Discussie over samenwerking tussen Reddingsbrigade en KNRM

Auteur Topic: Discussie over samenwerking tussen Reddingsbrigade en KNRM  (gelezen 27505 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

IfOnly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2012, 17:00:28
Maar ja, dat vraagt natuurlijk om een reactie ;)

Ik heb niets gezegd over alarmering of vooralarmering. Ik merkte op dat de brigades niet aanwezig waren en defensie wel. Hoe dat is gebeurd maakt mij niet zoveel uit. Als defensie zichzelf heeft aangeboden dan betekent dat dus een nieuwe speler in de run op taken waarvan gedacht wordt dat ze bij reddingsbrigades thuis horen.

Waar het mij om gaat is dat RN en reddingsbrigades blijkbaar niet in de gaten hebben dat andere partijen azen op de taken die zij zichzelf hebben toebedeeld of toebedeeld hebben gekregen. En als dit wel zo is dan hebben ze weinig verweer hiertegen. Dat is een zorgelijke ontwikkeling die niet er niet beter op wordt als brigades ieder voor zich hun eigen gang blijven gaan en de directeur RN zijn hoofd in het zand steekt.

De waterscooteropleiding is hier een duidelijk voorbeeld van, dus niet helemaal off topic.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2012, 17:05:24
Ik vermoed dat je als reddingsbrigadelid een flink aantal negatieve ervaringen hebt met Reddingsbrigade Nederland...


IfOnly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2012, 17:12:04
Nee, eerder het tegenovergestelde. Daarom zou ik het ook zonde vinden als RN en de reddingsbrigades het onderspit delven. Dat kan alleen als er wat meer mensen zich druk zouden maken over de gang van zaken.


IfOnly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2012, 17:27:57
Dat kan alleen als er wat meer mensen zich druk zouden maken over de gang van zaken.

Daarmee bedoelde ik dat het voorkomen kan worden indien meer mensen zich hierover druk zouden maken. Foutje....;)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2012, 21:09:45
En dan komen we weer bij het grootste probleem. RN is geen organisatie waarmee je afspraken kunt maken. Het is een overkoepelend orgaan afhankelijk van de mening en nukken van de aangesloten verenigingen, en die zien vaak alleen maar het lokale belang. Dat is op zich niet erg maar daarbij geven ze RN als organisatie ook nog eens geen kans om als overkoepelend orgaan op te treden.

Dat de KNRM strandbewaking doet vindt jij raar, maar het zat al jaren in de lucht en reddingsbrigades noch RN hebben er iets aan gedaan totdat het te laat was. Of we het leuk vinden of niet, bewaking op en rond water en zeker die op het strand wordt steeds meer als product gezien. En een product wordt vaak zakelijk bekeken. De veiligheid wordt ondergebracht bij een partij waar afspraken mee gemaakt kunnen worden. Dat kan een stichting zijn, de brandweer, de KNRM of lokale reddingsbrigade. Of RN, maar als dat gebeurd dan doet RN hetzelfde als de KNRM. Dat zou bij lokale brigades niet goed vallen. Kortom, RN mag/kan/wil niet, de lokale brigades staan niet overal even sterk. En laten we eerlijk zijn, RN staat eigenlijk ook nergens sterk, hoe graag ze dat ook wil.

Als de brigades slim zijn maken ze nu eindelijk werk van samenwerking onderling en gaan ze het produkt zelf aanbieden. Of dat nu RVR heet, een stichting of een B.V., met of zonder RN is eigenlijk irrelevant, het moet gewoon gebeuren. Anders gaan anderen ermee vandoor. Of je dat nu raar vindt of niet.....

Beste IfOnly,
Ik weet niet waar je mee bezig bent maar je reacties komen op mij zo over dat je waas voor je ogen hebt, waar je niet van af te brengen bent.
Eerder al aangegeven dat bv in nhn nagenoeg alle brigade`s afspraken hebben gemaakt gezamelijk, in het bijzijn van rn met de veiligheidsregio.
Ook is rn sterk genoeg om de O&G te regelen, dus je visie moet je even herzien denk ik


IfOnly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #15 Gepost op: 24 juni 2012, 22:21:31
Beste Muistroom,

De afspraken in nhn zijn gemaakt met de SKR, zonder RN. Notabene de VR in nhn heeft een brief gestuurd naar RN met de mededeling dat zij geen zaken meer wil doen met RN maar alleen met de reddingsbrigades afzonderlijk. Dit omdat RN geen doorzettingsmacht heeft.

