Reanimeren in een RIB

Auteur Topic: Reanimeren in een RIB  (gelezen 7805 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2013, 12:17:23
Als reddingsbrigade mag je geen LUCAS gebruiken. Dit wordt gezien als een medische handeling.

Wanneer je de inzet doet conform het drenkelingen protocol start je eerst met beademen zonder reanimatie.
De meeste drenkelingen zullen dicht onder de kust liggen en dan start je de reanimatie samen met de hulptroepen op het strand.
Reanimeren in de boot en naar het strand varen met hoge snelheid geeft geen effectieve reanimatie.

Welk "drenkelingen protocol" als ik vragen mag? Dat de prioriteit bij alle vormen van verdrinking bij de luchtweg en ademhaling ligt lijkt me logisch, maar je zal toch keuzes moeten maken. Dan liever snel het strand op en daar effectieve BLS, dan dat je op het water gaat lopen klooien. Onderweg probeer je natuurlijk het e.e.a. en dat zal toch niet veel meer worden dan wat compressies. Het e.e.a. is uiteraard afhankelijk van de omstandigheden.

Wat versta je onder medische handeling?... Heb je het dan over een voorbehouden handeling of een risicovolle handeling? Zuurstof toedienen is ook een "risicovolle handeling" bijvoorbeeld ;)

Het toepassen van "mechanische compressie" is voor de kusthulpverlening niet relevant, voor de offshore eenheden zoals de reddingsboten van de KNRM vindt ik het wel een interessante optie. Dit mede omdat zij voor langere tijd een eventuele reanimatie zouden moeten volhouden in heftige weersomstandigheden.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2013, 17:25:40
Het toepassen van "mechanische compressie" is voor de kusthulpverlening niet relevant, voor de offshore eenheden zoals de reddingsboten van de KNRM vindt ik het wel een interessante optie. Dit mede omdat zij voor langere tijd een eventuele reanimatie zouden moeten volhouden in heftige weersomstandigheden.

Maar dan stapt de ambulancebemanning vaak op en gaat de apparatuur mee.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2013, 21:59:01
Bij ons in Bloemendaal en Zandvoort is er door de Ambulancedienst een drenkelingen protocol aangeleerd. Het gaat hier dan op dat beademing primair de doelstelling heeft boven de hartmassage. Uiteraard is dit alleen in de opstart en zal het geven van de hartmassage aan gaan sluiten na je opstart. Dit protocol is ook van toepassing binnen de KNRM. Het wordt alleen gegeven aan deze partijen aangezien ze niet meer als een basis hulpverlener worden gezien maar als verlengstuk van de professionele hulpverlening. Omdat deze partijen in hun werkgebeid grotere kans hebben op een reanimatie naar aanleiding van een inhallatie van water is hier een aangepast protocol voor.

De LUCAS wordt gezien als een medische handeling. Wij hadden er in Bloemendaal één gekregen via een sponsor. In overleg met de ambulancedienst hebben wij die aan hun gedoneerd en hier is een zeer vruchtbare en educatieve band uit ontstaan. Niet te vergeten van het aantal inzetten die er inmiddels al mee zijn gedaan! Een aantal bij ons zijn ook opgeleid om zuurstof te geven. Dat is een onderdeel in het drenkelingen protocol. Alleen daar mag het gebruikt worden verder niet zonder toestemming van de ambulancedienst.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2013, 22:04:26
Hoever mag een dergelijke RIB het water op om reddingen te doen?
Waar ligt de grens met de KNRM (die schepen heeft waar we wel volledig op kunnen werken)?

De reden dat ik dit vraag is om er achter te komen hoelang de No Flow tijd kan zijn (de tijd dat er niet gemasseerd wordt)

Ik denk trouwens dat er een wezelijk verschil zit in het water waar je op aan het werk gaat.
Worden deze boten alleen aan de kust gebruikt? of ook op de binnenwateren?

