Gebruik van Google Glass in de hulpverlening

Auteur Topic: Gebruik van Google Glass in de hulpverlening  (gelezen 15488 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Gepost op: 1 augustus 2013, 15:47:00
Ik kwam vandaag dit filmpje tegen van een dierentuin en vroeg mij af of Google Glass een functie kan hebben binnen de hulpverlening.
Bijvoorbeeld omdat beslissers direct kunnen meekijken.

http://www.youtube.com/watch?v=MvYP9qJrrp8#ws




Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2013, 16:03:17
Zoiets is zeker de toekomst binnen de hulpverlening, daar durf ik mijn handen wel voor in het vuur te steken. De videofunctie is handig als anderen direct mee kunnen kijken, maar de apps kunnen natuurlijk zo ontworpen worden dat er zeer veel operationele informatie uit te halen is. Denk aan een app voor optreden bij verkeersongevallen, waarin het type voertuig (en dus de bijbehorende gevaren) geprojecteerd wordt (vergelijkbaar met het huidige crash-recoverysysteem). Maar een app met het natuurbrand verspreidingsmodel kan een heel goed beeld geven van de mogelijke uitbreiding bij een natuurbrand. De app verzamelt de relevante gegevens (droogte-index, windrichting en kracht etc.) en zo ziet de operationeel leidinggevende letterlijk hoe de brand zich zeer waarschijnlijk zal gaan ontwikkelen.

En zo zijn er veel meer toepassingen mogelijk. Digitale bereikbaarheidskaarten via de brillen, verkennen bij een lekkage met gevaarlijke stoffen en ga zo maar door. Het zal nog even duren voordat de techniek zo ver is dát er wat mee gedaan wordt, maar met alle mogelijkheden zie ik grote kansen voor de bril in de hulpverlening :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #2 Gepost op: 1 augustus 2013, 16:20:05
Ik weet dat er een zekere politie eenheid is die een tijdje gewerkt heeft met een camera op de borst gemonteerd middels een hesje, waarvan de beelden live via 3G naar het bureau werden gestreamd. :)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2013, 16:27:43
Er is al een brandweerman in de US die er brood in ziet:

http://www.indiegogo.com/projects/google-glass-for-firefighters

En er bestaan al verschillende alternatieven voor Google Glass, ook met toepassingen voor hulpverleners. Dit is er 1 van: http://www.mygoldeni.com/solutions/
De Firefighter versie wordt bijvoorbeeld door Verizon aangeboden, gebruik makend van hun 4G netwerk
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geďnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #4 Gepost op: 1 augustus 2013, 17:04:26
Op dit moment is het in Nijmegen al zo dat de Bevelvoerders een helmcamera (ZepCam) hebben, waarvan de beelden live naar het CoPI, ROT, maar ook bijv. een MDT kunnen worden gestuurd via een beveiligde verbinding. Dus helemaal nieuw is de live-videofeed niet.
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2013, 17:31:33
Google glass is wel makkelijk mee te nemen, maar hoe is dat voor brildragers?
En het zou imo ook handig zijn in combi met de politieheli beelden van bovenaf terwijl jij op je doel afloopt
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #6 Gepost op: 1 augustus 2013, 19:12:05
Er zijn speciale modellen voor brildragers.

Ik zeg; zet er voor de politie ook een app voor met gezichtsherkenning van gezochte personen en personen die aandacht verdienen. Gespot is een alarmpje  O0
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #7 Gepost op: 1 augustus 2013, 19:15:43
Ik denk dat met name voor de blauwe tak er heel veel mee gedaan kan worden O0
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #8 Gepost op: 1 augustus 2013, 19:18:25
Mogelijkheden genoeg met Google glas.

Denkt iemand ook aan wat Google dan allemaal aan data verzameld en wat onze Amerikaanse vrienden dan kunnen analyseren?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #9 Gepost op: 1 augustus 2013, 19:20:54
Iets dat ze nu ook al doen 98uiye

Maar het zou toch ook in eigen beheer (na)gemaakt kunnen worden. Het gaat vooral om het idee, niet perse de glass zelf
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV