Brandweer nog niet klaar voor overname waterhulpverlening

Auteur Topic: Brandweer nog niet klaar voor overname waterhulpverlening  (gelezen 35743 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Op twee achtereen volgende dagen bewijst de brandweer(structuur) aan de Randmeren nog niet klaar te zijn voor de hulpverlening op het water.
Het zal leuk zijn hier te inventariseren hoe zich de waterhulpverlening op het water onder leiding van de brandweer onwikkelt. Ik heb alleen weet van de gebeurtenissen bij de Randmeren en zal daar ook over schrijven, maar ik nodig ook jullie uit positieve en negatieve ervaringen te plaatsen.

Henk




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2005, 08:33:53
Zo wordt op 15 maart even voor half vier wordt een vuurpijl gemeld op het Wolderwijd, waarbij de verkeerde procedure en inzet resulteert in een pas na drie kwartier terplaatse komen van een reddingsboot bij Zeewolde, terwijl  het duikteam van Zeewolde binnen enkele minuten ter plaatse had kunnen zijn. Wel werd na een half uur A1 alarm gemaakt voor het duikteam Harderwijk.
Voor de gealarmeerde Orca gestationeert in Elburg is de vaar + uitruktijd meer dan drie kwartier voor dit gebied. De KNRM wilde in Harderwijk ook een Reddingsstation, maar is zo geschrokken van de tegenstand van de Brandweer dat, ook al vanwege de finaciële stuatie, van deze volgens de brandweer overbodige oprichting werd afgezien.

Dit keer betrof het kinderen met fakkeltoortsen spelende kinderen, maar bij een ernstig incident vind ik drie kwartier binnen de gemeentegrenzen veel te lang.

Gisteren werd alarm gemaakt voor de Brandweer en de Huizer Reddingsbrigade voor een ongeval met een snelle veerpond die de verbinding over water verzorgt tussen Huizen en Almere. Deze is begrensd op 40 km per uur en mag dit ook varen. In de haven vaart ze 23 km per uur. Volgens de kapitein bleef tijdens het binnenvaren één van de motoren in z'n drive hangen en met werkende voortstuwing botste de 60 ton wegende catamaran op het remmingwerk en daarna op de pier van z'n afmeerplek.

Vlak vóór de botsing heeft de schipper, ziende dat een aanvaring on ontkomelijk was geroepen dat iedereen op de grond moest gaan liggen want "er komt een klap".

Bij het aanvaren schoof de catamaran bovenop de meerpalen van het remmingwerk.

In plaats van de standaard procedure: beperken tot verzorging gewonden, grote pompen aan te laten rukken voor als er iets fout gaat en dan de komst van een berger af te wachten, werd meteen voortvarend een begin gemaakt met het bergingswerk. Duikers inspecteerden de boot op lekkage, maar zagen de meerpalen waar het schip op rustte over het hoofd. Twee slepers van de baggermij werden gecharterd en voluit werd aan de catamaran getrokken. gelukkig lukte de slepers het niet de meerpalen ìn het schip te krijgen. Denkende dat de voorkant te zwaar op de kant drukte werd besloten een shofel te charteren van de fma van der heiden om de neus wat op te lichten (het schip weegt 60 ton!!!).
Toen het schip niet van z'n plaats kwam werd toch een berger ingeschakerd in overleg met de verzekering. Na een half uur is de motor die bleef hangen uitgezet, waardoor mogelijk de oorzaak: technisch mankement versus menselijke fout wellicht niet meer te achterhalen zal zijn.

Mijnheer Scheffer is gisteren geweest en heeft besloten dat met een dok de catamaran vertikaal van het remmingwerk en de kade zal worden afgetild, nadat de schade veroorzaakt door de brandweeraktie in kaart is gebracht. Als het even kan wordt de catamaran vandaag nog geborgen.

Ook de Seeker ging ter plaatse, maar opvallend is dat het gezag van de OVD van de brandweer wordt gebruikt om HOGE op een afstand te houden. Reeds bij het uitvaren wordt geroepen over kanaal 16 dat hun komst niet op prijs wordt gesteld, en dat als HOGE toch komt 100 m afstand gehouden moet worden. Dit terwijl bootjes van partikulieren wel worden toegelaten.

Foto's volgen.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2005, 09:39:51
Henk,

indien hier gewonden bij waren gevallen en bijvoorbeeld door dit lakende optreden van de brandweer er maar iets aan de medische hulpverlening zou schorten, delay of maakt niet uit, dan was mijn MIP reeds geschreven.

Ik zou bijna zeggen, schoenmaker houdt je bij je leest. De brandweer kan veel, doet heel vaak goed werk, maar er zijn grenzen. Ik zit inderdaad nog steeds te wachten dat de Haarlemse Brandweer duikers ons komen assisteren in Zandvoort bij een zoekactie naar een drenkeling.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2005, 11:39:57
oke, wat foto's:















Henk


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2005, 12:10:01
Is er geen snelheidsbeperking in de haven? Anders lijkt het mij zinvol om deze in te voeren.

Groetjes Mark. ;D
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2005, 12:59:24
Is er geen snelheidsbeperking in de haven? Anders lijkt het mij zinvol om deze in te voeren.

Groetjes Mark. ;D
Maar als een motor blijft hangen..zoals in bovenstaand verhaal..dan heeft dat ook niet zoveel zin. Dit is gewoon echt een ongeluk.
[img]/img]


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2005, 13:28:57
Elders op het forum, word er ook over bericht..
Ik zie een andere toon en andere observaties als die van Henk.. er staan daar ook foto's..
;D

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=6828.0


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2005, 13:31:24
Toch als de link naar inzetverslagen lees, lees je niks over verkeerd inschattingsvermogen van de Brandweer. Je bent me net voor Peter.
Sterker nog, als je de foto's op www.brandweerhuizen.nl bekijkt, gebruikt die ouwe de boot als bankje om uiot te rusten van z'n inspanningen.

Elke hulpverlening start met communicatie.


Heidebrandje

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2005, 13:48:49
Heb na het lezen van henk zijn verslag even na vraag gedaan bij zowel de brandweer als andere hulp instantie's. Maar volgens hun is er niks van waar en is de HOGE alleen maar boos over het fijt dat ze vanaf 1 jan 2005 overal buiten gehouden worden. En niet meer gezien worden als hulpverlenings instantie. Maar meer als een burger die toevalig denkt dat hij hulpverlener is. Dit is wat ik te horen heb gekregen dus niet mijn meening


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2005, 14:43:12
Toch als de link naar inzetverslagen lees, lees je niks over verkeerd inschattingsvermogen van de Brandweer. Je bent me net voor Peter.
Sterker nog, als je de foto's op www.brandweerhuizen.nl bekijkt, gebruikt die ouwe de boot als bankje om uiot te rusten van z'n inspanningen.




let op, Ik twijfel niet aan Henk z'n waarnemingen. Ik zie dat alleen dat iemand anders met een ander referentiekader anders naar deze gebeurteniss kijkt.

De brandweer heeft hier duidelijk willen bergen, zonder zich te realiseren, dat dit toch wel vakwerk is.
Als je met een buldozer, 60Ton wil tillen, en twee sleepboten denken een meerpaal om te trekken heb ik wel m'n twijfels aan de inzetprocedure.