Echt geruststellend vind ik dit niet, gezien de hoeveelheid overtollige oorlogsmunitie die vanuit het voormalige Joegoslavie aan al dan niet legaal schietend Nederland "ter beschikking gesteld" is.
Dat soort munitie heeft toch heel andere eigenschappen dan "sport/civiele "munitie.
En ik als leek kan aan de buitenkant niet zien of het "gewone" of "speciale"munitie betreft.
Dus wat mij betreft nog steeds afstand houden als het brand !
Het klopt dat er in de schietsport/jacht ook geschoten wordt met munitie die ook voor defensie gebruik is geproduceerd.
Hieronder valt voor civiel gebruik echter niet de door Diamondback genoemde tracers, munitie met explosieve kop of brandmunitie. Die munitie wordt in de civiele markt niet gebruikt.
Een .223 REM munitie kan zowel in de schietsport, jacht als defensie worden gebruikt en zal ook in het filmpje zijn gebruikt (aangezien het een veel voorkomende munitie is) naast vele andere calibers.
Wat je niet in de schietsport/jacht zal tegenkomen is munitie waarin in de kop een chemische lading zit. De kans dat je die als brandweer buiten een defensie terein tegen komt bij een particulier lijkt me verwaarloosbaar klein. (Mocht je bij een criminele bende een pand vol munitie tegen komen dan zou ik zowiezo al snel kiezen voor een defensieve buitenaanval c.q. uitbranden, maar dat heeft dan ook met andere risico's te maken).
Remco