Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 155154 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peterinstr

  • net zo maf als hij eruitziet
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
  • Ja ja ja was ist los was ist das
    • noodzaakopleidingen
Reactie #150 Gepost op: 1 november 2010, 19:42:55
waar blijft het respect voor deze groep patiënten die duidelijk aangeven dat ze niet gereanimeerd willen worden
TJONGE WAT MAKEN JULLIE HET JEZELF VERSCHIKKELIJK MOEILIJK ZEG. >:(
Als je bang bent voor juridische problemen, laat dan je diploma verlopen en begin nooit aan een reanimatie. :'(

Juist uit respect voor de patient is deze discussie........want er zal geen enkele patient zijn die erop uit is om degene die zijn wens respecteerd, door niet te reanimeren, in juridische problemen wil brengen toch........
BLS/AED Instructeur . NIBHV instructeur. Ex hospik. EHBO instructeur. TX-opleider. Taxi leraar SOVA,DGV,LLV,HNR.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #151 Gepost op: 1 november 2010, 19:50:16
Juist uit respect voor de patient is deze discussie........want er zal geen enkele patient zijn die erop uit is om degene die zijn wens respecteerd, door niet te reanimeren, in juridische problemen wil brengen toch........
Ik denk dat dat ook heel moeilijk gaat, nadat er niet gereanimeerd is 0098 ;)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Peterinstr

  • net zo maf als hij eruitziet
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
  • Ja ja ja was ist los was ist das
    • noodzaakopleidingen
Reactie #152 Gepost op: 1 november 2010, 23:47:49
Ik denk dat dat ook heel moeilijk gaat, nadat er niet gereanimeerd is 0098 ;)

Helemaal mee eens op zich.

Ik heb het alleen over dat als er rechtzaken van komen dat dat nooit de wens van de dan overledene kan zijn geweest
BLS/AED Instructeur . NIBHV instructeur. Ex hospik. EHBO instructeur. TX-opleider. Taxi leraar SOVA,DGV,LLV,HNR.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #153 Gepost op: 1 november 2010, 23:52:51
Naar mijn mening moet je nooit, maar dan ook nooit mensen vervolgen die het leven van iemand anders proberen te redden. Is het niet omdat dan een (in mijn ogen) held of heldin stank voor dank krijgt, dan is het wel omdat de motivatie bij omstanders om in te grijpen bij levensbedreigende situaties snel af zal nemen, immers zou je ervoor vervolgd kunnen worden.... :-\

Dat iemand een niet-reanimerenpenning heeft en daardoor niet meer gereanimeerd wordt is goed, maar stel dat het wel gebeurt (verschillende redenen zijn daarvoor mogelijk) dan mag je dat nooit als fout betitelen. Het zou wat worden als je zelfs voor het redden van een mensenleven een straf kan krijgen :-X
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #154 Gepost op: 1 november 2010, 23:54:36
Ik krijg uit de berichten in dit topic het gevoel dat het NVVE een vrij fundamentalistische vereniging is?  ??? ???


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #155 Gepost op: 1 november 2010, 23:57:22
Ik krijg uit de berichten in dit topic het gevoel dat het NVVE een vrij fundamentalistische vereniging is?  ??? ???

Jep, dat idee heb ik ook. Overigens nog een mooi citaat uit dit topic:
Als je bang bent voor juridische problemen, laat dan je diploma verlopen en begin nooit aan een reanimatie. :'(

Als het inderdaad tot vervolging gaat komen zal dit de instelling van veel mensen zijn; we willen geen geze*k met justitie, dus weigeren we te reanimeren. Een daarvan zouden ook mensen zonder niet-reanimerenpenning wel eens het slachtoffer kunnen worden :-\
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #156 Gepost op: 2 november 2010, 00:06:36
Om dit topic even in een ander extreme te trekken, straks mag je zelfmoorderaars niet meer tegenhouden?  ???

http://www.rijksoverheid.nl/adres/n/nederlandse-vereniging-voor-een-vrijwillig-levenseinde-nvve.html

Adres Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE)
Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE)

Voorheen: Nederlandse Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie
Postbus 75331
1070 AH Amsterdam
Tel: 0900-606 06 06 (0,20 euro p.m.)
E-mail: via het contactformulier op de website
Internet: www.nvve.nl
Taakomschrijving

De Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) bevordert de maatschappelijke aanvaarding en de legalisering van een vrijwillig levenseinde en hulp bij zelfdoding. Voor leden heeft de NVVE verschillende standaardwilsverklaringen beschikbaar.



http://www.euthanasie.org/nvve2/pagina.asp?pagkey=71823&metkey=375

De NVVE gaat uit van het zelfbeschikkingsrecht en is het niet eens met minister Borst dat de middelen alleen voor hoogbejaarden beschikbaar moeten zijn. De vereniging vindt dat iemand van dertig net zo goed uitgeleefd kan zijn als iemand van 84. Jonquière: “Het gaat om de autonomie over het leven, over het recht van de mens zich van het leven te beroven als hij daar gegronde redenen voor heeft.”