Ik ken zelf de situatie aan het Veerse Meer. op dit water is heel goed te werken in een kleine boot.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2013, 22:40:05
De Reddingsbrigade is vaak actief aan het patrouilleren in hun bewakingsgebied ter hoogte van de zwemzone. Formeel is er geen grens tussen de twee werkgebieden. Wie het eerst komt start de hulpverlening. Bij ons is er een pittige opkomstijd aan de kust voor de KNRM. Indien er uitgerukt moet worden met de redboot uit Zandvoort dan ben je zomaar een kwartier verder voor hij in het water ligt. En dan is dat al heel snel en moet alles mee zitten. Wij houden de zwemmers binnen het bankengebied. Voor jouw beeldvorming is dat maximaal 100 meter uit de kust. Dit om aanvaringen met watersporters en andere problemen te voorkomen. Als je dus een drenkeling hebt waarvoor je moet reanimeren ben je dus zo bij het strand. Aangezien wij een super samenwerking hebben tussen de reddingsbrigades van Zandvoort Bloemendaal en IJmuiden zijn er binnen no time meerdere voertuigen (ingericht als ambulance voertuig) met AED en Zuurstof ter plaatsen. De heli staat bij ons binnen acht minuten op het strand weten wij uit ervaring.

De boten waar mee gevaren wordt zijn speciaal ontworpen om een drenkeling langs de bok in de boot te leggen.

Volgens mij is er trouwens een keer onderzoek gedaan naar een reanimatie in een boot van de KNRM op een registrerende pop. Dit is volgens mij een keer verteld door onze docenten. Hieruit zou gekomen zijn dat er bijna geen effectieve reanimatie mogelijk is in een varende boot. Daarom passen wij Scoop en Run toe. Uiteraard met beademing maar geen reanimatie.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2013, 23:01:32
Citaat van: hoefhaan link=topic=72120.msg1138624#msg1138624
Waar ligt de grens met de KNRM (die schepen heeft waar we wel volledig op kunnen werken)?
[/quote


htpp://www.kustwacht.nl/nl/werkgebied.htmle

In principe 120 mijl, zie de noordwestelijke hoek van het kustwacht SAR gebied.

Hoewel de Arie Visser klasse dit kan bevaren zal dit in de praktijk meestal met helikopters gebeuren.
Maar 40 mijl uit is geen uitzondering voor de KNRM.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #16 Gepost op: 14 maart 2013, 01:43:22
Uitruk reddingsbrigade aan de kust zal afhankelijk zijn van de lokale omstandigheden, weersomstandigheden en het soort melding. Er is dus niet echt een "lijn" te trekken, als je dat wel wilt doen kan je in principe de gemeentegrens nemen. Maar zoals ik al zei, het ligt er allemaal maar net aan. 9/10 keer gaan de RB ook mee op een SAR melding voor de KNRM, al is het maar om de situatie te stabiliseren...

Maargoed, daar gaat het hier niet over. ;)

Bij ons in Bloemendaal en Zandvoort is er door de Ambulancedienst een drenkelingen protocol aangeleerd. Het gaat hier dan op dat beademing primair de doelstelling heeft boven de hartmassage. Uiteraard is dit alleen in de opstart en zal het geven van de hartmassage aan gaan sluiten na je opstart. Dit protocol is ook van toepassing binnen de KNRM. Het wordt alleen gegeven aan deze partijen aangezien ze niet meer als een basis hulpverlener worden gezien maar als verlengstuk van de professionele hulpverlening. Omdat deze partijen in hun werkgebeid grotere kans hebben op een reanimatie naar aanleiding van een inhallatie van water is hier een aangepast protocol voor.

