Waarschuwing KNMI en Incidenten gevaarlijk weer (geel) of extreem weer (oranje) 2008

Auteur Topic: Waarschuwing KNMI en Incidenten gevaarlijk weer (geel) of extreem weer (oranje) 2008  (gelezen 28615 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Nogsteeds geen drupje gezien... (Ambacht, near Dordrecht)


pelagiapeil

  • Gast
rond 22.00 uur noodweer gehad in Wezep/Oldebroek met weerlicht die ongeveer 3 uur later nog berzig was.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
rond 22.00 uur noodweer gehad in Wezep/Oldebroek met weerlicht die ongeveer 3 uur later nog berzig was.

Hier in Harderwijk niet anders ... ik was tussen 3:30 - 5:00 bij een middelbrand in harderwijk en toen was er nog geregeld weerlicht te zien!
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Buiten de windhoos/tornado in Groningen vanavond wordt op ESTOFEX (European Storm Forecast Experiment) wordt inmiddels gesproken over een kans op F2 en F3 Tornado's in Belgie, Nederland, Noord-Frankrijk en Duitsland!  :o



Forecast Update
Valid: Sun 03 Aug 2008 19:00 to Mon 04 Aug 2008 06:00 UTC
Issued: Sun 03 Aug 2008 20:12
Forecaster: SCHLENCZEK

...Northern France, Benelux countries, western-central Germany...

A frontal wave has developed over the British Channel and will move across northern France and Belgium / Netherlands towards northwestern Germany and the Baltic Sea until Monday 06 UTC. Along its cold front, a convective line developed over northwestern France, now moving ENE-ward towards Belgium and western Germany. Ahead of the frontal wave that is currently located over southeastern England, SFC winds have backed to south over northern France with increasing LLS and SRH1 forecast around 400 J/kg. In the last couple of hours, discrete cells with rotating updrafts evolved over Belgium and likely also over the Netherlands and northern France. Current thinking is that some weak and probably a few strong (F2 - F3) tornadoes could occur both with more isolated as well as linearly organized storms. Apart from tornadoes, some severe gusts are expected in the whole LVL1 / LVL2 area as well. As a few hundred J/kg MLCAPE are forecast over central Germany, strong QG forcing should allow tornadic storms and isolated severe gusts over western and central Germany during the night hours.


----------------------
ps.

F2-tornado: (182-253 km/h) Vrij grote tornado met flinke schade. Daken kunnen van huizen geblazen worden, campers en stacaravans worden omver geblazen, grote takken breken af, sommige bomen worden ontworteld en kleinere objecten worden als projectielen gelanceerd.

F3-tornado: (254-332 km/h) Zware tornado met zware schade. Daken en muren van goedgebouwde huizen begeven het, veel bomen worden ontworteld en zelfs zware auto‚s worden van de grond getild.

bron: www.kennislink.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


maffiabaas

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Vet wanneer komen ze dan zet ik de wekker vast ? :P
Edit :ik lees vannacht dan hoop ik maar dat mijn dak er op blijft


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Nou ik ben benieuwd of mijn kamer wordt omgetoverd in dakteras...


Sam Hendrix

  • Gast
Nou ik ben benieuwd of mijn kamer wordt omgetoverd in dakteras...

Ik geef je weinig kans, zal wel overwaaien :P


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Buiten de windhoos/tornado in Groningen vanavond wordt op ESTOFEX (European Storm Forecast Experiment) wordt inmiddels gesproken over een kans op F2 en F3 Tornado's in Belgie, Nederland, Noord-Frankrijk en Duitsland!  :o

Ik geef je weinig kans, zal wel overwaaien :P

In ieder geval in Noord-Frankrijk, tegen de Belgische grens aan, is het niet over gewaaid.

Mini-tornado raast door Frans dorp
Uitgegeven: 4 augustus 2008 05:42
Laatst gewijzigd: 4 augustus 2008 05:45

LILLE - Een mini-tornado heeft zondagavond laat door het Franse dorp Hautmont geraasd. Een persoon kwam om het leven en zeven mensen raakten gewond doordat de tornado meer dan veertig huizen liet instorten.
 
