Discussie omtrent nut en noodzaak van een OvD-Medisch Transport

Auteur Topic: Discussie omtrent nut en noodzaak van een OvD-Medisch Transport  (gelezen 69942 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #170 Gepost op: 25 juni 2013, 19:05:57
Citaat van: Red link=msg=1177562 date=1372169998
Dat mag je er van vinden, geen enkel probleem. Maar dit bedrijf is wel actief in de hulpverleningswereld, rijd met OGS en verricht bepaalde werkzaamheden. Als ze zichzelf dan een OVD toedichten die (volgens eigen zeggen) zomaar opeens in een Copi terecht zou kunnen komen is het niet heel gek dat andere partners hun wenkbrauwen optrekken en her en der wat kritische vragen gaan stellen omtrent het hoe en waarom.

Nou, vroeguh toen alles anders en beter was, waren er genoeg organisaties actief in de hulpverleningswereld die hadden allemaal wel iemand hadden die leidinggevend was. En die hadden allemaal een andere naam: Inspecteur van Dienst, Leidinggevende buiten Kantoortijd, Officier van Dienst, Staflid Slangen Uitrollen, Hoofd Inzet, Coördinator Incident, On Scene Commander, Hoofd, Inzetleider, Leidinggevende Taakveld 88 en dan ben ik vast nog heel veel titels vergeten.

Tegenwoordig heeft elke organisatie die ook maar iets in de hulpverlening doet een Officier van Dienst. Dat schijnt mode te zijn, dat schijnt een trend, te zijn, dus elke organisatie, hoe belangrijk of onbetekenend dan ook, heeft tegenwoordig een Officier van Dienst. Al eens iemand van de Officier van Dienst Tunneltrace gehoord?

Maar wat maakt het allemaal uit? Het is toch makkelijk? Als ijscoman lik-lik-lekker met optische en geluidsignalen mag rijden en iets in de hulpverlening doet en een OvD heeft, en er moet in een hulpverleningssituatie iets geregeld worden met lik-lik-lekker, dan weet ik dat ik de OvD lik-lik-lekker moet hebben. Simpel zat! En waarom zou ik mijn wenkbrauwen optrekken als lik-lik-lekker er ook bij is in een hulpverleningssituatie in een ijsbus met prachtige blauwe bak op het dak? Iemand die veel wijzer is dan ik zal daar ooit toestemming voor gegeven hebben. Waarom zou ik mij daar dan 10 pagina's lang druk over maken :-)


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #171 Gepost op: 25 juni 2013, 20:06:33
@Azijnzeikerd Ik weet niet van wel soort ijsje je gesnoept hebt, maar ik zou er voortaan vanaf blijven  e050
Maar tussen de regels lees ik een kern van waarheid. Iedere ________ (naar wens in te vullen) heeft tegenwoordig een OvD.....Why?
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #172 Gepost op: 25 juni 2013, 20:43:36
in andere vakgebieden noemen ze het anders.
In hotels noemen ze die persoon: manager on duty
Op een filmset noemen ze hem: regisseur
Bij Domino's pizza: winkelmanager
Bij V&D: bedrijfsleider.

simpelweg de op dat moment hoogst rankende medewerker die bepaalde beslissingen mag nemen over/voor andere medewerkers en klanten (of je een kwartiertje extra naar huis mag, of je pizza gratis is omdat je te lang moest wachten, of er aangifte gedaan wordt van winkeldiefstal etc etc.)

In het hotel waar ik werkte hangt een bord bij de receptie waarop staat: Manager on Duty [mooi briefje met te naam van de persoon die op dat moment dienst had]
Bij de Albertheijn loopt de winkelmanager in een pak met een stropdas (blauw)
Bij de Met-R heeft die man het woordje OvD-M op zijn auto staan......

Niet groter maken dan het is. Net als alle andere leidinggevende is het erg handig om die persoon te kunnen herkennen. Werknemers weten bij wie ze moeten zijn om te controleren of het goed is dat ze de kleine ff wat eerdere bij de oppas ophalen, voor klanten is het makkelijk om te weten bij wie ze moeten klagen

en voor hulpdiensten is het handig op te weten wie ze bij een ontruiming van het bedrijfspand leidinggevend is en ze moeten aanspreken met de vraag "is iedereen buiten?" Heeft de Ovd-M of winkelmanager van de Domino's toch ff met de brandweer mogen praten als de boel in de fik staat ;-)


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #173 Gepost op: 25 juni 2013, 21:03:04
Niet groter maken dan het is.....dan zit je bij MET-R niet goed >:D 998765
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #174 Gepost op: 26 juni 2013, 07:34:19
Citaat van: VKRC link=msg=1177646 date=1372186984
Niet groter maken dan het is.....dan zit je bij MET-R niet goed >:D 998765

Ja en? Laat ze lekker.