Dat beademing prioriteit heeft bij drenkelingen is inderdaad "algemeen bekend" en ook in de literatuur terug te vinden. Waar het hier echter over gaat is zijn de handelingen die je aan boord van een RIB kan doen, tijdens heftige weersomstandigheden, in de branding. Dan leg ik de prioriteit bij scoop and run, om zo snel mogelijk effectieve BLS op de kant te kunnen toepassen met alle toeters en bellen erbij. Dit lijkt me ook een goede motivatie om van een dergelijk protocol af te wijken, misschien dat de medici die hier rondlopen hier iets over kunnen zeggen?

De LUCAS wordt gezien als een medische handeling. Wij hadden er in Bloemendaal één gekregen via een sponsor. In overleg met de ambulancedienst hebben wij die aan hun gedoneerd en hier is een zeer vruchtbare en educatieve band uit ontstaan. Niet te vergeten van het aantal inzetten die er inmiddels al mee zijn gedaan! Een aantal bij ons zijn ook opgeleid om zuurstof te geven. Dat is een onderdeel in het drenkelingen protocol. Alleen daar mag het gebruikt worden verder niet zonder toestemming van de ambulancedienst.

Dan snap ik nog steeds niet wat je met "medische handeling" bedoelt? Het lijkt me niet dat het gebruik van een LUCAS o.i.d. geen voorbehouden handeling is, dan zou je redelijkerwijs kunnen redeneren dat het toepassen van manuele borstcompressie ook voorbehouden zou zijn. Maargoed, alle gekheid op een stokje...

Wat moet je ermee als Reddingsbrigade die een kusthulpverleningstaak uitvoert... Aan boord heb je sowieso geen ruimte/tijd om het apparaat mee te slepen en aan te sluiten. Op de kant kunnen manuele compressies volstaan totdat de ambulancedienst, al dan niet met LUCAS, ter plaatse komt.

Mooi dat jullie mee zijn gegaan in de ontwikkelingen op het gebied van zuurstof toedienen bij de waterhulpdiensten O0 Ik heb echter nog wel wat aan te merken op het feit dat je schrijft dat de inzet van zuurstof buiten het "drenkelingen protocol" niet toegestaan is. Ik kan me voorstellen dat het hier misschien gaat om een interne richtlijn, maar wettelijk gezien mag in feite iedere burger zuurstof toedienen in noodsituaties. Het gaat hier namelijk niet om een handeling die voorbehouden is aan medisch geschoolde personen. Omdat het hier vanuit een (semi-) professionele achtergrond gebeurd, dienen de betrokken wel opgeleid te zijn om deze "risicovolle handeling" te "mogen" uitvoeren.

Binnen andere brigades c.q. regio's wordt zuurstof dus ook toegepast op andere situaties dan drenkelingen, hier neemt men dan zelfstandig een beslissing over. Indien mogelijk/nodig gaat het e.e.a. in overleg met de ambulancedienst.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #17 Gepost op: 14 maart 2013, 10:54:57
Mooi dat jullie mee zijn gegaan in de ontwikkelingen op het gebied van zuurstof toedienen bij de waterhulpdiensten O0 Ik heb echter nog wel wat aan te merken op het feit dat je schrijft dat de inzet van zuurstof buiten het "drenkelingen protocol" niet toegestaan is. Ik kan me voorstellen dat het hier misschien gaat om een interne richtlijn, maar wettelijk gezien mag in feite iedere burger zuurstof toedienen in noodsituaties. Het gaat hier namelijk niet om een handeling die voorbehouden is aan medisch geschoolde personen.

Wordt zuurstof niet gezien als medicinaal? Dan mag niet elke burger dat toepassen!
Een burger is niet bevoegd om medicamenten voor te schrijven.

Wat me wel opvalt is dat er wel wordt gekozen voor beademing. Op welke wijze gebeurd dat?

