Verhuur NRK apparatuur en frequenties

Auteur Topic: Verhuur NRK apparatuur en frequenties  (gelezen 5561 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Andreej

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Gepost op: 1 juni 2013, 00:16:39
Even een vraag uit interesse, mag het Rode Kruis haar verbindingsapparatuur en bijbehorende frequenties verhuren aan derden, zonder dat er een inzet van het Rode Kruis aan vastzit? Dan bedoel ik bijvoorbeeld aan een Scoutinggroep, evenementenorganisator etc, en dan echt puur voor financieel gewin.

Ik ben zelf geen lid van het NRK, maar hoorde laatst ergens dat dit verhuren wel degelijk voorkomt. Ik vraag me sterk af of de NRK vergunning van het Agentschap Telecom dit soort zaken toestaat.




Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2013, 01:59:07
Nee.


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #2 Gepost op: 1 juni 2013, 21:59:12
Ik weet dat het inderdaad gebeurt dat afdelingen hun apparatuur verhuurd aan derden. Het is een eenvoudige manier om extra geld in het laatje te brengen. Het mag alleen absoluut niet! Het Rode Kruis heeft strikte regels over wat er wel en niet mag met onze verbindingsapparatuur.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #3 Gepost op: 1 juni 2013, 23:04:39
Citaat van: mrpddnos link=msg=1168799 date=1370116752
Het Rode Kruis heeft strikte regels over wat er wel en niet mag met onze verbindingsapparatuur.

Van die regels van het Rode Kruis ben ik niet zo onder de indruk, wel van de wettelijke regels. En die zijn vrij duidelijk.


pe1rdw

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #4 Gepost op: 2 juni 2013, 00:11:13
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1168826 date=1370120679
Van die regels van het Rode Kruis ben ik niet zo onder de indruk, wel van de wettelijke regels. En die zijn vrij duidelijk.
Tja de afdeling is niet de vergunnings houder, dat is het landelijk buro dus alleen zei bepalen wie er gebruik kan maken van de apperatuur en frequenties, los van de vraag of de vergunning toestaat dat er niet rodekruis gerelateerd gebruik van de frequenties is toegestaan.

Ik weet dat onze afdeling gebruikt maakt van een huur relais bij een inzet waar ook organisatie en ehbo vereniging gebruikt maakt van het netwerk, of dit perse nodig is is niet zeker maar het zekere voor het onzekere nemen is altijd verstandig.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2013, 21:15:54
Het NRK heeft een vergunning om de frequenties te gebruiken voor RK doeleinden. Het is niet toegestaan om deze te gebruiken voor niet RK inzetten.
Het is wel toegestaan om derden gebruik te laten maken van RK frequenties, mits het gebruik wordt bij een RK inzet met RK'ers.
Bijvoorbeeld, EHBO inzet bij een muziekfestival, waarbij de beveiliging een porto van het RK heeft voor het doorgeven van bv een so of andere zaken.

Wat wellicht verwarring schept, is dat enkele RK'ers werkzaam zijn bij bedrijven welke communicatie verhuurt. Het lijkt er dan op dat een RK'er materiaal uitleent voor een organisatie, maar ook aanwezig is als verbindelaar bij de RK inzet, wat dus niet het geval is.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2013, 10:55:23
Citaat van: Vider link=msg=1169077 date=1370200554
Wat wellicht verwarring schept, is dat enkele RK'ers werkzaam zijn bij bedrijven welke communicatie verhuurt. Het lijkt er dan op dat een RK'er materiaal uitleent voor een organisatie, maar ook aanwezig is als verbindelaar bij de RK inzet, wat dus niet het geval is.
Toch komt het ook voor dat RK materiaal verhuurd wordt door verbindingsmedewerkers met een eigen bedrijf. Ofschoon dat niet goed is, profiteert het Rode Kruis daar soms wel van, doordat ze anderzijds weer goedkoop (of gratis) materiaal en kennis kunnen gebruiken van dergelijke bedrijfjes.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #7 Gepost op: 3 juni 2013, 11:17:48
Citaat van: Lunatum link=msg=1169156 date=1370249723
Toch komt het ook voor dat RK materiaal verhuurd wordt door verbindingsmedewerkers met een eigen bedrijf. Ofschoon dat niet goed is, profiteert het Rode Kruis daar soms wel van, doordat ze anderzijds weer goedkoop (of gratis) materiaal en kennis kunnen gebruiken van dergelijke bedrijfjes.

Wat er allemaal in het land wel of niet gebeurd heb ik geen zicht op. Wel is het verhuren van KR apparatuur nog iets anders dan het uitlenen van de frequentie.

De verbindingsdienst kan natuurlijk ook nog apparatuur uitlenen en er een andere frequentie in programmeren (een publieke of op licentie van de inhuurder).

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #8 Gepost op: 3 juni 2013, 22:36:26
Citaat van: Lunatum link=msg=1169156 date=1370249723
Toch komt het ook voor dat RK materiaal verhuurd wordt door verbindingsmedewerkers met een eigen bedrijf. Ofschoon dat niet goed is, profiteert het Rode Kruis daar soms wel van, doordat ze anderzijds weer goedkoop (of gratis) materiaal en kennis kunnen gebruiken van dergelijke bedrijfjes.
Met alle respect Lunatum, ik hoop van niet. Hiermee brengen ze niet alleen de licentie van het NRK in gevaar, maar ook die van hun werkgever. De personen die ik ken houden dit strikt gescheiden, vanwege het feit dat hun werkgever ook portofoons verhuurt aan organisaties, waar ook het RK voor wordt gevraagd. Denk aan een muziekfestival. Vanuit het bedrijf portofoons voor de organisatie en als verbindelaar voor het RK.

Citaat van: RemcoV link=msg=1169164 date=1370251068
Wat er allemaal in het land wel of niet gebeurd heb ik geen zicht op. Wel is het verhuren van KR apparatuur nog iets anders dan het uitlenen van de frequentie.
De verbindingsdienst kan natuurlijk ook nog apparatuur uitlenen en er een andere frequentie in programmeren (een publieke of op licentie van de inhuurder).

Er zijn maar een aantal verbindelaren in het land die de kennis hebben en de apparatuur hebben om de frequenties in de portofoons aan te passen. Dit zijn in bijna alle gevallen ook de mensen welke werkzaam zijn in de verhuur van portofoons.

Maar wat niet weet, wat niet deert en ik kan het ook mis hebben.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 4 juni 2013, 07:18:30
Citaat van: Vider link=msg=1169381 date=1370291786
Met alle respect Lunatum, ik hoop van niet. Hiermee brengen ze niet alleen de licentie van het NRK in gevaar, maar ook die van hun werkgever. De personen die ik ken houden dit strikt gescheiden, vanwege het feit dat hun werkgever ook portofoons verhuurt aan organisaties, waar ook het RK voor wordt gevraagd. Denk aan een muziekfestival. Vanuit het bedrijf portofoons voor de organisatie en als verbindelaar voor het RK.

Er zijn maar een aantal verbindelaren in het land die de kennis hebben en de apparatuur hebben om de frequenties in de portofoons aan te passen. Dit zijn in bijna alle gevallen ook de mensen welke werkzaam zijn in de verhuur van portofoons.

Maar wat niet weet, wat niet deert en ik kan het ook mis hebben.
Porto'tje omprogrammeren is helemaal niet moeilijk. Je moet alleen de juiste spullen hebben.  ;)
Arts  www.alphalog.nl