Actie Greenpeace bij Shell stations inzet brandweer en politie 14-09-2012

Auteur Topic: Actie Greenpeace bij Shell stations inzet brandweer en politie 14-09-2012  (gelezen 24005 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #50 Gepost op: 14 september 2012, 13:13:05
Misschien dat ze tegens de vrijwilligers van Greenpeace onderstaand artikel ook eens ten laste kunnen leggen;

Artikel 140
1. Deelneming (vrijwilligers) aan een organisatie (Greenpeace) die tot oogmerk heeft het plegen van misdrijven (vernieling; onklaar maken van de pompen), wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Begrijp best wel dat ze actie willen voeren, maar doe het dan niet over de rug van Shell-klanten...

Kleine kans, wat ze bij Greenpeace gedaan hebben is volgens mij een overtreding. Dit is iets anders dan een misdrijf, dus is het artikel niet van toepassing.

Ik moet zeggen dat ik het wel een ludieke actie vind en er eigenlijk wel achter sta. Het is jammer dat het over de rug van de klanten van Shell moet, maar ik denk dat dit één van de weinige manieren om dit soort dingen goed in het nieuws te zetten.
Ik zou het wel niet meer dan terecht vinden dat de hulpdiensten de rekening naar Greenpeace sturen. Dit zal Greenpeace waarschijnlijk ook wel ingecalculeerd hebben.


guest13155

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 14 september 2012, 13:24:00
Hoezo vonkvrij?

http://www.nufoto.nl/fotos/307180/shell-tankstations-bezet-in-den-haag.html

Nog wel een klein blusmiddel erbij trouwens  O0


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #52 Gepost op: 14 september 2012, 13:25:25
@WoBaDijk

In mijn ogen maken zij (Greenpeace) zich schuldig aan vernieling;

Artikel 350
1. Hij (vrijwilligers van Greenpeace) die opzettelijk en wederrechtelijk (geen toestemming van Shell) enig goed (brandstofpomp) dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort (volledig eigendom van Shell), vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt (je kunt er geen brandsto mee tanken) of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

Volgens het Nederlandse Wetboek van Strafrecht is artikel 350 een misdrijf in Nederland en is eventueel artikel 140 eveneens van toepassing.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #53 Gepost op: 14 september 2012, 13:39:56
Hoezo vonkvrij?

http://www.nufoto.nl/fotos/307180/shell-tankstations-bezet-in-den-haag.html

Nog wel een klein blusmiddel erbij trouwens  O0
Midden in de plassen brandstof  ::)


guest13155

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 14 september 2012, 13:44:35
Midden in de plassen brandstof  ::)

Nee, das water. Ze hebben `m van te voren vast gekoeld  ;D


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Kleine kans, wat ze bij Greenpeace gedaan hebben is volgens mij een overtreding. Dit is iets anders dan een misdrijf, dus is het artikel niet van toepassing.

Ik moet zeggen dat ik het wel een ludieke actie vind en er eigenlijk wel achter sta. Het is jammer dat het over de rug van de klanten van Shell moet, maar ik denk dat dit één van de weinige manieren om dit soort dingen goed in het nieuws te zetten.
Ik zou het wel niet meer dan terecht vinden dat de hulpdiensten de rekening naar Greenpeace sturen. Dit zal Greenpeace waarschijnlijk ook wel ingecalculeerd hebben.
Het is wel een misdrijf. Probleem wordt het oogmerk. Zij hebben niet het oogmerk om misdrijven te plegen.


brandweermanjef

  • Hoofdbrandwacht / Beveiliging
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 823
  • De brandweer blust niet alleen branden !
Reactie #56 Gepost op: 14 september 2012, 13:52:09
Hoezo vonkvrij?

http://www.nufoto.nl/fotos/307180/shell-tankstations-bezet-in-den-haag.html

Nog wel een klein blusmiddel erbij trouwens  O0

Dus is het toch maar beter dat de brandweer bij de meeste meldingen langs is geweest i.p.v. deze hobby mensen hun gang laten gaan  ;D ;D ;D

Misschien wel een mooie foto om te gebruiken "Zoek de gevaren"


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #57 Gepost op: 14 september 2012, 14:04:04
Dus is het toch maar beter dat de brandweer bij de meeste meldingen langs is geweest i.p.v. deze hobby mensen hun gang laten gaan  ;D ;D ;D

Misschien wel een mooie foto om te gebruiken "Zoek de gevaren"

Gelukkig dat inderdaad op de meeste plekken de brandweer actief is geweest. Genoeg risico's bij dergelijke "snelle" klussen door personeel. Hopelijk gebruikte deze man wel goede oor- en oogbescherming, handschoenen, afgerolde kabelhaspel, etc. etc.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #58 Gepost op: 14 september 2012, 14:07:44
Achttien arrestaties Shell-actie

De politie heeft achttien actievoerders van Greenpeace opgepakt voor het saboteren van tankstations van Shell. Ze werden vanochtend opgepakt in Alphen aan den Rijn, Den Haag, Apeldoorn en Amersfoort. In een aantal gevallen werden activisten op heterdaad betrapt.

Vanochtend vroeg gingen groepjes actievoerders met tientallen hangsloten langs Shell-tankstations om de vulpistolen aan elkaar vast te maken. Dat deden ze bij zo'n 70 tankstations. De acties zijn een protest tegen olieboringen van Shell in het Noordpoolgebied.
Mening uiten

Rond 09.00 uur waren de meeste sloten door de brandweer weggehaald.

Shell zei in een reactie dat het bedrijf begrijpt dat mensen hun mening willen uiten, maar is het niet eens met de manier waarop dat gebeurt.
http://nos.nl/artikel/418694-achttien-arrestaties-shellactie.html


TommyGun

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #59 Gepost op: 14 september 2012, 14:14:35
Dus is het toch maar beter dat de brandweer bij de meeste meldingen langs is geweest i.p.v. deze hobby mensen hun gang laten gaan  ;D ;D ;D

Misschien wel een mooie foto om te gebruiken "Zoek de gevaren"

You say?