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #157 Gepost op: 2 november 2010, 17:56:24
Ze is de NVVE.
De NVVE roept in bijeenkomsten op of mensen die ondanks geconstateerde penning toch gereanimeerd zijn "de dader" aan te geven en er een rechtzaak van te maken.

De oproep van de NVVE is niet zo vreemd. Voor de NVVE is van groot belang dat de niet-reanimerenpenning nu als een geldige wilsverklaring wordt gezien. Men wil dus weten wat de juridische middelen zijn op het moment dat wordt gehandeld in strijd met die penning, omdat als dit "ongestraft" kan gebeuren, de waarde van de penning in feite is gereduceerd tot nihil. Niet voor niets schrijft de NVVE op haar website:

"Leden van de NVVE  die de penning zichtbaar dragen, kunnen er nu vanuit gaan dat hun niet-reanimeren wens gerespecteerd zal worden."

Het is dus van groot belang voor de NVVE om te weten of er strafrechtelijk, tuchtrechtelijk of civielrechtelijk gevolgen kunnen worden verbonden aan het handelen in strijd met een geconstateerde niet-reanimerenpenning.

Zie verder de folder van het NVVE over niet-reanimeren: http://www.nvve.nl/assets/nvve/publicaties/Reanminerenfolder2010.pdf . Deze wordt verstrekt wanneer een niet-reanimerenpenning wordt aangevraagd. Wat citaten uit de folder:
Citaat
Deze folder is opgesteld in samenwerking met de NVVE, de Nederlandse Reanimatie Raad, de Nederlandse Hartstichting, de Nederlandse vereniging van Medisch Managers Ambulancezorg en Ambulance Zorg Nederland.

(...)

Als u een niet-reanimerenpenning draagt en deze is onmiddellijk zichtbaar, zal de ambulanceverpleegkundige afzien van reanimatiehandelingen, ook als deze betrekkelijk eenvoudig tot herstel kunnen leiden.
Als de niet-reanimerenpenning pas gedurende de reanimatie wordt aangetroffen, zal de aangevangen reanimatie gestaakt worden.

Ik krijg uit de berichten in dit topic het gevoel dat het NVVE een vrij fundamentalistische vereniging is?  ??? ???

Ik denk niet direct dat dit geval is. De statutaire doelstellingen van de NVVE zijn:
Citaat
- het bevorderen van een zo breed mogelijke toepassing en maatschappelijke acceptatie van de bestaande wettelijke mogelijkheden van een vrijwillig levenseinde;
- het bevorderen van de maatschappelijke aanvaarding en de juridische regeling van een vrijwillig levenseinde in situaties die niet onder de bestaande wettelijke mogelijkheden vallen;
- het streven naar de erkenning van de keuze voor een vrijwillig levenseinde en de hulp daarbij als een mensenrecht, alles in de ruimste zin van het woord.

In het kader daarvan past het dat de NVVE zich, zoals ik hierboven schreef, inzet voor de naleving van de niet-reanimatiepenning. De NVVE betoogt ook geenszins dat je zelfmoordenaars niet meer mag tegenhouden et cetera.  Als je echt wil weten waar de NVVE voor staat, dan raad ik je aan het volgende document te lezen: http://www.nvve.nl/assets/nvve/publicaties/perspectievennota.pdf


Kanarie

  • Gast
Reactie #158 Gepost op: 2 november 2010, 18:24:19
De niet-reanimerenpenning vind ik heel invoelbaar en ik sta er ook achter, maar ik heb ooit een ander document van de NVVE onder ogen gehad over zelfdoding (dus geen euthanasie bij uitzichtloos lijden, maar echt als zelfbeschikkingshulpgids)  en daar heb ik wel heel veel problemen mee.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #159 Gepost op: 2 november 2010, 18:42:53
Ik zeg daarom ook niet dat alles goed is wat de NVVE doet ;)