Dat maakten de autoriteiten bekend.

De reddingswerkers zoeken nog naar overlevenden. Mogelijk liggen nog mensen onder het puin.

In het nabijgelegen dorp Boussieres-sur-Sambre raakten twee mensen gewond. Hier raakten zes woningen zwaar beschadigd.

(c) ANP


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Momenteel zwaar onweer boven het noorden van Nederland. Vanaf hier (Wezep) echt enorm veel ontladingen gezien. Vanuit Doetinchem werd gemeld dat er flinke hagelstenen waren gevallen van minstens 4 cm groot. Tot dusver nog maar weinig P2000 meldingen gezien.

livep2000
00:11:07 01-09-08BRANPRIO 3 Stormschade : Tutenbergweg 6 7661RB : VASSE 2431TBG
0605310BRW Twente ( Monitorcode )
0605227BRW Tubbergen ( TS-2431 )
0605122BRW Twente ( OvD Noord-Oost )
0603491BRW Tubbergen ( Bevelvoerder 1 )

            
livep2000
23:43:07 31-08-08BRANP 2 STORMSCHADE Emelaarseweg 17 ACHTERVELD (ATV) Eenh: AVL648
0707167BRW Achterveld ( Blusgroep )
0706001BRW Utrechts Land ( Monitorcode )


Ps; nog even over de 'mini-tornado' in Hautmont van vorige maand (zie laatste bericht vorige pagina).. in Nederland heerst er schijnbaar een taboe op het woord tornado. Het liefst wordt er windhoosje, wervelwind gebruikt of is het voorvoegsel 'mini' verplicht. Onzin, want de tornado's zoals die er waren in Hautmont en in Groningen waren net zulke zware zoals die ook in de Verenigde Staten voorkomen. Zal wel te maken hebben met het niet angst aanpraten bij mensen. Feit is dat deze windhozen gewoon net zo zwaar kunnen uitpakken onder ideale omstandigheden met helaas in een veel drukker bevolkt gebied zoals Nederland of België meer slachtoffers.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Momenteel zwaar onweer boven het noorden van Nederland. Vanaf hier (Wezep) echt enorm veel ontladingen gezien. Vanuit Doetinchem werd gemeld dat er flinke hagelstenen waren gevallen van minstens 4 cm groot. Tot dusver nog maar weinig P2000 meldingen gezien.

livep2000
00:11:07 01-09-08BRANPRIO 3 Stormschade : Tutenbergweg 6 7661RB : VASSE 2431TBG
0605310BRW Twente ( Monitorcode )
0605227BRW Tubbergen ( TS-2431 )
0605122BRW Twente ( OvD Noord-Oost )
0603491BRW Tubbergen ( Bevelvoerder 1 )

            
livep2000
23:43:07 31-08-08BRANP 2 STORMSCHADE Emelaarseweg 17 ACHTERVELD (ATV) Eenh: AVL648
0707167BRW Achterveld ( Blusgroep )
0706001BRW Utrechts Land ( Monitorcode )


Ps; nog even over de 'mini-tornado' in Hautmont van vorige maand (zie laatste bericht vorige pagina).. in Nederland heerst er schijnbaar een taboe op het woord tornado. Het liefst wordt er windhoosje, wervelwind gebruikt of is het voorvoegsel 'mini' verplicht. Onzin, want de tornado's zoals die er waren in Hautmont en in Groningen waren net zulke zware zoals die ook in de Verenigde Staten voorkomen. Zal wel te maken hebben met het niet angst aanpraten bij mensen. Feit is dat deze windhozen gewoon net zo zwaar kunnen uitpakken onder ideale omstandigheden met helaas in een veel drukker bevolkt gebied zoals Nederland of België meer slachtoffers.

Hier een foto van het onweer in Twente, boven Almelo