Waarom vindt men het op dit forum zo leuk om vooral met modder naar andere partijen te gooien. Dit is weer zo'n discussie met allemaal betweters.

Als MET-R er voor kiest om haar bedrijfsvoering op deze wijze uit te voeren, en ze overtreden geen regels of wetten, laat ze dan lekker....? Wat is nou het probleem?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #175 Gepost op: 26 juni 2013, 10:10:33
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1177709 date=1372224859
Ja en? Laat ze lekker.

Waarom vindt men het op dit forum zo leuk om vooral met modder naar andere partijen te gooien. Dit is weer zo'n discussie met allemaal betweters.

Als MET-R er voor kiest om haar bedrijfsvoering op deze wijze uit te voeren, en ze overtreden geen regels of wetten, laat ze dan lekker....? Wat is nou het probleem?

Dit soort onderwerpen zijn bijzonder nuttig, zelfs als het sommige mensen slecht bevalt. Jij bent van mening dat we MET-R maar lekker moeten laten terwijl je niet vindt dat je andere forumleden die 9 pagina's volschrijven over dit bedrijf ook maar lekker moet laten. Andere vinden dat het de sfeer op dit forum behoorlijk verpest wat ook een vals motief is; op dit forum zijn al jaren leden, die volgens eigen zeggen, niet meer aan de discussie deelnemen. Een aantal stuurt mij zelf filmpjes of informatie waardoor ik het ook vreemde toestand vindt. Het enige verschil is dat ik geen enkele boodschap heb aan mensen die mij (digitaal) bedreigen of (digitaal) willen beledigen.

De discussie had niet zo lang hoeven te duren als er antwoorden waren gekomen waardoor we allemaal weer over kunnen gaan tot de orde van de dag omdat het evident is dat dit een normaal bedrijf is dat geen wetten of regels overtreedt. Ik denk dat ze vreselijk veel regels overtreden, regels waar verschillende toezichthouders in ons land op dienen toe te zien en te handhaven. In ons land is het niet vreemd dat de toezichthouders van elkaar denken dat de ander het wel doet, terwijl in praktijk niemand het doet.

Het gebruik van de term OvD is inmiddels wel een bijzaak geworden ondanks dat zwaailichtfans en personeel van dit bedrijf daar de nadruk op leggen. Ik zal het puntsgewijs samen vatten wat ik vreemd vindt:

1) Een forumlid kan kiezen om anoniem en op persoonlijke titel reacties te plaatsen. De vrijblijvendheid van de uitspraken vervalt zodra je via je profiel duidelijk maakt dat je "agent van politie" bent. Dan ben je een gezagsdrager en iemand is ten slotte 24/7 een politiefunctionaris.

Citaat van: Pully link=msg=1174591 date=1371495945
Jammer dat er op deze manier gereageerd wordt. Maar dan is het misschien de regio's waar 1 van de 2 uitkomen. Ik als hulpverlener zie het juist als een stukje professionele uitstraling dat een organisatie verder kijkt dan ze neus lang is en daar over na denkt. Misschien komt dat ook wel door de ervaring en kennis die binnen het bedrijf zitten.

Misschien is het voor jullie de volgende keer eerst even vragen voor je zo laag dunkend reageerd.

Ik wil graag weten waarom de politie het professioneel vindt dat een koeriersbedrijf met 10 of meer voertuigen rond rijdt met zwaailichten en sirene. Aan het advies van deze agente is ruimschoots gehoor gegeven. Er is veel gevraagd en geconstateerd. Misschien is het wel zo dat deze agente zich eerst had moeten verdiepen voordat ze Haageneesch en Rotterdammertje de les leest.

2) Er is scherpe wetgeving over het gebruik van zwaailichten en sirene. Sanquin is een organisatie die daar een vergunning voor heeft. MET-R levert soms chauffeurs (als een uitzendbureau of detacheringsbureau). De spoedrit wordt gereden met een voorrangsvoertuig van Sanquin dat op het terrein van Sanquin staat. De met spoed opgeroepen METR medewerker moet vanaf zijn woonadres naar de Sanquin vestiging en doet dat met een METR voertuig (met zwaailicht en sirene) dat bij de woning van de oproepmedewerker staat.

