?"

Maar goed: ik ga nu zelf oftopic, dus wat mij betreft terug naar de waterscooter.

Ik ben wel benieuwd naar je achtergrond.......