O&G is inderdaad prima geregeld, daar geen onvertogen woord over.

Ondertussen zijn er wel wat zaken veranderd en als je dat negeert kun je voor rare verassingen komen te staan. En het lijkt erop dat RN niet goed kan anticiperen op deze veranderingen. Daarom blijf ik herhalen dat het tijd is voor het bundelen van krachten, met of zonder RN.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #16 Gepost op: 10 augustus 2012, 09:52:34
Lancering handboek reddingwaterscooter

AMSTERDAM -  Rescue Vlissingen en de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) geven 9 augustus gezamenlijk het startsein voor de nieuwe opleiding reddingwaterscooter. In de nieuwe strandpost van Vlissingen wordt de periode van intensieve samenwerking afgerond door de overhandiging van het gezamenlijk ontwikkelde handboek aan de Amerikaanse instructeurs Jon Jelle en Jerry Vandermeulen.
Vorig jaar zijn de handen inéén geslagen om te komen tot een uniforme opleiding. Instructeur Leon Boeije, die al tien jaar ervaring heeft met reddingwaterscooteropleidingen, is tevreden over het nieuwe handboek.
In de nieuwe cursus zijn verschillende technieken voor de redding van drenkelingen uit binnen- en buitenland gecombineerd tot één uniforme instructie en zijn de verschillende instructieboeken tot één nieuwe handleiding samengevoegd. Deze zal voortaan gebruikt worden bij alle opleidingen met reddingwaterscooters in Nederland.

“De grootste winst behalen we doordat de reddingstechnieken uniform en uitwisselbaar zijn voor alle instructeurs en strandwachten. Zodoende weet straks elke bestuurder en reddingzwemmer in een perfect samenspel een drenkeling snel te redden. Het maakt niet uit of het een strandwacht op de Waddeneilanden is of op Walcheren”. aldus Boeije.

Amerikaanse brandweer
In 2004 ontstond het idee om gezamenlijk een opleiding te ontwikkelen.
Boeije: “In 2004 organiseerden wij tijdens het reddingsevenement Rescue Vlissingen voor het eerst een waterscootercursus ten behoeve van het reddingwerk. De opleiding kwam van Amerikaanse brandweerinstructeurs uit Ventura, die de waterscooter reeds jaren met succes toepasten voor reddingswerk op zee. Het werd al snel duidelijk dat er verschillende technieken waren. En het heeft grote voordelen om allemaal op eenzelfde manier te werken.” De discussie over de verschillen zijn nu, met deze nieuwe opleiding en bijbehorend handboek, voorbij.
Geslaagd
Ook deze week is door 7 cursisten de opleiding met goed gevolg afgerond. Alle strandwachten, die de cursus reddingwaterscooter operator en reddingzwemmer met goed gevolg doorliepen, ontvingen een certificaat waarmee zij bevoegd zijn om als bestuurder van de reddingwaterscooter op te treden.
Inmiddels wordt ook gewerkt aan een instructeursopleiding, waarmee in korte tijd het aantal docenten kan worden vergroot.
De instructeurs kunnen worden ingezet voor de opleiding van strandwachten overal in het land. De opleiding duurt twee dagen.
www.telegraaf/vaarkrant.nl


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #17 Gepost op: 10 augustus 2012, 10:42:25

Waar het mij om gaat is dat RN en reddingsbrigades blijkbaar niet in de gaten hebben dat andere partijen azen op de taken die zij zichzelf hebben toebedeeld of toebedeeld hebben gekregen. En als dit wel zo is dan hebben ze weinig verweer hiertegen. Dat is een zorgelijke ontwikkeling die niet er niet beter op wordt als brigades ieder voor zich hun eigen gang blijven gaan en de directeur RN zijn hoofd in het zand steekt.