In het onderstaande filmpje ziet men in de eerste minuten hoe brandweermensen vanaf woonadres naar het voorrangsvoertuig gaan in geval van een medische spoedsituatie, met de eigen auto of op de scooter.

23/06/13 Brandweer Ambulance Lifeliner - Medische noodsituatie Kaatsbaan Brielle

Welke wet of regel geeft METR het recht om af te wijken van deze gangbare procedure waardoor medewerkers een voertuig met zwaailicht en sirenes voor de deur hebben staan.

3) Iedere automobilist is geleerd dat aanwijzingen (van politie en verkeersregelaars) boven de verkeersregels en verkeersborden gaan. Kan men een METR medewerker die zijn auto met zwaailichten aan op de kruising zet gelijk stellen met een politieman of gaat het hier mogelijk om een persoon die volkomen de plank mis slaat en zelf bij draagt aan een mogelijk gevaar voor andere verkeersdeelnemers (niet bevoegd en bekwaam om verkeer te regelen + misbruik maken van de "professionele" uitstraling die politievrouw Pully eerder zo bewonderde).

!!PRIMEUR!! MET019 (Medisch Spoed Transport METR) Prio 1 TS23-1 OMS Maastoren Rotterdam

4) Een andere agent van politie kan niet bedenken in welke situaties de Officier van Dienst van dit bedrijf een rol zou kunnen spelen bij incidenten. Niemand heeft hem een antwoord gegeven.

Citaat van: Red link=msg=1177071 date=1372025371
Tja, je kan heel veel schrijven, maar ik snap nog steeds de rol van een OVD-M niet. Ik zal wel gek zijn, maar met mij zijn er volgens mij wel meer. Ik lees wat vage voorbeelden waar niet verder op in gegaan mag worden, iets over aanrijdingen van dienstvoertuigen waarin deze OVD een rol zou moeten spelen..? En het feit dat ze mogelijk uitgenodigd kunnen worden in het Copi. Maar ik kan me echt niet voorstellen waarvoor dat zou moeten zijn.

Tot slot lees ik heel veel vaak het woord "kan" terug in je berichten. Ze kunnen worden ingezet ja, maar zijn daar concrete afspraken over gemaakt? Of is dat gewoon iets wat men bedacht heeft maar wat nergens officieel geregeld is.

5) Een andere agent van politie vraagt zich af hoe vaak met met zwaailichten en sirene moet rijden. Er is geen antwoord op gekomen. Als ik de website van METR bekijk dan zie ik ruim tien voertuigen. Het bedrijf zegt dat ze allemaal voorzien van zwaailicht en sirene.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1177077 date=1372026094
Je roept continu dat wij verkeerd gissen maar zolang jij niet in gaat op de vragen die leden stellen maar vaag blijft doen over klanten, over inzetten enzovoort dan moeten wij wel aannamens maken aangezien er geen informatie gegeven wordt.

Menig bedrijf is trots op de klanten die ze hebben. Jij blijft er continu vaag over, zegt dat Sanquin niet je enige klant is maar wie zijn er nog meer en wat is hun belang bij vervoer met toeters en bellen? En hoe is dat juridisch geregeld?
Hoe vaak zet Sanquin jullie in en hoe vaak is dat onder A1?
Wat is nut nu van een OVD-M. Hoe vaak is die nodig, wat is zijn taakstelling precies? In welke gevallen komt die ter plaatse?


Voorts rest nog de vraag wie die andere klant zou moeten zijn die het voeren van zwaailicht en sirene kan rechtvaardigen, de zwaailichtwet bevat een simpel en overzichtelijk lijstje van met name overheidsdiensten die er voor in aanmerking komen.

6) Waarom heeft een koeriersbedrijf een geel hesjes zoals hulpverleners het ook dragen met de tekst M.M.A. Zoals forumlid Owning zegt gebruikt het hoofd van de ambulancedienst deze afkorting (Medisch Manager Ambulancezorg). Dit bedrijf, Medical Emergency Transport Reuser, heeft schijnbaar ook een functionaris die M.M.A genoemd wordt, ik ben een fantatieke puzzelaar maar heb nog niet kunnen uit vogelen waar deze drie letters voor zouden kunnen staan in de context en taakstelling van dit bedrijf.

