Werken met verschillende gespreksgroepen

Auteur Topic: Werken met verschillende gespreksgroepen  (gelezen 24119 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #80 Gepost op: 9 augustus 2013, 17:59:23
Urgente spraakaanvraag is leuk maar niet altijd bruikbaar. Ik kan slecht statussen en tegelijk achter een VE aanrennen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #81 Gepost op: 9 augustus 2013, 22:14:14
Citaat van: Venture link=msg=1190249 date=1376060498
Dat is niet waar hoor Jeroen, tetra porto's kunnen wel degelijk scannen :)
Want???

Wij werken nog met de MTP700's. Toen die destijds allemaal uitgereikt werden was de urgente aanvraag spraak mog niet mogelijk voor zover ik heb begrepen. Alle porto's terug halen en ze allemaal opnieuw aan te passen zou een te intensieve klus zijn. Eigenlijk hadden de porto's al vervangen moeten worden maar men wilde liever wachten op een landelijke of Eenheids-aanbesteding.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #82 Gepost op: 9 augustus 2013, 22:18:14
Citaat van: DiNozzo link=msg=1190265 date=1376063963
Urgente spraakaanvraag is leuk maar niet altijd bruikbaar. Ik kan slecht statussen en tegelijk achter een VE aanrennen.

Hmm daar zit ook weer wat in. Maar mag toch hopen dat men niet bij elke achtervolging de noodknop maar gaat gebruiken, gaat het nog druk worden  ;D


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #83 Gepost op: 9 augustus 2013, 22:31:17
Citaat van: DiNozzo link=msg=1190265 date=1376063963
Urgente spraakaanvraag is leuk maar niet altijd bruikbaar. Ik kan slecht statussen en tegelijk achter een VE aanrennen.
Bij ons zijn de 2 knopjes onder en boven de spreekknop op de porto gespreksaanvragen resp. normaal en spoed, werkt goed!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #84 Gepost op: 10 augustus 2013, 00:24:29
Citaat van: Jeroen! link=msg=1190238 date=1376057961
Uiteraard bepaalt je als collega op straat wanneer je de noodknop indrukt, maar hij heet niet voor niks NOODknop. Als je toevallig stuit op een aanrijding met letsel en met spoed een ambu wilt, ben je niet in NOOD.

Nee ik als diender niet maar het slachtoffer dan???  :o

Ik kan legio voorbeelden geven met 8-ies en 9-tjes indrukken waarbij we in AMsterdam minuten (echte minuten!) moeten wachten voordat er respons van de MK komt. Veel te veel gelul allemaal, soms staat dat ding ook letterlijk niet stil, is het een aan-een-schakeling van geouwehoer, herhalingen van slecht uitgegeven of ontvangen meldingen, zinloze berichtgeving als "ik ben ook onderweg HB" en weet ik veel wat niet nog meer. Een groot kippehok vol hanen die over elkaar heen vallen om die ene kip te pakken.

Al met al kost het heel wat verdachtes die door dit soort gekakel de spat kunnen nemen. Als ik zo terug denk schat ik het, in de 15 jaar die ik nu dienst doe, op ongeveer 2 verdachtes per jaar. Alleen al bij acties waarin ik zelf meegedaan heb! En dan betreft het verdachtes van gewapende overvallen, berovingen en inbraken tot zware verkeersovertredingen of aanrijdingen aan toe. Niet een "simpele" winkeldiefstal of autokraak.

Nee, er gaat veel mis in de communicatie. Heel veel mis. Dan maar de noodknop indrukken, zonder dat het mag, maar wel die boef vang  O0.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #85 Gepost op: 10 augustus 2013, 00:56:08
Citaat van: moppersmurf link=msg=1190392 date=1376087069
Nee ik als diender niet maar het slachtoffer dan???  :o

Ik kan legio voorbeelden geven met 8-ies en 9-tjes indrukken waarbij we in AMsterdam minuten (echte minuten!) moeten wachten voordat er respons van de MK komt. Veel te veel gelul allemaal, soms staat dat ding ook letterlijk niet stil, is het een aan-een-schakeling van geouwehoer, herhalingen van slecht uitgegeven of ontvangen meldingen, zinloze berichtgeving als "ik ben ook onderweg HB" en weet ik veel wat niet nog meer. Een groot kippehok vol hanen die over elkaar heen vallen om die ene kip te pakken.

Al met al kost het heel wat verdachtes die door dit soort gekakel de spat kunnen nemen. Als ik zo terug denk schat ik het, in de 15 jaar die ik nu dienst doe, op ongeveer 2 verdachtes per jaar. Alleen al bij acties waarin ik zelf meegedaan heb! En dan betreft het verdachtes van gewapende overvallen, berovingen en inbraken tot zware verkeersovertredingen of aanrijdingen aan toe. Niet een "simpele" winkeldiefstal of autokraak.

Nee, er gaat veel mis in de communicatie. Heel veel mis. Dan maar de noodknop indrukken, zonder dat het mag, maar wel die boef vang  O0.

Nadeel van de noodknop is dat het veel "overlast" geeft op de meldkamer. Alle sirenes gaan loeien, systemen verspringen etc. etc. Prima als die knop wordt ingedrukt als een collega in nood is en je je handen niet meer vrij hebt. Wel heel vervelend als dit gebeurd om andere redenen. Daarvoor is de aanvraag spraak urgent en anders kan je evt ook roepen **** spoed. Niets is vervelender als je tijdens een moeilijk verstaanbaar paniekgesprek wordt gestoord door een onnodige noodoproep. Ik snap ook, en weet van straat, dat het heel vervelend is om te moeten wachten als je dringend iets wilt doorgeven. Maar de noodknop zou ik echt alleen gebruiken als je zelf in moeilijkheden bent.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #86 Gepost op: 10 augustus 2013, 01:14:16
Citaat van: Defender link=msg=1190400 date=1376088968
Nadeel van de noodknop is dat het veel "overlast" geeft op de meldkamer. Alle sirenes gaan loeien, systemen verspringen etc. etc. Prima als die knop wordt ingedrukt als een collega in nood is en je je handen niet meer vrij hebt. Wel heel vervelend als dit gebeurd om andere redenen. Daarvoor is de aanvraag spraak urgent en anders kan je evt ook roepen **** spoed. Niets is vervelender als je tijdens een moeilijk verstaanbaar paniekgesprek wordt gestoord door een onnodige noodoproep. Ik snap ook, en weet van straat, dat het heel vervelend is om te moeten wachten als je dringend iets wilt doorgeven. Maar de noodknop zou ik echt alleen gebruiken als je zelf in moeilijkheden bent.

Ik verwijs naar mijn verhaal, vanaf de 2e alinea "ik kan legio...". Die overlast op de meldkamer  O0 Kijk dan eens terug naar wie/wat/waar/waneer/waarom/welke wijze het probleem ontstaat. Heden ten dage anno 2013 is C2000 een life-line voor de hulpverleners. Zo moet daar ook mee omgegaan worden, nu is het een twitter/babbelbox waarin men verzand in gezellig gekeuvel zonder koekje. Prima joh maar ga lekker ander werk zoeken op een een of ander 06-lijntje   :-*

Het hangt en staat nu (2013) met een goede communicatie met een slecht communicatiemiddel (C2000) beperk die communicatie dan ook tot het hoogst noodzakelijke en slacht dat koetjes en kalfjes geouwehoer. Het boeit me voor geen meter dat jij onderweg bent (terwijl daar ook een statusknop voor bestaat) als ik wil doorgeven dat de boef zojuist een woning of straat in gelopen/ gereden is terwijl dat wel cruciaal is voor het vangen van de boef.

Het is de pleister die de wond moet afdekken, maar de wond is een groot gapend gat terwijl je alleen pleisters hebt. Succes!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #87 Gepost op: 10 augustus 2013, 04:58:21
Citaat van: Jeroen! link=msg=1190375 date=1376079494
Hmm daar zit ook weer wat in. Maar mag toch hopen dat men niet bij elke achtervolging de noodknop maar gaat gebruiken, gaat het nog druk worden  ;D

Ik niet. Ik schreeuw gewoon door de porto en dan luistert de meldkamer als het goed is mee ;). Zoals je al las heb ik daar niet altijd goede ervaringen mee maar ik vertrouw er wel op dat de collega's dan zelf initiatief nemen :)
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #88 Gepost op: 10 augustus 2013, 09:07:57
Citaat van: Defender link=msg=1190400 date=1376088968
Nadeel van de noodknop is dat het veel "overlast" geeft op de meldkamer. Alle sirenes gaan loeien, systemen verspringen etc. etc. Prima als die knop wordt ingedrukt als een collega in nood is en je je handen niet meer vrij hebt. Wel heel vervelend als dit gebeurd om andere redenen. Daarvoor is de aanvraag spraak urgent en anders kan je evt ook roepen **** spoed. Niets is vervelender als je tijdens een moeilijk verstaanbaar paniekgesprek wordt gestoord door een onnodige noodoproep. Ik snap ook, en weet van straat, dat het heel vervelend is om te moeten wachten als je dringend iets wilt doorgeven. Maar de noodknop zou ik echt alleen gebruiken als je zelf in moeilijkheden bent.

Ik vind het juist frustrerend dat we als centralisten de collega's ontmoedigen om de noodknop te gebruiken, dat ding word juist veel te weinig gebruikt. Bij evenmenten e.d. wat terughoudender zijn maar in de reguliere dienst moeten ze dat ding veel vaker gebruiken zijn wij (GMK GLZ) van mening. Overlast @ GMK? Noodoproep gewoon snel accepteren, zijn de toeters vanzelf stil. Bij de Sepura porto's (70% van onze porto's denk ik) resetten zich dan ook gelijk dus je krijgt dan 1x de noodoproep. Collega hoeft 'm zelf niet te resetten.


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #89 Gepost op: 10 augustus 2013, 09:29:25
Citaat van: Jeroen! link=msg=1190001 date=1375974850
Met C2000 is het niet mogelijk om te scannen. Volgensmij überhaubt niet met digitale porto's.

Moest ff de software installeren want ik begon toch stiekem te twijfelen maar ik weet 't weer zeker :D