Vrachtwagens klaar om naar buiten te rijden bij brand: wat is wijsheid?

Auteur Topic: Vrachtwagens klaar om naar buiten te rijden bij brand: wat is wijsheid?  (gelezen 8749 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 20 oktober 2012, 11:37:42
70 vrachtwagens, en grote hallen waar zij in staan. En de sleutels in een speciale sleutelkluis.
Mijn eerste vraag is direct, weet de brandweer waar de kluis zich bevindt, en weten zij ook de code?
Dit zijn zaken die je kunt vastleggen in een aanvalsplan voor de brandweer. Zij kunnen dan van te voren al zien waar de kluis zich bevindt, en wat de code van dat ding is.
Kan de brandweer uberhaupt simpel op het terrein komen? Of kost dit ook de nodige tijd?

Kan de brandweer niet simpel bij de sleutels dan is de kans dat zij gaan proberen om de vrachtwagens eruit te halen eigenlijk uitgesloten. En dan nog moet jeje nog gaan afvragen of je het gaat redden om alle 70 voertuigen eruit te halen. Je zult die dingen ergens kwijt moeten zonder dat ze direct in de weg staan. Ookal omdat de brandweer zelf ook de ruimte moet hebben. Plus dat het ook nog verantwoordt moet zijn om zo,n actie op te zetten, en een beslissing om de wagens te laten staan is dan erg snel genomen ondanks de waardevolle ladingen. ;)


leo the emperor

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #11 Gepost op: 20 oktober 2012, 12:26:27
De genoemde situatie bestaat alleen tussen kerst en nieuwjaar,  en is daardoor  niet verwerkt in het aanvalsplan van de  brandweer.

Als de  sleutels in de sleutelkluis zitten  geloof ik niet dat ze deze op tijd kunnen bevrijden. Daarvoor  zijn er domweg teveel beveiligingsmaatregelen genomen.

De poorten en haldeuren  kunnen door de  brandweer worden geopend met de afstandbediening en sleutels uit de brandweerkluizen.
In de grote gebouwen  hangen de brandmeldpanelen waarop dan te zien is welke melder(s) in alarm staan

Echter als de wagensleutels op het dashboard zouden liggen, vraag ik me af of dat de situatie voor het vervolg anders wordt?

Ik weet niet of iedereen bij de brandweer ervaring heeft met het rijden op vrachtwagens,  in iedere geval zijn het voor hun vreemde wagens.
Na het starten dient er ook nog even gewacht  te worden tot de  luchtrem van de opleggers los komt, en dan kunnen ze pas wegrijden.
Niet alleen nemen 70 wagens  veel ruimte op het buitenterrein in beslag ,  het duurt ook wel even voordat deze allemaal buiten staan.

Dit nog afgezien natuurlijk van gevaren van de brand zelf.  Het lijkt me dat als 1 vrachtwagen  vlam heeft gevat  er geen redden meer aan is.

Vandaat dat ik altijd beargumenteer dat we beter de sleutels in de kluis kunnen opbergen om de kans op een succesvolle diefstal van  de lading  te verkleinen, dan om een in mijn ogen hypothetische  situatie schade te beperken


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #12 Gepost op: 20 oktober 2012, 13:14:14
Nu zal een heftruck ook niet al te goedkoop zijn... Maar denk dat er een aardig financieel verschil zit tussen een heftruck die wordt ontvreemd of een volgeladen vrachtwagen...  ::)

Heftruck op LPG -> vuur -> BOEM :P

Als je eerst moet zoeken om de sleutels dan kost dat tijd en als ze al in het contact zitten dan kun je ''zo naar buiten rijden''.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2012, 13:27:51
Verzekering mbt diefstal: Bij diefstal van het voertuig waar is gefaciliteert ten behoeve van de diefstal wordt de verzekering niet geacht om uit te betalen. Dit kan betekenen het voertuig niet afsluiten, het achterlaten van de sleutels in het voertuig, de sleutels op een onbeheerde plaats achter laten, enz.
het achterlaten van de sleutels in het voertuig Ook in/op afgesloten terreinen/gebouwen wordt dit gezien als faciliteren.

Dit is gewoon in de verzekeringspolis terug te lezen. Deze regels staan ook in de polis voor lading verzekering. Deze laatste keert ook niet uit als de lading toegankelijk is geweest door niet afgesloten laadruimte's.

Rare gedachte misschien, maar wat zegt de verzekering hierover? Zie hier boven, deze regels zijn in elke polis hetzelfde.
Zijn de vrachtwagens en lading verzekerd bij / tegen een brand? Als ze binnen staan vallen ze onder de inboedelverzekering mits je wel hebt aangegeven bij het aangaan van de verzekering dat deze binnen staan gestalt. Als ze buiten staan valt het onder voertuig en ladings verzekering.
Ben je nog verzekerd als je de vrachtwagen sleutels niet degelijk opruimt / opslaat?Zie hier boven, deze regels zijn in elke polis hetzelfde.

Ik heb meerdere verzekeringen voor deze materie en het enige waar ze in afwijken is de polis en verzekeringskosten.
De lokale brandweer hier verplicht het timmerbedrijf van een kennis van mij om de sleutels in de heftruck en auto's te laten zitten als deze in de loods staan.
Vreemd, verzekerd de brandweer ook diefstal? Als de brandweer vindt dat het anders te gevaarlijk is kan deze alleen verplaatsing naar een veiligere plaats verplichten.

Heftruck op LPG -> vuur -> BOEM :P

Als je eerst moet zoeken om de sleutels dan kost dat tijd en als ze al in het contact zitten dan kun je ''zo naar buiten rijden''.

