Explosie & brand 14 doden, 160 gewonden (kunstmestfabriek) Waco Texas (VS) 18-04-2013

Auteur Topic: Explosie & brand 14 doden, 160 gewonden (kunstmestfabriek) Waco Texas (VS) 18-04-2013  (gelezen 14878 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
@Tijgernest

USA, Waco: bejaardentehuis en appartementencomplex deels ingestort bij explosie kunstmestfabriek mobile.news.com.au/world-news/exp…
8:17am · 18 Apr 13


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
WacoPolice @WacoPolice

Very hectic still. Trying to secure surrounding neighborhoods and still evac injured.
6:17am · 18 Apr 13


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Op de site van de Huffington Post wordt melding gemaakt van vermissingen eigen personeel. Mogelijk 5 á 6 vrijwillige brandweerlieden zijn "unaccounted for".


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Sgt William Swanton (Waco Police): We are evacuating homes in the area based on the ongoing danger. There is extreme devastation in homes. I confirm there have been fatalities, this will increase, but we cannot confirm number. There is structural damage; we have to be careful because of gas lines. Mayor knows we've potentially lost some firefighters and a law enforcement officer. People of WestTX are a close-knit, tight-knit community here. At 7 in the morning, winds are going to switch to the north. Another area might be affected. I cannot confirm report of 60-70 fatalities. I have not heard that number. Police trying to keep people from coming into area; we don't know extent of damage.  We don't know the numbers yet; they are still pulling victims out. We have confirmed fatalities; but I'm not confirming in number. We want to be accurate. Certainly air quality is a concern; we don't know how many are still trapped.

Bron: Live updates Al Jazeera English https://twitter.com/AJELive


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Ik vraag me af of er een verband kan zijn met de explosies in Boston?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Niet waarschijnlijk.

De bestanddelen van kunstmest zijn hoogexplosie. Het is niet voor het eerst dat zich zo'n incident voordoet. Hetzelfde geld trouwens voor je vraag. Meen me te herrineren dat er zich in Frankrijk ook iets soortgelijks heeft voorgedaan na een terreuraanslag.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Ik vraag me af of er een verband kan zijn met de explosies in Boston?

Lijkt me niet zo waarschijnlijk. Het fabriceren van kunstmest brengt een hoog aantal risico's met zich mee. kans op ongevallen of brand met explosie is niet zo onwaarschijnlijk als je ziet met wat voor stoffen er gewerkt wordt O0.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Allereerst wil ik zeggen dat ik absoluut geen conspiracy-type ben, maar er is online een behoorlijke discussie gaande over een filmpje.

Massive Explosion West, Texas Power Out Part of Town Destroyed
Hier in slow-motion.

Te zien is, dat er een explosie volgt, na een flits (0:08 op het vertraagde filmpje) wat volgens de doemdenkers een "bom" zou zijn.
Hoewel de hoek waar de explosie begint wellicht ook bij het fabrieksterrein hoort en er een ketting-reactie ontstaat (net als in Enschede 13 mei 2000) wordt niet over gesproken.

Wat is jullie visie op de discussie?

Mijn gedachten gaan meer uit naar de rook (welke chemicaliën bevat) welke tot ontbranding komen. Maar ik weet niet of zoiets ook feitelijk mogelijk is.


FokkoHak

  • Voormalig Hbt. Opleider. Voormalig BHV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geintereseerd in hulpverlening
Wanneer rookgassen heet genoeg zijn, en er voldoende zuurstof is. Kunnen rookgassen gaan ontbranden, dit kan zelfs met heel veel geweld gaan.
Rookgassen bevatten immers de brandbare delen van de stof die niet tot ontbranding zijn gekomen.
In een gebouw spreek je dan van een flashover. Ook in de buitenlucht, als de ontbrandingstemperatuur wordt bereikt, kan dit explosief ontbranden


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Wanneer rookgassen heet genoeg zijn, en er voldoende zuurstof is. Kunnen rookgassen gaan ontbranden, dit kan zelfs met heel veel geweld gaan.
Rookgassen bevatten immers de brandbare delen van de stof die niet tot ontbranding zijn gekomen.
In een gebouw spreek je dan van een flashover. Ook in de buitenlucht, als de ontbrandingstemperatuur wordt bereikt, kan dit explosief ontbranden

Dat klopt zeker, maar ontbrandende hete rookgassen in de buitenlucht zullen normaliter geen explosie veroorzaken; wel een explosieve verbranding. Ik acht de kans groot dat hier explosieve gassen zijn opgehoopt in een silo of tank en dat die door de hittestraling is geklapt. Daardoor verspreiden de explosieve gassen zich razendsnel en ontbranden direct. Dat verklaart de klap en daarop volgende enorme explosie.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding