Allergische reactie?

Auteur Topic: Allergische reactie?  (gelezen 5235 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2013, 19:58:06
Kun je op latere leeftijd allergisch worden voor bv wespensteken, of is dit iets wat van kinds af aan al in je zit?
Ik weet bv dat ik jaren geleden een keer gestoken ben door een Wesp in mijn hand, waardoor ik in mum van tijd een hele dikke hand had, en me zelf ook behoorlijk ziek voelde.

Ja dat kan. Het is zelfs raadzaam om uit te kijken met deze vliegende stekende rakkers in de toekomst.

Hieronder een tekst uit een ander topic geschreven door een vliegende rakker.


Om van een anafylactische reactie te mogen spreken moet men eerst "gesensibiliseerd" zijn voor het antigeen. Een antigeen is een molecuul dat in staat is een reactie van het afweersysteem op te wekken, waarbij antistoffen worden aangemaakt. Je moet dus ooit eerst in aanraking zijn geweest met een bepaalde stof. In reactie hierop maakt het lichaam antigenen aan. Je moet eerst antilichamen aanmaken voordat de reactie plaats kan hebben. Het allereerste contact met een antilichaam zal dus nooit tot een anafylactische reactie leiden. Bij het tweede contact zijn de rapen gaar en ontstaat er een zeer heftige respons.



Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2013, 20:01:03
Ja dat kan. Het is zelfs raadzaam om uit te kijken met deze vliegende stekende rakkers in de toekomst.

Ik heb groot ontzag voor die kleine rakkers. Juist omdat ik weet dat ik zelf toch de verliezende partij zal zijn bij een steek. e050


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2013, 15:39:37
*kick*

Ik heb ook groots ontzag voor deze vliegende irritante wezens. Door een steek ben ik een aantal dagen/ruim 2 weken grieperig, een behoorlijke zwelling (bij steek aan pols bijvoorbeeld van pols tot voorbij de elleboog een charmante rode zwelling). Ik ben ook nu de 'gelukkige' bezitter van een epipen en extra pillen.

Wonderbaarlijk vond ik de reactie van de HAP. Twee jaar terug stonden een jongetje en meisje bij mij uit de straat in een wespennest. Wespen waren in 'winterslaap' en behoorlijk geïrriteerd hierdoor. Het jongetje vertoonde geen direct allergische verschijnselen, maar ik heb de ouders wel de HAP laten bellen. Hij had ongeveer 10 a 12 steken zover we ze snel konden zien, waaronder een steek in de hals. Het meisje had 8 steken die redelijk gezwollen waren, maar niet ernstig. De HAP hoefde de kinderen niet te zien....het viel wel mee. De enige die wel de volgende dag bij de huisarts landde was ikzelf, ik was ook gestoken en ivm de enorme zwelling ondanks de extra medicatie toch maar even de eigen huisarts bezocht.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2013, 19:57:25
*kick*

Ik heb ook groots ontzag voor deze vliegende irritante wezens. Door een steek ben ik een aantal dagen/ruim 2 weken grieperig, een behoorlijke zwelling (bij steek aan pols bijvoorbeeld van pols tot voorbij de elleboog een charmante rode zwelling). Ik ben ook nu de 'gelukkige' bezitter van een epipen en extra pillen.

Wonderbaarlijk vond ik de reactie van de HAP. Twee jaar terug stonden een jongetje en meisje bij mij uit de straat in een wespennest. Wespen waren in 'winterslaap' en behoorlijk geïrriteerd hierdoor. Het jongetje vertoonde geen direct allergische verschijnselen, maar ik heb de ouders wel de HAP laten bellen. Hij had ongeveer 10 a 12 steken zover we ze snel konden zien, waaronder een steek in de hals. Het meisje had 8 steken die redelijk gezwollen waren, maar niet ernstig. De HAP hoefde de kinderen niet te zien....het viel wel mee. De enige die wel de volgende dag bij de huisarts landde was ikzelf, ik was ook gestoken en ivm de enorme zwelling ondanks de extra medicatie toch maar even de eigen huisarts bezocht.


Wat was er zo wonderbaarlijk aan de reactie van de HAP?