Ik heb zo het idee dat iedereen die een beetje betrokken is dat prima in de gaten heeft. Alleen dat verweer waarover jij spreekt kun je op allerlei manieren organiseren en het gebeurt nu niet op de manier die jij het liefste ziet. Ik zie genoeg voorbeelden waar RN samen met de individuele brigades van zich af bijt. De gang van zaken ligt volgens mij alleen veel complexer dan jij het hier voorschotelt.

Als grote binnenwater brigade met veel leden, een goed eigen vermogen, veel eigen materiaal en meer bewakingen dan we aan kunnen kan ik zeggen dat wij met enige zorg kijken naar RN, maar met nog veel grotere zorgen naar een eventueel fusie/overname/overgang naar de KNRM. Als bestuurslid durf ik te beweren dat de kracht van onze club is dat we een vereniging zijn, waarin iedereen zijn steentje bijdraagt, maar in ruil daarvoor ook een stem heeft waarnaar geluisterd wordt. De kracht zit hem ook in het lokale: wij doen hier in Brabant wat hier nodig is. Wij kijken met angst en beven naar de organisatiestructuur van de KNRM: ja, zij zijn slagvaardiger, maar het is super ondemocratisch en veel te veel landelijke eenheidsworst. Ik weet dat ze dit graag zien bij de Brandweer en bij Veiligheidsregio's, maar het is de doodsteek voor vrijwilligers die het doen vanuit passie en niet voor het geld.

Zo hebben ze de vrijwillige Brandweer op heel veel plaatsen al om zeep geholpen, is nu de Reddingsbrigade aan de beurt?

Laat professionals nu eens gewoon doen waar ze goed in zijn, zonder er gelijk weer een structuurtje omheen te moeten hangen....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #18 Gepost op: 10 augustus 2012, 21:41:11
Wij kijken met angst en beven naar de organisatiestructuur van de KNRM: ja, zij zijn slagvaardiger, maar het is super ondemocratisch en veel te veel landelijke eenheidsworst. Ik weet dat ze dit graag zien bij de Brandweer en bij Veiligheidsregio's, maar het is de doodsteek voor vrijwilligers die het doen vanuit passie en niet voor het geld.

Dit argument volg ik niet helemaal: de KNRM bestaat toch ook voor 95% uit vrijwilligers en die doen het dus toch ook niet voor het geld? ::)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #19 Gepost op: 12 augustus 2012, 21:14:03
Dit argument volg ik niet helemaal: de KNRM bestaat toch ook voor 95% uit vrijwilligers en die doen het dus toch ook niet voor het geld? ::)

Ik heb het ook niet over de werkvloer, daar willen we volgens mij allemaal hetzelfde. Het gaat om de aansturing op het hoogste niveau. Bij Reddingsbrigade Nederland zijn uiteindelijk de leden de baas: het is een vereniging met getrapte democratie. Als het landelijk bestuur een belangrijke wijziging wil doorvoeren, legt ze die schriftelijk voor aan alle 180 reddingsbrigades. Die nemen binnen hun vereniging daar weer een besluit over, eventueel door een ledenvergadering, en daar wordt over gestemd in een landelijke vergadering. Daarin heeft iedere brigade stemrecht naar grootte (ledenaantal bepaalt aantal stemmen). Brigades kunnen ook zelf voorstellen indienen en bij meerderheid van stemmen, heeft het bestuur in principe zo'n motie uit te voeren. In mijn beleving kent de KNRM geen democratische jaarvergadering of iets dergelijks waarin de bemanning kan meestemmen over de toekomst van de organisatie.

Als KNRM en Reddingsbrigade dus willen fuseren, moet aan de ene kant de directeur KNRM het willen en aan de andere kant de meerderheid van de 25.000 leden van de Reddingsbrigade dat willen.....

De directeur RN werkt voor ons, de mensen van de KNRM werken voor hun directeur.

Dit is misschien wat zwart-wit, maar als de KNRM graag de Reddingsbrigades erbij wil hebben, zal ze een vorm van zeggenschap moeten regelen. Anders gaan die brigades nooit voor stemmen in de vergadering van Reddingsbrigade Nederland. Ik kan je nu al voorspellen dat die 180 brigades met 25.000 leden hun lot niet in handen van 1 directeur gaan leggen, die hebben nu een stem en die willen ze houden :)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch