Brandweer nog niet klaar voor overname waterhulpverlening

Auteur Topic: Brandweer nog niet klaar voor overname waterhulpverlening  (gelezen 35620 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2005, 14:45:29
Heb na het lezen van henk zijn verslag even na vraag gedaan bij zowel de brandweer als andere hulp instantie's. Maar volgens hun is er niks van waar en is de HOGE alleen maar boos over het fijt dat ze vanaf 1 jan 2005 overal buiten gehouden worden. En niet meer gezien worden als hulpverlenings instantie. Maar meer als een burger die toevalig denkt dat hij hulpverlener is. Dit is wat ik te horen heb gekregen dus niet mijn meening

Ben wel benieuwd van wie je dit verhaal gehoord hebt ?
En geloof me het is handig je feiten goed te kennen, voor dat je ze als waarheid aanneemt..


Heidebrandje

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 17 maart 2005, 14:49:40
Ben wel benieuwd van wie je dit verhaal gehoord hebt ?
En geloof me het is handig je feiten goed te kennen, voor dat je ze als waarheid aanneemt..

Heb vanmorgen even Rondje Gooi gedaan en kwam zo ook bij de betreffende brandweer en weer op een andere kazerne de OVD die er terplaatse geweest is. Had ze dit verhaal laten lezen en dat was hun reactie.  Heb ook even gebeld met iemand van de redding en die melde presies het zelfe als de brandweer. Het lijkt me niet dat ze allemaal presies het zelfde vertellen als het niet waar zou zijn


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 17 maart 2005, 17:09:24
goed voor dat we hier een topic vol stemmingmakerij gaan krijgen,we blijven bij deze topic.Elkaar de zwarte piet toespelen heeft weinig nut


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 17 maart 2005, 23:31:01
Het is niet mijn bedoeling om de brandweer als onbekwaam te bestempelen, slechts om de vraag te stellen of er daar nu al voldoende kennis in huis is om voortvarend op te kunne treden bij ongevallen op het water.

Kennis is ook nodig om te weten wat je wel aan kunt en wat je beter aan anderen over kan laten.

Geheel volgens verwachting is vanavond het dok de "phonix" gearriveerd, deze 40 m hoge lichter ligt ( ;D) momenteel in de Huizer Haven (en niet in de Aanloop haven als elders vermeldt, daar past ie nooit in). Deze zal de aqua runner een metertje of wat omhoog tillen zodat ze weer vrij komt van de meerpalen en een eindje verder weer neerzetten.

De foto's volgen...

En als jullie het niet erg vinden laat ik HOGE even buiten
de discussie... :-X

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 17 maart 2005, 23:46:02
Nog even een uitleg. Hat donkerblauwe gedeelte op de boeg is normaal boven water, rood witte gedeelte veel meer onder water. Vanaf het water tot aan de rand van de "14" is dus minimaal hoever het schip omhoog is gekomen, ik schat toch wel een halve meter.

 



Kijk je nog beter zie je dat het schip óók achter het midden te hoog ligt.





Ik zie daarbij dat niet alleen de op de kade geschoven boeg het probleem is, maar dat ook meer naar achteren het schip "opgetild" wordt. Dit opmerkende vraag ik mij af wat de gedachte achter het inzetten van sleepboten door de brandweer was.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 18 maart 2005, 09:54:40
Als je er even goed over nadenkt, mag je blij zijn dat het geen mooie zomerdag is geweest met heel veel pleziervaart....  (Misschien iets voor een nieuwe Casus ?)

Als zo'n aqualiner op hol slaat en er voor de uitgang van de haven toch op een gemiddelde zondag zo'n 8000 vaarbewegingen in z'n haven zijn.. Mag je blij zijn dat je niet met een valkje even de haven komt uitvaren..

 :(


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #16 Gepost op: 18 maart 2005, 11:15:16
Heb na het lezen van henk zijn verslag even na vraag gedaan bij zowel de brandweer als andere hulp instantie's. Maar volgens hun is er niks van waar en is de HOGE alleen maar boos over het fijt dat ze vanaf 1 jan 2005 overal buiten gehouden worden. En niet meer gezien worden als hulpverlenings instantie. Maar meer als een burger die toevalig denkt dat hij hulpverlener is. Dit is wat ik te horen heb gekregen dus niet mijn meening

Heidebrandje,

Volgens mij gaat het hier niet om HOGE maar om het werk van de brandweer in samenwerking met de reddingbrigade Huizen. Sinds wanneer was HOGE al een hulpverlenings instantie en geen burger met goede bedoelingen in jullie ogen????

Beide partijen hadden na wat meer navraag kunnen weten dat je voor berging en sleepwerk meer kennis moet vergaren. Ook op een afstandje even de situatie in ogenschouw nemen en de risico's en gevaren goed tegen elkaar afwegen. Pas dan kan je een goede hulpverlening/berging gaan starten.

Laat ik nu de slimste zijn en verder dit laten rusten want over sommige dingen kan ik best een beetje geeriteerd van worden. Samenwerken is ons doel en niet afzeiken. Hulp aan slachtoffers en niet getouwtrek om materieel.

Laten we wat van elkaar leren en elkaar daarmee helpen, daar word reddend nederland mee geholpen.

Matthijs


bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #17 Gepost op: 18 maart 2005, 12:26:26
vraagje, Er wordt steeds gesproken over HOGE. Kan iemand mij vertellen wie of wat dat is?
Bedankt
Martin
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 18 maart 2005, 12:46:18
Als je er even goed over nadenkt, mag je blij zijn dat het geen mooie zomerdag is geweest met heel veel pleziervaart....  (Misschien iets voor een nieuwe Casus ?)

Als zo'n aqualiner op hol slaat en er voor de uitgang van de haven toch op een gemiddelde zondag zo'n 8000 vaarbewegingen in z'n haven zijn.. Mag je blij zijn dat je niet met een valkje even de haven komt uitvaren..

 :(

Peter,

een dergelijke casus hebben we hier al meerdere keren gehad, als de draagvleugelboot tussen IJmuiden en Amsterdam z'n stuurinrichting het begeeft.

Telkens liep het ook hier met een sisser af, maar het is natuurlijk wachten op de klap. In alle gevallen voer de draagvleugel de kant op, maar als een volle draagvleugel nu zich zelf in een Coaster of tanker boort of het pondje Buitenhuis?

Ook hele makkelijke aanrijroutes!!
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 18 maart 2005, 13:29:04
vraagje, Er wordt steeds gesproken over HOGE. Kan iemand mij vertellen wie of wat dat is?
Bedankt
Martin

Jazeker, klik maar even op de banner "reddingbrigade.net" onder deze post, daar staat wat info...

Henk