Ehm deze twee samen betekend niet in de buurt komen en zeker niet naar buiten rijden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2012, 16:01:46
Stilstaande vrachtwagens zonder brandgevaarlijke lading.......volgens mij is het brandrisico te verwaarlozen.

Het uitrijden van vrachtwagens met sleutels die nog uit een kluis moeten komen, luchtdraaien en voldoende deskundige chauffeurs is geen gemakkelijke zaak.

Zolang er geen acculaders of andere elektrische apparatuur en standkachels gebruikt worden is er dus meer risico voor een inbraak dan voor brand.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


leo the emperor

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #15 Gepost op: 20 oktober 2012, 16:40:20
Er staan niet alleen vrachtwagens in de hallen ( De wagens staan alleen in de gangpaden).

Naast de los opgeslagen producten, zijn zijn er ook een aantal  technische ruimten met verwarmingsketels, (die ook tussen kerst en nieuw aanslaan, omdat er anders corrosie kan optreden).
En een aantal grote machines die weliswaar uit staan maar wel vol zitten electronische componenten, en soms (hydrauliek)olieverwarming hebben
En inderdaad ook nog een groot aantal (LPG) heftrucks, kranen en meer kleiner materieel.

Kortom er is wel meer materiaal wat een bron voor een brand kan zijn, dan alleen de vrachtwagens.
Ik schat het riscio op een poging tot diefstal echter nog steeds hoger in dan het risico op een brand.

Ik zal de polis nog eens goed laten nalezen op wat HIT aangeeft, met betrekking tot faciliteren


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #16 Gepost op: 20 oktober 2012, 17:53:29
Als ik zo lees wat er zich allemaal in de panden bevind, en dan voor het hydraulische verhaal en de LPG heftrucks denk ik dat er bar weinig brandweerlieden zullen zijn die een zich zullen richten op het redden van de vrachtauto's. Denk dat ze er gezien de stoffen die aanwezig zijn eerder zullen inzetten op, of een zeer snelle binnenaanval met behoorlijke slagkracht of al heel snel geneigd zullen zijn om de aandacht naar overslag op andere panden te verplaatsen. Waarbij de tweede optie waarschijnlijk eerder zal plaats vinden dan de eerste.

Jammer van de inhoud en voertuigen van het pand maar daar ben je voor verzekerd (als het goed is)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #17 Gepost op: 20 oktober 2012, 19:06:06
Er staan niet alleen vrachtwagens in de hallen ( De wagens staan alleen in de gangpaden).

Naast de los opgeslagen producten, zijn zijn er ook een aantal  technische ruimten met verwarmingsketels, (die ook tussen kerst en nieuw aanslaan, omdat er anders corrosie kan optreden).
En een aantal grote machines die weliswaar uit staan maar wel vol zitten electronische componenten, en soms (hydrauliek)olieverwarming hebben
En inderdaad ook nog een groot aantal (LPG) heftrucks, kranen en meer kleiner materieel.

Kortom er is wel meer materiaal wat een bron voor een brand kan zijn, dan alleen de vrachtwagens.
Ik schat het riscio op een poging tot diefstal echter nog steeds hoger in dan het risico op een brand.

Ik zal de polis nog eens goed laten nalezen op wat HIT aangeeft, met betrekking tot faciliteren

Helaas heb ik op afstand geen glazen bol en in je verhaal komt er steeds meer bij. Het is dus moeilijk om een beeld te vormen van de situatie ter plaatse.

Volgens mij is het verstandig om eens een objectieve risicoscan te laten maken en die naast de verzekeringspolis te leggen. Dan krijg je een goed beeld van de risico's en de preventiemaatregelen. Ook is de omgevingsvergunning/gebruikersbesluit belangrijk. Daarin kunnen aanvullende eisen gesteld zijn door Gemeente en/of brandweer.

Gezien de grote van de hallen en de mogelijke (onbekende) risico's verwacht ik dat de plaatselijke brandweer bij een daadwerkelijke brand met uitbreiding niet snel naar binnen gaat en zal kiezen voor de eerder genoemde defensieve buitenaanval.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #18 Gepost op: 20 oktober 2012, 20:10:18
Heftruck op LPG -> vuur -> BOEM :P

Als je eerst moet zoeken om de sleutels dan kost dat tijd en als ze al in het contact zitten dan kun je ''zo naar buiten rijden''.

Tegenwoordig worden vele stalen LPG-tanks van heftrucks vervangen door kunststof gasflessen daar deze lichter in het gewicht zijn, dus weer beter conform de ARBO. Bijkomend voordeel mbt tot brandveiligheid is dat deze tanks niet exploderen, maar als de fles wordt aangestraald door het vuur dat deze "smelt". Hierdoor komen er kleine gaatjes in de fles waardoor het gas kan ontsnappen, dus BOEM zal minder snel tot niet gebeuren.

Ik zal kijken of ik een filmpje van dit gebeuren kan vinden...


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #19 Gepost op: 20 oktober 2012, 20:15:23
Tegenwoordig worden vele stalen LPG-tanks van heftrucks vervangen door kunststof gasflessen daar deze lichter in het gewicht zijn, dus weer beter conform de ARBO. Bijkomend voordeel mbt tot brandveiligheid is dat deze tanks niet exploderen, maar als de fles wordt aangestraald door het vuur dat deze "smelt". Hierdoor komen er kleine gaatjes in de fles waardoor het gas kan ontsnappen, dus BOEM zal minder snel tot niet gebeuren.

Ik zal kijken of ik een filmpje van dit gebeuren kan vinden...

Dit lijkt mij een verstandige ontwikkeling. Kunststof smelt inderdaad en dan neemt de kans op een explosie af. Altijd handig zo'n forum, daar leer je altijd weer van!