wetgeving EHBO

Auteur Topic: wetgeving EHBO  (gelezen 3791 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Animal Search And Rescue

  • Gast
Gepost op: 25 maart 2005, 18:58:20
Ik ben opzoek naar een wetgeving voor de ehbo-er.
Een boekje of blaadje waar op staat wat een ehbo-er wel of niet mag doen als hij Bijvoorbeeld bij een ongeval komt.
WIE KAN MIJ HIERAAN HELPEN ???

Alvast bedankt.




Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2005, 19:02:11
1 gouden regel is het allerbelangrijkste  ::) ::)

!!! ONBEKEND MAAKT ONBEVOEGD !!!   ;)

Verder moet je als je gaat handelen gewoon goed nadenken.

Een boekje met wet en regelgeving is in principe je cursus boekje van het Oranje Kruis.

Arjan  8) 8) 8)
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2005, 21:29:20
1 gouden regel is het allerbelangrijkste  ::) ::)

!!! ONBEKEND MAAKT ONBEVOEGD !!!   ;)

Verder moet je als je gaat handelen gewoon goed nadenken.

Een boekje met wet en regelgeving is in principe je cursus boekje van het Oranje Kruis.

Arjan  8) 8) 8)


Dat is dus onzin, het OK boekje is een lesmethode.

Ik heb een scan toegevoegd van een document van het rode kruis. Het geeft een goed beeld hoe het RK de wetgeving in hun organisatie wil inpassen.

[verwijderd door de admin]


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2005, 10:53:14
Ik had het dan ook niet over het NRK. ???

Sec de eerste hulpverlening dien je te doen volgens het je aangeleerde uit het OR boekje. :)

Dat kun je dus een beetje als leidraad gebruiken, ga je eerst nadenken wat je allemaal wel of niet kan overkomen of aangedaan worden dan kom je aan hulpverlenen niet meer toe.
Bij een SO met een slagaderlijke bloeding is hij tegen die tijd al leeg hoor ;)

Natuurlijk is dat boekje geen wet en regelgeving, maar hou je je aan het daarin beschrevene en denk je aan de gouden regel dan hoef je je verder niet zoveel zorgen te maken.
Dat bedoel ik er mee te zeggen

Arjan
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2005, 13:45:48
Ik had het dan ook niet over het NRK. ???

Sec de eerste hulpverlening dien je te doen volgens het je aangeleerde uit het OR boekje. :)

Dat kun je dus een beetje als leidraad gebruiken, ga je eerst nadenken wat je allemaal wel of niet kan overkomen of aangedaan worden dan kom je aan hulpverlenen niet meer toe.

Arjan

Arjan,


Ik snap heel goed, waarom je zo reageert, maar dat wil niet zeggen dat je gelijk hebt.

Het rode kruis heeft met stuk zijn verantwoordelijkheid genomen om enerzijds de goede hulpverlening voor het s.o. te waarborgen en anderzijds de hulpverlener helder te maken wat zijn rechten en plichten zijn.

Want georganiseerd hulpverlenen is geen vrijblijvende aktiviteit meer.

Men bied diensten aan en zal daarom de daarbij de overeengekomen omvang en kwaliteit van de hulpverlening moeten waarborgen.

Rode Kruis EHV'ers werken volgens de OK richtlijnen.
Dat vindt dus binnen dezelfde wettelijke kaders plaats.

De basis technieken staan in het OK boekje.
Met de nieuwe druk zijn drukpunten en het afnemen van de helm niet meer opgenomen.

Wil dit zeggen dat ze niet meer mogen worden gedaan ?

Nee, ze worden in de basisopleiding niet meer aangeleerd en er mag niet van uit gegaan worden dat ze worden beheerst. Dat is heel iets anders dan het mag niet meer.

Het OK heeft goede redenen gehad om dat te doen.

De doorsnee EHV'er wil alleen kunnen helpen in het geval dat.....
 Door het aantal handelingen te beperken en te vereenvoudigen wordt de de effectiviteit van de hulpverlening vergroot.

