Ventilatie bij calamiteiten: Uit- of aanzetten?

Auteur Topic: Ventilatie bij calamiteiten: Uit- of aanzetten?  (gelezen 5696 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 26 mei 2013, 11:22:25
Ik dacht om in de van binnenuit bereikbare scooter/rollator ruimte een voor iedere bewoner bedienbare sleutelschakelaar te plaatsen met die zelfde sleutel komen ze ook het gebouw binnen
bovendien is er altijd wel iemand niet naar zijn werk of thuis aanwezif
dus om de boel kort te sluiten is het gevaar van giftige dampen naar binnen pompen wel degelijk aan de orde
Is het verstandig  in z''on geval alle ventilatie of afzuigsystemen  sijstemen uit te schakelen ? dusook de z.g box ventilatie ???
Je spreekt over scooter/rollatorruimte. Spreken we over een complex met mensen van hogere leeftijd?
En ja, als er gesproken wordt over het sluiten van deuren en ramen en uitschakeling van huisventilatie, dan bedoelen ze wel alle ventilatie, dus ook voor die voor bergingen enz.
Ik weet niet in hoeverre die systemen de lucht ook filteren voordat het in het complex wordt geblazen. Maar ik zou er zeker rekening mee houden, ookal omdat er vaak apart benoemt wordt om de huisventilatie uit te schakelen. ;)


frans.lucy

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #11 Gepost op: 26 mei 2013, 11:33:14
het zijn vier complexjes (toyaal 85 woningen  -2.5 jaar oud  ) waarvan er een met senioren woningen per unit twee inblaas units voor gangen en trappen huizen plus in de cotainer/schooter en fietsenberging de zg. box afzuiging .
heb geen idee of er filters inzitten en/of die ook periodiek vervangen worden daar moet ik dus achteraan heb sterk de indruk datze aangelegd en vervolgens vergheten worden
en in de woningen een centraalafzuigsijsteem.
dus alles dient afgeschakelt te worden vreemd dat niemand dat ooit verteld is ik denk dat men daar gewoon niet bij stilstaat levensgevaarlijk dus
al vast bedankt voor de info hier kan ik wat mee ( je word al snel als zeurpiet weggezet dus kom ik leiver goed beslagen ten ijs)


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2013, 12:58:25
Je zou een soort handmelderknop kunnen installeren, die je echt bewust moet activeren wanneer ramen en deuren gesloten moeten worden. Dus een knop achter een breekglaasje zeg maar.

Wat betreft ziekenhuizen:
Zuurstof, de eerste aansluiting "in de muur" komt uit een grote afgesloten ruimte (tanks), wordt daar dan ook regelmatig aangevuld. Dus dat is geen probleem.
Dan is er perslucht, de tweede aansluiting uit de muur voor o.a. beademingsmachines. Inderdaad gewoon buitenlucht die gefilterd en gedroogd wordt.
Voor zover mijn kennis gaat wordt ook perslucht in tanks opgeslagen dus zolang de calamiteit niet al te lang duurt kan daarop gedraaid worden. Het is volgens mij niet zo dat de buitenlucht 1:1 verbruikt wordt, dus als er 200l/min verbruikt wordt in het ziekenhuis er ook 200 l/min uit de buitenlucht gefilterd wordt. Het is net als met een compressor, zolang de druk in de tank hoog genoeg is gebeurd er niets, wordt de druk te laag zal hij aan slaan en dus nieuwe buitenlucht aanzuigen. Echter weet ik niet of er een soort backup in dit systeem zit waardoor schadelijke lucht die toch is opgeslagen weer verwijderd kan worden.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


frans.lucy

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #13 Gepost op: 29 mei 2013, 20:09:14
ik kom op dit verhaalomdat in een advies van De brandweer GHOR MKA heeft op basis van het beginselplan het volgende advies
geformuleerd van 31 juli 2012 dit is het rapport van de ruimtelijke onderbouwing daar staat expliciet in dat er bij de receptie  van het centrum een noodknop moet geplaatst dient te worden die daar de ventilatie uitgeschakeld  er staat nog bij dat het personeel dient hier bij herhaling opgetraind te worden.dat in geval van calamiteit men weet wat te doen
Dus vraag ik mij af op 100meter hemelsbreed staan onze appartementen(2.5 jaar oud ) met aparte huisventilatie en per unit twee ventilatie units die buitenlucht de gangen en de noodtrappenhuizen inblazen
dus bij een calamiteit de vervuilde/giftige buitenlucht
bij ons is niets geregeld en niemand ook de woning corporatie weet iets .
Heeft iemand enig idee hoe ik aan info kan komen er moeten toch ergens ook plannen liggen die op dit onderwerp enig licht kunnen brengen en waar kan ik bij welke brandweer instantie in Denhaag enige info krijgen ?
Alvast bedankt


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2013, 21:15:38
Ik denk dat je dan beter even de brandweer kunt bellen. Zij zullen vast een algemeen telnummer hebben. Vertel even wat aan de hand is, en dan zullen zij je wel doorverbinden met de juiste afdeling. Ik vermoed dat je op de afd preventie uit gaat komen. ;)


frans.lucy

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #15 Gepost op: 31 mei 2013, 08:56:01
bedankt voor de input ik  ga het proberen wat mij wel opvalt is dat voor een "gewone"burger het moei;lijk is om via de gewone kanalen aan info tekomen
Grtj Frans