Vraagje... Wat te doen als...

Auteur Topic: Vraagje... Wat te doen als...  (gelezen 1376 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jochem

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Gepost op: 18 mei 2005, 18:30:55
... Ik ooit weer zoeist meemaak.

Ik heb nadat ik nu bijna een jaar geleden een ongeval heb zien gebeuren en eerste hulp geboden heb een paar vraagjes. Want ik vroeg mij laatst af wat ik nu wel en niet moet doen, als ik een ongeval zie gebeuren en als eerste tp ben, wat zeg je dan tegen het slachtoffer/de slachtoffers, mij is wel geleerd op ze in te praten en te alarmeren, maar ik vroeg mij nu af wat ik nu toch echt moet doen als ik ooit weer zoiets zie gebeuren.

Ik heb deze paar vragen doordat ik bijna een jaar geleden een ongeval heb zien gebeuren, en daar toen best wel vee last van heb gehad. Mede door gebeurtenissen van vroeger.
Voor mijn andere topic en hoe ik toen gehandelt heb zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=4888.0

Ik hoop serieuze recties te krijgen, over hoe ik nu echt moet handelen als er zoiets gebeurd, want bij de ehbo leggen ze het globaal uit maar dan sta je daar en dan kan je er bijna niets van toepassen oid.

Mvrgr,

Jochem



http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=4888.0




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2005, 20:01:50
Jochem,

Wat je moet doen valt moeilijk te zeggen. Het ligt helemaal aan de situatie.
In het genoemde topic hebben alle anderen en ik al aangegeven dat je het prima gedaan hebt.
Als er slachtoffers zijn is alarmeren altijd goed.
Praten met je slachtoffers dat hoort er bij.
De ene keer zullen je een wond moeten stelpen, de andere keer het hoofd vasthouden ivm mogelijk nekletsel. Brandwonden koelen en ga zo maar door.
Bij de ehbo leer je wat je in welke situatie moet doen.

Verder hoop ik dat je niet al te veel ongevallen zult mee maken, zeker niet zulke als je meegemaakt hebt. Maar je gezonde verstand en de basisregels van de ehbo toepassen dan gaat het eigenlijk goed.

RAdeR


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2005, 19:19:18
Ik hoop serieuze recties te krijgen, over hoe ik nu echt moet handelen als er zoiets gebeurd, want bij de ehbo leggen ze het globaal uit maar dan sta je daar en dan kan je er bijna niets van toepassen oid.

Mvrgr,

Jochem


Ik zou heel graag willen dat ik jouw een standaard recept kon geven hoe je moet handelen.

Vergelijk het maar met autorijden. Als ik mijn navigatiesysteem vraag om de route te bepalen wil dat absoluut niet zeggen dat ik er kom als ik precies gedaan heb wat hij zij dat moest. Erger nog de kans dat je er komt zal heel klein zijn.

Zoals toen en nu ook gezegd wordt was dat je met het gevoel van alles verkeerd gedaan te hebben toch heel goed bezig bent geweest. Je leert met de jaren steeds beter dat het volgende altijd geldt:

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Als je gedaan hebt wat je kon, maar het slachtoffer heeft het niet gehaald, dan heb jij niet gefaald, maar heeft het slachoffer de kans die hem heb willen geven, helaas niet kunnen benutten.