Ik heb sterk mijn twijfels of je met het beademen in een RIB op de golven goed doet aan de uitspraak: Do no further harm.
Bij mond op mond (evt met kiss of life) of met een pocketmask kun je de druk niet goed genereren omdat je steeds opdonders krijgt van de golven. Dat geeft ten minste drie risico's:

-Door een onjuiste positie van het hoofd bestaat de kans op maaginsufflatie, met braakrisico en evt shock als gevolg
-Beademing zal mogelijk met te hoge drukken worden toegepast, waarbij het risico op barotrauma ontstaat.
-Beademing zal mogelijk niet efficiënt zijn en waarom zou je dan het risico op bovenstaande nemen?

Al met al denk ik dat als uit onderzoek is gebleken dat hartmassage niet toe te passen is dan is beademing zeker niet toe te passen.
We hebben het dus aarschijnlijk over een afstand van 100 meter. Hoelang doe je over zo'n redding van alarmering (het moment dat de hartstilstand waarschijnlijk al is ingetreden) tot de daadwerkelijke start van thoraxcompressies?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #18 Gepost op: 14 maart 2013, 11:41:36
Wordt zuurstof niet gezien als medicinaal? Dan mag niet elke burger dat toepassen!
Een burger is niet bevoegd om medicamenten voor te schrijven.

Voor zover ik mij heb laten vertellen zit er een verschil in het medicinaal voorschrijven van zuurstof en het toedienen van zuurstof in noodsituaties, dit gebeurt overal ter wereld door first responders. Het toedienen an sich is iniedergeval géén voorbehouden handeling. Dit laatste wordt logischer wijs wel aangemerkt als "risicovolle handeling". Helaas heb ik geen graad in medische wetgeving, dus pin me er niet op vast.

Al met al denk ik dat als uit onderzoek is gebleken dat hartmassage niet toe te passen is dan is beademing zeker niet toe te passen.
We hebben het dus waarschijnlijk over een afstand van 100 meter. Hoelang doe je over zo'n redding van alarmering (het moment dat de hartstilstand waarschijnlijk al is ingetreden) tot de daadwerkelijke start van thoraxcompressies?

Dit ligt volledig aan de aard van de melding en de locatie. Voor het mooie gaan we maar even uit van een zwemmer die problemen komt binnen een bewaakte "zwemzone". Hierbij is de richtlijn dat er binnen 3 minuten (vanaf het moment van waarneming c.q. alarmering) een eenheid ter plaatse is. Over het algemeen is tegen de tijd dat het slachtoffer wordt binnengebracht ook een strandvoertuig ter plaatse, waarin o.a. een AED en een zuurstofset aanwezig is. In de praktijk zal het max. ongeveer 3-5 minuten duren voordat een drenkeling op het droge ligt, let wel, dan hebben we het over een bewaakte zone.

Als men met een boot ter plaatse komt en de drenkeling aan boord neemt, bijvoorbeeld onder heftige omstandigheden of een zwemmer die ver uit de kust ligt, zal de tijd aan boord zeer kort duren. Het zit hem dan meer in de tijd om ter plaatse te komen met het vaartuig. Als men een drenkeling aan boord heeft genomen wordt het vaartuig "hoog en droog" op het strand geparkeerd, dat gaat "vrij vlot" zegmaar ;)


Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #19 Gepost op: 14 maart 2013, 16:40:44
Wij werken op basis van een convenant met de ambulancedienst. Hierin zijn duidelijke afspraken gemaakt wat wij wel en wat wij niet doen. Wij krijgen onze BLS training van de ambulancedienst en daarin hebben wij afgesproken dat er geen zuurstof wordt toegediend indien daar geen toestemming / overleg over is geweest. Alleen bij drenkelingen en andere verstikkingsgevallen zoals bijvoorbeeld een bedelving in een kuil is dat wat anders. Dan handelen wij op basis van het "drenkelingen protocol". Dat hier mogelijkheden in zijn op basis van wat mag en wat kan dat zal wel. Maar wij werken op deze manier.

De Lucas is misschien voor de wet geen medisch voorbehouden handeling maar zo zien wij hem wel. Daarnaast is de kans dat wij hem gebruiken, gelukkig, veel kleiner dan bij de ambulancedienst.