Citaat van: owning31 link=msg=1177166 date=1372072828
Ik zit net de voertuigen is te bekijken en bij M.E.T. Voertuig 013 zie ik in de auto een hesje hangen met erop M.M.A. Ik dacht dat dit de afkorting was voor het hoofd van de ambulance dienst (correct me if i'm wrong). Hebben ze bij Met-r naast een ovd nu ook een MMA rondlopen? http://www.metr.nl/vehicles.php

Ik denk als er op deze zes vragen een helder/bevredigend antwoord komt de discussie snel zal uitsterven.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #176 Gepost op: 26 juni 2013, 11:16:45
Citaat van: 024 link=msg=1177726 date=1372234233
Waarom heeft een koeriersbedrijf een geel hesjes zoals hulpverleners het ook dragen met de tekst M.M.A. Zoals forumlid Owning zegt gebruikt het hoofd van de ambulancedienst deze afkorting (Medisch Manager Ambulancezorg). Dit bedrijf, Medical Emergency Transport Reuser, heeft schijnbaar ook een functionaris die M.M.A genoemd wordt, ik ben een fantatieke puzzelaar maar heb nog niet kunnen uit vogelen waar deze drie letters voor zouden kunnen staan in de context en taakstelling van dit bedrijf.

De huisartschauffeurs werden -toen ik daar een aantal jaren geleden werkzaam was- ook MMA genoemd: mobiel medisch assistent. Op de achterzijde van de reflecterende jas stond overigens 'chauffeur HAP' oid.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #177 Gepost op: 26 juni 2013, 11:28:00
Citaat van: auditor link=msg=1177643 date=1372185816
in andere vakgebieden noemen ze het anders.
In hotels noemen ze die persoon: manager on duty
Op een filmset noemen ze hem: regisseur
Bij Domino's pizza: winkelmanager
Bij V&D: bedrijfsleider.

simpelweg de op dat moment hoogst rankende medewerker die bepaalde beslissingen mag nemen over/voor andere medewerkers en klanten (of je een kwartiertje extra naar huis mag, of je pizza gratis is omdat je te lang moest wachten, of er aangifte gedaan wordt van winkeldiefstal etc etc.)

In het hotel waar ik werkte hangt een bord bij de receptie waarop staat: Manager on Duty [mooi briefje met te naam van de persoon die op dat moment dienst had]
Bij de Albertheijn loopt de winkelmanager in een pak met een stropdas (blauw)
Bij de Met-R heeft die man het woordje OvD-M op zijn auto staan......

Niet groter maken dan het is. Net als alle andere leidinggevende is het erg handig om die persoon te kunnen herkennen. Werknemers weten bij wie ze moeten zijn om te controleren of het goed is dat ze de kleine ff wat eerdere bij de oppas ophalen, voor klanten is het makkelijk om te weten bij wie ze moeten klagen

en voor hulpdiensten is het handig op te weten wie ze bij een ontruiming van het bedrijfspand leidinggevend is en ze moeten aanspreken met de vraag "is iedereen buiten?" Heeft de Ovd-M of winkelmanager van de Domino's toch ff met de brandweer mogen praten als de boel in de fik staat ;-)

Tuurlijk moet de leidinggevende een naam hebben, echter Met-r begeeft zich in de wereld van hulpverleners en daar wordt snel een associatie gemaakt als iemand OvD op zijn voertuig heeft staan. Als er Hoofd Met-R op die bus had gestaan was er denk ik niemand die daar een probleem van zou maken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #178 Gepost op: 26 juni 2013, 11:37:25
Citaat van: EM physician link=msg=1177735 date=1372238205
De huisartschauffeurs werden -toen ik daar een aantal jaren geleden werkzaam was- ook MMA genoemd: mobiel medisch assistent. Op de achterzijde van de reflecterende jas stond overigens 'chauffeur HAP' oid.

Beschouw jij als SEH-arts de koerier die een zakje bloed komt bezorgen als medisch assistent? Of ben ik nu te ouderwets en probeer me nog een beetje vast te klampen in de omdonderende ivoren toren?


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #179 Gepost op: 26 juni 2013, 12:02:24
Het was slechts een suggestie. Ik weet niet of de afkorting mobiel medisch assistent van toepassing is bij MET-R.

Overigens, mijn mening: Een wildgroei aan kleine bedrijven met een wagenpark van circa tien auto's met een afwijkende striping, welke met toeters en bellen koerierdiensten uitvoeren veroorzaken verwarring in het verkeer en zorgen voor onnodige risico's op ongevallen. Naast iedere willekeurige verkeersdeelnemer is het ook voor ketenpartners in de zorg en hulpverlening volstrekt onduidelijk wie ze voor zich hebben staan, als ze door iemand in een geel jasje worden aangesproken met allerhande titulatuur als OVD-M of MMA in dienst van een bepaald koeriersbedrijf, welke enkel in het bezit is van een certificaatje om met sirenes te mogen rijden.