De handelingen zijn gekozen op basis van noodzaak en effectiviteit.

De BLS is vereenvoudigd, en daardoor iets minder effectief. Maar omdat de EHV'er minder handelingen hoeft te leren en meer universeel kan toepassen. Voor de het opheffen van een verslikking bijeen liggend s.o. en voor het instand houden van de circulatie bij een circulatie stilstand wordt nu exact dezelfde techniek van borstcompressies gebruikt.
 
Per saldo zal de hulpverlening effectiever worden.

Als je het boekje blind volgt, dan is dat zeker geen garantie dat je niet vervolgd kan worden.

Blijven we bij het voorbeeld van de helm. Als je tegen de rechter zegt dat je wel geleerd hebt om de helm af te nemen, maar het niet gedaan hebt omdat het niet meer in het boekje staat, dan heb je een probleem.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2005, 13:54:43
"ieder mens is verplicht een medemens in nood zo goed mogelijk te helpen"

Als je bang bent iets fout te doen, en je volgt alleen het boekje, dan heb je je best gedaan. Als je niets (meer: black out) weet, en je belt alleen een ambulance, dan heb je ook je best gedaan...
Arts  www.alphalog.nl


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2005, 18:06:00
Interessant document EHBO' er! Ga ik eens fijn doorlezen.

Volgens mij krijgen we hier weer de aloude discussie van de volgelingen van het OK en de mensen met een wat breder blikveld. Hoogste tijd dat het idee dat het OK boekje als wetgeving geld eens de wereld uit geholpen wordt. Volgens mij staat namelijk nergens in de Nederlandse wet dat het OK boekje als wet gezien kan worden, toch?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2005, 01:18:06
Interessant document EHBO' er! Ga ik eens fijn doorlezen.

Volgens mij krijgen we hier weer de aloude discussie van de volgelingen van het OK en de mensen met een wat breder blikveld. Hoogste tijd dat het idee dat het OK boekje als wetgeving geld eens de wereld uit geholpen wordt. Volgens mij staat namelijk nergens in de Nederlandse wet dat het OK boekje als wet gezien kan worden, toch?

Dat klopt, en deze geluiden hoor je ook binnen de gelederen van het OK. Desondanks vind ik het een slechte ontwikkeling dat de EH versnippert.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2005, 15:02:59
Er is geen wetgeving, of Maatregelen van Bestuur die betrekking heeft op het handelen door een eerste hulpverlener.

In de BIG wet en de WOG staan een aantal artikelen met betrekking tot voorbehouden handelingen, die je in reguliere uitoefenen van je taak niet mag uitvoeren.

In het wetboek van strafrecht, staan wat algemene artikelen over dat je iemand geen schade mag berokkenen en dat je verplicht bent iemand te helpen.

Het Oranje kruis boekje, heeft geen enkele basis, over wat je wel of niet mag doen.
Elke organisatie zelf kan zelf bepalen welke spelregels zij intern handteren..

Ik vind dat het juist een goede ontwikkeling, dat er in de eerste hulp onderscheid gemaakt.
Eerste hulpverleners zijn gelukkig geen eenheidsworst.....
Dus de een leert meer dan de ander.. als de basis maar min of meer gelijk is, maar rekening houdend dat er meer wegen zijn naar die basis..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2005, 16:55:30
Ik vind dat het juist een goede ontwikkeling, dat er in de eerste hulp onderscheid gemaakt.
Eerste hulpverleners zijn gelukkig geen eenheidsworst.....
Dus de een leert meer dan de ander.. als de basis maar min of meer gelijk is, maar rekening houdend dat er meer wegen zijn naar die basis..

Helemaal mee eens, maar dat laat onverlet dat de versnippering zoals die nu plaats vindt verkeerd is.
Ik heb het dan niet over niveaus maar, net als binnen bijvoorbeeld de brandweer, over dezelfde taal spreken en dezelfde organisatie vormen.